המלכה והמורדים

  • הצגה מספר: 184
  • הצגת בכורה: 24/03/1962
  • מספר הצגות שהועלו: 7
המלכה והמורדים

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

העלילה מתרחשת בימינו, במקום לא מוגדר, בעיצומו של המאבק בין המהפכנים המנצחים לבין המלוכנים.   בקרבתו של הגבול נעצרו כמה אנשים ובינהם ארג'י, יצאנית המחפשת אחרי אהובה-סרסורה ראיס (שעבר אל שורת המהפכנים), ואליזבטה המלכה, הנרדפת במשך חמש שנים על ידי המהפכנים. והנה, מסתבר שזו שהייתה המלכה אינה מסוגלת לשאת בתפקידה כשהיא לבדה מול עצמה. לעומתה, היצאנית, כשהיא משוחררת מהתפקיד שהגורל זימן לה, מקבלת על עצמה את תפקיד המלכה. הנפש המלכותית עולה וצפה על פני מסכת היצאנית שגופה היה כחפץ בידיהם של הלקוחות.  
בתחילה משתעשעת היצאנית בתפקיד החדש שלה ונוקמת את נקמתה, בהמשך התפקיד דבק בה והיא אינה מסוגלת להסירו מעליה. כעת, בתור המלכה, יש לארג'י זכויות וחובות. אחת החובות היא ללכת אל מותה, שמעברו אין יותר מלחמות, מצבי חירום, משחקי מסכות, מלכים ומורדים. בהיותה על סף המוות היא מוכנה לקבלו, כחובה נשגבת, כ"דמות המלכה". על ראשה כתר שאינו עשוי מתכת או נייר אלא כתר המצפון. 

תמונות מהצגה

ביקורות

"בתיאטרונים השונים נערכות בזו אחר זו הצגות בכורה המתקבלות ע"י הקהל ברגשות מעורבים. נשאלת למשל השאלה : מה תפקידה של 'הבימה' התיאטרון הלאומי שלנו ? האם זה מתפקידה להיות תיאטרון נסיוני, המביא לידיעתנו את כל הניסויים והתוצרים הגמורים אך למחצה של תקופת " סער ופרץ" זו בתיאטרון העולם ? כלום אין זה תפקידו שלח תיאטרון קטן יותר עם להקה אוונגרדית המפגין לפני קהל מובחר של "אניני טעם" את חבלי הלידה של תקופה חדשה ? אוגו בטי כתב מחזות שאפשר לכנותם : "תיאטרון בדרך".

המחזה נמשך תוך דיאלוגים ארכניים אך שטחיים. איש מהשחקנים לא חי את תפקידו ושמא אין זה אפשרי. הם מלאו את חובתם. מרים זוהר מפגינה את כשרונה במידה שתפקידה מרשה זאת. היא שפלה כיצאנית, כאשר היא מתעלה מבחינה אנושית, היא עשוייה לכבוש לבבות.האם יוצג המחזה פעמים רבות - דבר זה הוא בחזקת ספק.

יוסף ימבור. "על המשמר". 3.03.1962

אחד המחזות המעניינים ביותר של אוגו בטי, האדם נלחץ כאן אל הקיר האטום של "להיות תוך חדלון" או "לחדול תוך כבוד". חרותה של הברירה ניתנת כאן בידי האדם ועליו - עליו בלבד ! - לדעת להשתמש בה. משחקה של מרים זוהר הוא בלתי שווה. יש בו עליות וירידות. ובסופו הוא נראה תיאטרלי מדי. ההצגה ארוכה מדי וכבדה.

ד"ר חיים גמזו. "הארץ". 25.03.1962