מחזור אלכוהולי

  • הצגה מספר: 13(הבימרתף)
  • הצגת בכורה: 01/09/1978
מחזור אלכוהולי

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

מילים אחדות על מחזור אלכוהולי  
מחזור אלכוהולי הוא לא מחזה באופן המקובל של המילה, אלא מסע תיאטרלי המורכב משלושה מצבים:
ראשון - מכירה פומבית, השני - פריס אחרת, שלישי - המטרו האדום. בכל שלושת המצבים נסיתי לתאר בעזרת השפה הבימתית מפגש ישיר עם מציאות מסויימת אותה חייתי לפני כמה שנים בפריס. באותה תקופה ליוו אותי שתי תחושות מנוגדות זו לזו. מצד אחד, ניכור וריחוק מהארץ ומצד שני, אי בהירות וחוסר התלהבות מהאוירה האירופאית אליה חשתי לפעמים השתייכות עזה. במחזור אלכוהולי זה, אני מנסה להבין את הידידים שהכרתי בפריס ואת עצמי. אני מנסה לתת ביטוי לחייהם הקשים של אנשים מיוחדים במינם, שלמרות כל המכשולים נלחמו בכל כוחם להביע את עצמם כבני אדם במציאות, שמצד אחת נראית גהינומית, אך מצד שני חלומית ורב -גוונית. מביא את המציאות האכזרית במבחן הבמה  

זה ישמע פרדוקסלי, אך למרות השם אין למחזה זה שום קשר לאלכוהול, כי לי ברור שהשתיה עצמה היא בריחה, רצון עז לשכוח ולהסתתר מפני החיים הקשים של אדם הבוחר להיות אינדיוידואליסט קיצוני ולהגשים בכל מחיר את עצמו.  

יוסף מונדי  

תמונות מהצגה

ביקורות

"המחזה מעמיס את רוב הכובד על כתפי השחקנים המגלמים את הדמויות הרבות המתרוצצות בו. את חולשת הכתיבה מתקן מונדי במידה רבה במלאכת הבימוי שעשה. מבחינה זו טוב שהסופר הוא זה שגם ביים את יצירתו. אף שאין זו יצירת מופת, ההצגה מצליחה להיות מעניינת ותיאטרלית מאוד. את הפרדוקס הזה יצר מונדי בבימוי תוסס, בדגש נכון על כל סצינה וסצינה. הוא הוביל אותן לשיא בימתי מרשים וחריף. למזלו של מונדי, נפל בחלקו צוות שחקנים טובים היודע להמחיש את התמימות, הפחד והאימה.

שמואל עצמון בדמות הסופר, ישראל בידרמן בכמה וכמה תפקידים שאת כל אחד מהם הוא מעצב בצורה מרשימה. טוביה טבי, בדמויות האלימות שלו, שתי השחקניות הצעירות : מירב גרי ורחל דיין, שכל אחת מהן מצליחה לעצב כמה דמויות ביכולת של גיוון. זהו צוות מלוכד ו"משופשף" היטב. מונדי הבמאי הצליח להכתיב לצוות זה קצב מסחרר, שתעלולי הצליל והתאורה הם לו משענת נאמנה. אינני חושבת שכוונתו של מונדי לעצב יצירה במתית בעלת עומק פילוסופי התגשמה. אך הוא הצליח להגיש הצגה מעניינת ומרתקת לעיתים והרי זה הישג חשוב.

חוה נובק. "דבר". 05.04.1979

"אין זו הפעם הראשונה שמונדי, המורד הנצחי, הילד הנורא של התיאטרון הישראלי, עובד ב"הבימה". במשך השנים, נעשים מחזותיו אישיים יותר, אנטימיים ולכן גם עשירים יותר. הפעם זכה מונדי, בצוות שחקנים מעולה, הנהנה כמוהו מן הצעקות ההסטריות, מרגעי הייאוש ושניות האושר של ההצלחה שכולם יחד, מהווים את הסם המשכר ששחקנים ואנשי תיאטרון בכלל מתמכרים לו.

גיורא מנור. "על המשמר". 12.12.1978