הגג
- הצגה מספר: 305
- הצגת בכורה: 31/03/1976
- מספר הצגות שהועלו: 47
יוצרים
- מאת: הלל מיטלפונקט
- בימוי: עומרי ניצן
- תפאורה ותלבושות: יוסף קרל
שחקנים
- שושנה: סטלה אבני
- בן ציון: נחום בוכמן
- דובי: שרגא הרפז
- גבי: אלכס פלג
- טליה: דליה פרידלנד
- פנחס: ישראל רובינצ'יק
- גלוריה: סנדרה שדה
על ההצגה
פגישה משפחתית על הגג. פגישה משפחתית מחודשת אחרי שלוש שנות פרידה - פגישה הנמשכת במפתיע מערב עד בוקר בדירת גג בתל אביב בסביבות הרחובות מלצ'ט-נחמני, בפברואר 1975. המשפחה, כמו מתחפרת בתוך עצמה ומוקפת גדר חשמלית: זר לא יבוא אל תוכה. גם שלט תלוי שם: אסור לצלם. אנחנו מצלמים. אופיה הדומיננטי המסויים של אם המשפחה מניע מערכת יחסים ומחולל רצף אירועים שראשיתם בעבר והמשכם בהווה, בעצם רגע המחזה ; אירועים ההופכים את פגישת המשפחה המחודשת למוקד מתח של כוחות נוגדים וסותרים זה את זה - בתוך כל אלה מתפתח המחזה אל סופו הבלתי נמנע. סוף - שהוא פועל יוצא ממרקם המתחים והיחסים בתוך המשפחה הזאת.
תמונות מהצגה
ביקורות
"המחבר - הלל מיטלפונקט עדיין צעיר, בן 27, זקוק עוד לזמן כדי להבשיל ולכתוב מחזה שמרכיביו לא ייראו כאילו נדבקו זה לזה ללא צו אורגני. כל ההדים חודרים אל חלל הבמה כלחנים נרגשים, נחנקים בהמולת הצעקות ההסטריות של כמעט כל הדמויות של ההצגה, פרט לאלו של טליה (דליה פרידלנד) ופנחס (ישראל רובינצ'יק) ובמידה מסויימת גם דמותו של דובי (שרגא הרפז). הפחתה בטונאז' הצריחות הייתה מעלה את רמת המשחק ואמינותו.
הבמאי עמרי ניצן ידע יחד עם האחראי על התאורה, נתן פנטורין, כיצד לתאם את הפסקת הדיבור עם הפסקת האור. ואנו עדיין מצפים למחזה המקורי על במותינו... !
'הגג הוא קורבן של השפעות חריפות מדי ורבות מדי. יש בו כמעט מכל מה שמאפיין את המחזאות המודרנית : נטוראליזם של מחזות כיור המטבח האנגליים, האימה המסתורית, הסוריאליסטית של מחזות האבסורד, מלודרמה פסיכולוגיסטית. יש במחזה גם נגיעות אישיות של מיטלפונקט שהוא לדעתי אחד המחזאים היותר מעניינים והיותר מוכשרים בארץ. שחקני 'הגג' עשו כולם עבודה טובה, אך לעיתים הייתה זו מלאכה כפויית טובה. המתח המאולץ של המחזה, השפיע בהכרח על משחקם שהיה לעיתים מאולץ אף הוא, חסר משמעות במסתורין שבו.
אם יש מי ש'הגג' מהווה בשבילו תמרור חשוב בעבודתו, הרי זה הבמאי עמרי ניצן שיצר הפעם הצגה מגובשת, מאופקת ועצורה כאגרוף קפוץ. זו עבודה ממושמעת מאוד, מופנמת יחסית המתרכזת בעיקר ביחסי הגומלין בין הדמויות שעל הבמה, ובמניעים ולא במסגרת החיצונית ובתוצאות.