המאהב
- הצגה מספר: 675
- הצגת בכורה: 18/01/2014
- מספר הצגות שהועלו: 148
יוצרים
- עפ"י: א.ב יהושע
- עיבוד: שחר פנקס
- בימוי: שיר גולדברג
- תפאורה: שני טור
- תלבושות: נטשה טוכמן פוליאק
- מוסיקה: שלמה גרוניך
- דרמטורגיה: מאיה ערד - יסעור
- תנועה: שרון גל
- תאורה: מרטין עדין
שחקנים
- אדם: יגאל שדה
- אסיה, אשתו של אדם: אסנת פישמן
- דפי, בתם של אדם ואסיה: הילה שלו
- גבריאל: רן דנקר
- ודוצ'ה, סבתו של גבריאל: שושה גורן, דבורה קידר
- נעים: שפי מרציאנו
- קצין, פועל, אבא של נעים: עמוס בוארון
- חייל, ג'מאל, פועל: עודד אהרליך
- פקידת איתור נעדרים, אמא של נעים: רותם בלוטניק
על ההצגה
40 שנה למלחמת יום הכיפורים
עיבוד חדש לבמה לספרו הנודע של א.ב. יהושע, שהסעיר אלפי קוראים.
"המאהב" הוא הרומן הראשון שכתב א.ב. יהושע, ומיד עם פרסומו ב-1977 הפך לאחד הרומנים האהובים והנקראים ביותר בספרות הישראלית. הוא תורגם ל-23 שפות, נלמד לבגרות, עובד להצגה בתיאטרון חיפה ופעמיים עובד לסרט בארץ ובאירופה. שש נפשות מצאו מחבר ובמונולוגים, שתי וערב, הן מספרות על עצמן בישראל של מלחמת יום הכיפורים ואחריה. מלחמה טראומטית זו, ערערה את השלווה והשאננות שליוו את ישראל בין 1967-1973 וגרמה זעזוע עמוק לכל המערכת הצבאית והפוליטית.
וכך כתב מבקר הספרות פרופ' גרשון שקד, מיד עם הופעתו של הרומן: "מעבר לכל הפירושים והמשמעויות, הרומן "המאהב" הוא ספר מרתק הנקרא בנשימה עצורה. זהו ספר גדוש בהומור ואבחנה אנושית חריפה".
תמונות מהצגה
סרטונים
ביקורות
"העיבוד הקצבי שיצרה שחר פנקס מתרכז בדימוי של החברה הישראלית כסוג של מכונית מתפרקת שצריך כל פעם למצוא לה חלק חלופי, וזהו דימוי נאה שעוזר לבמאית שיר גולדברג לבנות הצגה דינאמית מאוד המתנהלת כמעין תאטרון סיפור קיבוצי שבו כל פעם דמות אחרת מובילה את העלילה. הבעיה היא שאותה קלילות הומוריסטית גם מונעת מאיתנו להיכנס לעומק הרגעים הכואבים בעלילה ומשמרת סוג של מרחק אירוני מהדמויות ומהתשוקות שלהן.
"אין ספק שהבמאית ידעה היטב מה לפניה, איך למצוא את הסגנון הנכון מבחינת טון הדיבור, תנועה מסוגננת, שירה, מוזיקה, דקלום כמעין תאטרון אבסורדי לכאורה ראליסטי, אבל למעשה גרוטסקי. בבחינת כל מה שאתם רואים על הבמה הוא מעין משל-הדגמה המחשה אירונית של האדם והמציאות כאן ועכשיו.
כדאי לציין את יגאל שדה בתפקיד אדם, כאב וכבעל עם פיצול אישיות. אסנת פישמן בתפקיד האם אסיה, שהיא תמיד חביבה ונחמדה, לכאורה אדישה לכל מה שקורה. וכמובן הילה שליו בתפקיד דאפי כילדה מתבגרת המעניקה לתפקיד אופי ונוכחות. מי שאוהב תאטרון כמשהו שונה ואחר - יש מה לראות.
"בעוד החלק הראשון של המחזה, מתנהג כסוג של גישוש וניכור, הרי חלקו השני הוא דינמי ורווי הומור ומאזכר את התפיסה שלנו את עצמנו ואת הערבים לפני ארבעים שנה. שוב חוזרת גולדברג אל מעמדים פלסטיים, שזה לה כבר תו היכר: המכונית המקרטעת בתנועת האנשים בה, הסעת הפועלים הערביים דחוסים ברכב ומתנועעים כשידיהם אוחזות במתלים דמיוניים, מעמדי הקרב האבוד במדבר. וכל אלה משתבחים במוזיקה המיוחדת של שלמה גרוניך.