חדוה ואני
- הצגה מספר: 133
- הצגת בכורה: 29/09/1954
- מספר הצגות שהועלו: 112
יוצרים
- מאת: אהרון מגד
- בימוי: ישראל בקר
- תפאורה: ז'אן גילון
- מוסיקה: עמנואל עמירן (פוגצ'וב)
שחקנים
- חדוה: עדה טל (טרייבמן)
- שלמה פורת: נחום בוכמן
- הבמאי: דוד ברוך
- אבי: יצחק (איז'ו) ברקת
- יוסקה: שמואל עצמון
- נחום: שלמה ברטונוב
- רחל: עדינה פלדמן
- יפה: ברוניקה גורארי
- דודו: אבנר חזקיהו
- דינה: נאוה שאן
- חנה: ניורה שיין
- שרה: רחל לופוביץ' (תימור)
- סבל: דוד ברוך
- צלם: אבנר חזקיהו
- צעירה: רחל לופוביץ' (תימור)
- הדסה קרקובר: חנה'לה הנדלר, תמרה רובינס
- אברהם קרקובר: רפאל קלצ'קין
- מוכר שפופרות: חיים אמיתי
- בעל המסעדה: שלמה ברוק
- מוכר סדקית: שלמה ברטונוב
- קריינית מפעל הפיס: עדינה פלדמן
- מוכר צעצועים: יצחק (איז'ו) ברקת
- אדון: אבנר חזקיהו
- חייל: שמואל עצמון
- מישקה: שמואל (מולה) רודנסקי
- עגלון: יהודה רובינשטיין
- גניה: שושנה דואר
- אפרסמון: אבנר חזקיהו
- נעמי חבצלת: עדינה פלדמן
- דבורה חביבי: ברוניקה גורארי
- רפאל בנימיני: יצחק (איז'ו) ברקת
- אברהם וילנצ'וק: שמואל עצמון
- חנינא: שלמה ברטונוב
- יעקובי: דוד ברוך
- השר: חיים אמיתי
- עזריאל: שלמה ברוק
- בלה: נאוה שאן
- זבולון: יהודה רובינשטיין
- ציפורקה: רחל לופוביץ' (תימור)
- יורם: עמוס אבני
- גרדה: טובה פרדו
על ההצגה
"חדוה ואני" הוא סאטירה חברתית על ההבדל בין החיים בקיבוץ והחיים בכרך הגדול.
שלומיק וחדוה, חברי קיבוץ מרחבים, עוברים לתל-אביב בהשפעת חדוה. אך הבטלה, הביורוקרטיה, השחיתות והרדיפה אחר מותרות וטובות הנאה חומריות של הכרך הגדול, זרות לרוחו של שלומיק. שלומיק שהיה מוצלח ואהוב בקיבוץ, הפך שוטה תמים בעיר גדולה. בסופו של המחזה מכיר הזוג בטעותו וחוזר אל הקיבוץ. אומנם המחזה מותח ביקורת על הקיבוץ שאיבד את הטוהר הראשוני, אך החיים השיתופיים מתוארים בו כנעלים בהרבה מן החיים בעיר, בה מתרחשת הרדיפה המטורפת אחרי מותרות, התככים והשחיתות של אנשי העסקים.
בשנת 1971 הופקה סדרת טלוויזיה שהתבססה באופן חופשי על המחזה.
תמונות מהצגה
ביקורות
"בימויו של ישראל בקר שיווה להצגה ב'הבימה דינאמיות רבה לרגעים אפילו מוגזמת. אריכות מה המורגשת מדי פעם בספר - חלפה כאן ואיננה. הודות לגישתו של הבמאי, ער מאוד הוא הקצב, ועל אף הפיצול הרב לתמונות - מתקשרים החלקים לשלמות אחת המעוררת הד בקהל.
נחום בוכמן כשלומיק הפתיע ברכות האנושית של משחקו, בגוון אחר מאלה שהכרנו עד כה בהופעותיו. לעדה טל התאים מאוד התפקיד של חדווה והיא מצאה בו פורקן לטמפרמנט ולתוקף במשחקה. מרירות הרצופה בימי חייה בקיבוץ, לאחר מכן אושרה בתל אביב ושאיפתה ל'כל אותם הדברים הנותנים טעם לחייה של כל אישה באשר היא אישה' - מצאו ביטוי מוכשר בהופעתה. דמות שופעת חיים ועסיסית של מישקה הנהג, סמל ל'מעמד העולה' - גיבש שמואל רודנסקי כמיטב יכולתו הרבה. לצידם של בעלי התפקידים הראשיים סייעו בנאמנות רבים מן המשתתפים בתפקידים אפיזודיים.
"קשה הייתה מלאכתו של נחום בוכמן בעיצוב שלומיק. דומה כי אי אפשר לדלות יותר מתפקיד זה. כה פשוט ומלבב הוא שמיד עם הופעתו מתחבב הוא על לב הצופה ודווקא אותה פשטות - מהווה קושי מיוחד לשחקן במחזה זה. רפאל קלצ'קין בתפקיד אברהם קרקובר, מצא את כל אותם הדברים המציינים סוחר יהודי פיכח וערמומי, רגשן אך עוצר ברוחו. תפקיד זה עוצב בשלמות. תמרה רובינס הצליחה להציג את הדסה קרקובר על כל קרתנותה אם כי טובת לב כשלעצמה.