ארבע נשים

  • הצגה מספר: 316
  • הצגת בכורה: 24/09/1977
  • מספר הצגות שהועלו: 53
ארבע נשים

על ההצגה

זהו סיפור על נשים בחברה הנשלטת על ידי גברים. המחזה עוסק בחיי ארבע נשים צעירות המנסות לפתור את בעיותיהן מבלי להיעזר בגברים :  

דוזה - גרושה שנאבקת לקבל את ילדיה מבעלה שעזב אותה.  

פיש - אשה משוחררת הנמצאת במאבק תמידי בין בעיותיה האישיות והרגשיות לבין השקפת עולמה הפוליטית. 

סטאס - בחורה חזקה, מציאותית ואינטלגנטית העובדת כפיזיוטרפיסטית ומנסה לחסוך כסף בזנות למטרת סיום לימודי הדוקטורט שלה.  

ויואלט - בחורה צעירה ממעמד הפועלים הנפלטת מהחברה לעיר האורות. היא מתמכרת לסמים וכאקט של מרד נתפסת לכל אופנה חדשה : צמחונות, יוגה, מדיטציה וכו...  

הארבע  גרות יחד בדירה אחת, ובינהן נרקמים יחסים המובילים להתרחשויות קומיות ודרמטיות חריפות.    

 

במסגרת עבודת תרגום המחזה, כתבה תרצה אתר את השיר "בלדה לאישה". השיר, שהוקלט במקור בביצועו של ששי קשת, הושמע במהלך ההצגה. 

בלדה לאישה

מילים: תרצה אתר
לחן: משה וילנסקי


אפילו ענני הגובה, לא יכלו לשתיקתה היא 
הביטה עד בלי שבע, היא הביטה וידעה 
שכעת פורחות בעמק, שלל חבצלות הבר 
ולמרות הכל, הכל נגמר. 

אפילו ענני אוקטובר, הסגולים אל מול שקיעה, 
לא עזרו לה אף לרגע, לא עזרו להרגע, 
אף כי שוב פרחו בעמק, שלל חבצלות הבר 
למרות הכל, הכל נגמר. 

אפילו הספרים בחדר, הסגור והעצוב, 
כבר ידעו היא לא בסדר, היא הולכת לבלי שוב 
עוד פורחות הרחק בעמק, שלל חבצלות הבר 
אך למרות הכל, הכל נגמר.

 

תמונות מהצגה

סרטונים

בלדה לאישה - הביצוע המקורי בליווי תמונות מתוך הצגת "ארבע נשים"

ביקורות

"הציר שעליו סובב המחזה הזה הוא היחסים בין ארבע נשים המחלקות בינהן דירה משותפת. את התנהגותן בבית מכתיבים אירועים ואנשים שמחוץ לבית. לכל אחת מהן יש את רגע החולשה שלה, המשבר שלה ואז היא נשענת על חברותיה. יש איזה איזון עדין במסכת הנרקמת בדירה זו.

על ההצגה מעיבה התוגה שבמותה הטראגי של תרצה אתר שאהבה את המחזה והתמסרה לו מעבר לנדרש ממתרגם. היא ישבה בחזרות, תיקנה את התרגום כשצרם לאוזניה והעשירה את עבודתן של השחקניות בחוויות אישיות, שעשויות היו לתרום לעיצוב הדמויות. היא מצאה משהו מעצמה בכל הארבע - סיפרה דליה פרידלנד.

עליזה וולך. "דבר". 19.10.77

"הבעיה המרכזית של הצגה תלושה ולא נחוצה זו, היא שאין לה מחזה. החומר היה עשוי אולי לשמש בסיס לתסריט טוב לסרט טלוויזיה. בסוג כזה של הצגה - המביאה מציאות מסויימת (ואיני כופר בקיומה של מציאות מנוכרת ומתנכרת כזאת) - אני מעדיף מחזה שמשחזר מציאות לשם מטרה כלשהי, חברתית, פוליטית וכו'.

אם משחזר המחזה מציאות לשם העלאתה בלבד ובלי לספק כל פרשנות עליה, רצוי שההצגה תהיה בעלת עוצמה רבה. ארבע נשים אינה הצגה כזאת. ארבע השחקניות אמנם משחקות היטב, כל אחת מעצבת את הדמות שלה כיאות ועםהרבה ניואנסים, אך הדמויות אינן די מעניינות ולשחקניות איו עומק אישיות שעשוי לעשות את הערב לחוויה".

מיכאל הנדלזלץ. "הארץ". 21.11.77