בונקר

  • הצגה מספר: 362
  • הצגת בכורה: 13/08/1983
  • מספר הצגות שהועלו: 43
בונקר

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

סיפורה של כיתת חיילים צעירים המתרחש בגבולה, המשתנה לפרקים, של ארץ ישראל.   הלוחמים מנסים, איש איש בדרכו, להתמודד עם ההווייה השוחקת המאיימת על חייהם, תוך ציפיה לפינויים מהמקום. הפחד המלווה את צעדיהם בבונקר ומחוצה לו, המשימות המוטלות עליהם ומותו של חברם, מכרסמים במערכת היחסים בבונקר ופוגעים ביכולת עמידתם.   במרכז, מאבקו של גיבור המחזה העובר תהליך התבגרות מכאיב ומתייסר במצוקה נפשית וקיומית. הגיבור מנהל מאבק נואש לשמירת זהותו העצמית בחיפוש אחרי פשרה בין התביעות השרירותיות של החברה, המגלמת בהזיותיו בדמות הוריו, מורו ומפקדו לבן מאווייו כיחיד. הגיבור נמלט מהמציאות הקשה מנשוא בה מוטל עליו ועל חבריו לחלץ את גופת חברו הקרוב שנהרג, אל עולם הזייתי-חלומי של נעוריו הקצרים.   אך גם חלומו הופך לסיוט שהיקיצה ממנו בלתי אפשרית.

תמונות מהצגה

ביקורות

"בין השנים 1948-1950 עוצבה דמותו של 'מחזה מלחמת השחרור' : 'הוא הלך בשדות, 'בערבות הנגב' ו'הם יגיעו מחר', קבעו נוסח וסגנון שנדמה שהם מלווים אותנו עד היום. עיצוב ריאליסטי כמעט דוקומנטרי של הגיבורים, שפה 'צבאית' מעודכנת שנדמה כאילו הועתקה מן הבונקר אל הבמה. דיון ארוך ומייגע בשאלות מכאיבות כמו 'טוהר הנשק, 'פער הדורות, 'קדושת החיים' מול החובה להביא לקבורה את המת.

קהל צופי התיאטרון ב48-50 קיבל באהבה את חולשותיה של 'דרמת מלחמת השחרור' משום שאהב לראות את עצמו משתקף על הבמה ומזדהה הזדהות מידית עם בן דמותו הדרמטי, שדיבר והתנהג כמוהו. גם חיילי 1983 מוצאים את בני דמותם על הבמה, כל מה שנוגע בסלנג, ללשון הצבאית, לסגנון המדים ולסוגי הנשק.

אלא שבינתיים בגרנו אנו והתיאטרון, ראינו דרמה עברית-ישראלית המסוגלת לא רק להעתיק מציאות אלא גם להתמודד עימה, התמודדות דרמטית, והשטחיות הבנאלית של מחזה דברני, אך מלא מוטיבים ספרותיים ברמה זו או אחרת אינה יכולה לזכות עוד ליחס סלחני. נקודת האור של הפקת 'בונקר' היא משחקם של הצעירים הנראים טבעיים מאוד ועל כן אמינים בדמויות שהם מגלמים. אורי אברהמי, שמואל וילוז'ני, שאול מזרחי ועמי טראוב מצליחים בעיקר בקטעי ההווי לעורר עניין ומתח.

שוש ויץ. "ידיעות אחרונות". 14.10.1983