הלוך וחזור

  • הצגה מספר: 246
  • הצגת בכורה: 01/02/1970
  • מספר הצגות שהועלו: 18
הלוך וחזור

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

תוכן המחזה :  

 

"התפוח"

אדם וחוה בגן עדן.  חוה,  שאכלה מן התפוח, משועממת מיופיו הנצחי והעקר של הגן ומחיזוריו של הנחש, החייט, מאיצה באדם לעשות כמוה ולצאת אל העולם. אדם, המאושר במצבו, מסרב לה, למרות שהוא יודע שבסופו של דבר ייכנע לה. שהרי "הסיפור" ידוע ומפורסם. למרות כל נסיונותיה  לא מצליחה חוה להוציאו מהגן ומאיימת לעזוב לבדה. אדם נכנע לאיומיה והשניים, לבושים כקולוניאליסטים, עומדים בתחנה סתווית וקרה ומצפים לרכבת שתיקח אותם אל כיבוש העולם.  

 

"ביל הטוב"  

ביל הוא בעל בית-מרזח במדבר, בלב "המערב הרחוק", לשם ברח מאחיו הרודף אחריו. באחד הימים מופיע "הזר" המכריז עצמו כאחיו של ביל.   ביל מסרב לקבל את ההכרזה הזו והשניים מתנגשים למלחמה על החיים והמוות. הם מכירים את "הסיפור המפורסם" בו קין הורג את הבל, אך הם אינם יודעים מי משניהם הוא הבל ומי קין.  

 

"רק לא בננות"  

לאחר אלפי שנים של תרבות חוזרים אדם וחוה ל"גן עדן". חוה המתגעגעת אל המאהב הראשון שלה, מחזירה עימה את אדם, בונה העולם. לתדהמתה - היא תפגוש נחש שונה לחלוטין. כל נסיונותיה לשוב אל אהבתה נידונים לכשלון. אדם מספר לנחש על נפלאותיו של האדם ועל הישגיו, אך אט-אט, באווירה של סיוט או חלום, הוא מאבד את טעם הישגיו הגדולים.  

תמונות מהצגה

ביקורות

"אדם הנמצא בגן העדן והמפותה ע"י חוה לעזוב גן עדן זה מציג לעצמו שאלת המלט : להישאר או לא להישאר ? הצופה בהצגת 'הלוך וחזור' ב'הבימה' חוזר על השאלה הזו בעת ההפסקה. הוא מחליט להישאר ולחזות בחלק השני ומתחרט על כך. ישראל אלירז מעורר כמה בעיות יסוד של משמעות החיים ומשמעות העולם ולבל נטעה : גיבוריו הם סמליים ביותר - אבות הבריאה. אלכס אנסקי מצליח לרגעים להפוך את תפקיד אדם למתקבל על העת. הופעתה החושנית והמעורטלת של נעמי גרינבוים אינה מהווה פיצוי לטקסט הקלוש שבפיה.

"למרחב". 30.03.1970