יושע עגל
- הצגה מספר: 359
- הצגת בכורה: 30/04/1983
- מספר הצגות שהועלו: 50
יוצרים
- מאת: י.י. זינגר
- תרגום: יהושע סובול
- בימוי: יואל זילברג
- תפאורה ותלבושות: דוד שריר
- מוסיקה: פולדי שצמן
- כוריאוגרפיה: ישראל גוריון
שחקנים
- שלושה החסידים: ברל: אלדד כהן
- מוישלה: איציק סיידוף
- חיימקה: ישראל גוריון
- אנשי נישבה: ישראל אביגדור הגבאי:: מוסקו אלקלעי
- ר' מלך: נחום בוכמן
- סרלה בתו: מיקי מרין
- חיה פייגה: יעל עמית
- ר' מיכלה: שמואל סגל
- הרב מרחמניבקה: ראובן גולדווסר
- הרבנית אשתו: אתל קובינסקה
- נחומצ'י בנם: שמואל וילוז'ני
- ר' פתחיה מלמד: יעקב אשכנזי
- גיטל: פנינה פרח
- מלכה'לה: יעל פרל
- אנשי ביאלגורה: שלושה הקבצנים:: אלדד כהן
- איציק סיידוף, ישראל גוריון
- ר' מאיר'ל: ישראל רובינצ'יק
- ר' שכנא: דוד ברוך
- אבישי הקצב: מישא נתן
- ביילה דובה אשתו: אתל קובינסקה
- ר' קנה הקברן: אברהם רונאי
- צביה,בתו: עדי לב
- הרבי מקרקוב: יצחק חאביס
- חסידים, אורחים , קבצנים: דוד אורטדו, אריה אלדר, משה דץ, טליה הראל, דור לוין, דליה רודניצקי, קרול תומס
על ההצגה
בחצר הרבי מניישבה מתכוננים לקראת חתונת בת הרב - שרה'לה עם נחומצ'י.
הרכילות בחצר הרבי אומרת כי הוא ממהר להשיא את בתו משום שהוא עצמו עומד לשאת לו לאישה את מלכה'לה בת ה - 14.
החתונה המשותפת, מתקיימת, אולם, החתן נחומצ'י, התמים וירא השמיים, נעתר למלכה'לה המופקרת ושוכב עימה. בלדתה את ילדם המשותף מתה הנערה. כדי לכפר על עוונו נכנסת בנחומצ'י נשמתו של "יושע עגל" והוא בורח לעיירה הסמוכה ביילגורה. שם הופך לעוזרו של הקברן ולחתנה של בתו המפגרת צביה. לאחר מכן שב לחצר הרבי מניישבה.
עם חזרתו, מתכנס בית הדין הרבני הגדול כדי לחקור ולברר מי הוא באמת. תוך כדי חקירה מת הרב משבץ לב, והחתן, נחומצ'י - הוא יושה - יוצא לנדודיו בפעם נוספת.
תמונות מהצגה
ביקורות
"אף שאין הרומן 'יושע עגל' שכתב ישראל יהושע זינגר, בבחינת יצירת ספרות גדולה, יש בו בכל זאת סגולות אחדות, שבשלהן אין לדחותה על הסף. אפילו בתור תעודה סוציולוגית יש בה היום עניין בלתי מבוטל, שכן בקיאותו הרבה של זינגר בעולמם של החסידים וחצרותיהם, המתוארים כולם בריאליזם נוקב, אפשרה לו לתת ביטוי לעולם שלבני תמותה רגילים אין כניסה אליו. אלא שתיאוריו של זינגר, שהם בוודאי מגמתיים במפורש, מעלים עולם של יצרים אפלים ושל תאוות אסורות, שעיצובם רחוק מלהחמיא לאותו עולם. אין זה, מכל מקום, רומן שאהבת ישראל מבצבצת בין שורותיו: אל הריאליזם הנוקב חודרת סאטירה ארסית.
בהמחזה של יואל זילברג לא הובן דבר זה, ואם הובן - נסתלף במזיד. היה זה ניסיון להחליק את הסאטירה, להקהות את העוקץ ולהעלות במקומם סיפור פשטני ותו לו. אם ברומן מסווים הפולקלור וגינוני ההווי היהודיים את מציאותו של עולם יצרי שחור משחור, הנה נראה כי בהצגה משמשים אותם סממנים כמטרה לעצמה: כהצגה נוסטלגית ומתייפייפת של עולם אקזוטי, שנוח להתרפק עליו.
על הבמה שלטה תפאורתו גדולת המימדים, והמרשימה כשלעצמה, של דוד שריר. אלא שבמהלך ההצגה הפכה תפאורה זו לפיל לבן, שכן הבמאי לא ידע לנצלה כראוי. דלתות נפתחו ונסגרו; הבמה התסובבה, אך כל זה לא שימש תפיסה במתית כלשהי. בתלבושות, לעומת זאת, נעשה נסיון מובהק לייפות, ובמקרה של הנשים, אפילו להצטעצע, שלא לצורך.
התבלטו כאן כמה שחקנים. יעל פרל הצליחה לשוות נוכחות דרמטית משכנעת לתפקיד השטוח שהטילו עליה. הוא הדין בעדי לב, בתפקיד בת הקברן המפגרת בשכלה. בהופעתו של שמואל וילוז'ני בתפקיד הראשי, הגם שאין זו אשמתו, שעל התפקיד נכפתה קונספציה תמהונית של "גלגול" שמטרתה להקנות מימד אקזוטי ו"מיסטי" למתרחש. קונספציה זו העמידה בפניו דרישות שהן מעבר לאמנות המשחק, ואם עמד וילוז'ני בכבוד במשימה זו, הרי זה באמת הישג הראוי לציון".