האוריסטיאה

  • הצגה מספר: 367
  • הצגת בכורה: 02/06/1984
  • מספר הצגות שהועלו: 13
האוריסטיאה

על ההצגה

המחזה בנוי על שלוש טרגדיות מאת איסכילוס : "אגממנון", "נושאי הנסך" ו"האאומנידות" על בית אטריאוס רובצת קללת דם אכזרית. תחילתה בהקרבת איפיגניה, בידי המלך אגממון, כמולך לאלים שיפיחו רוח בספינותיו היוצאות לכיבוש טרויה. המשכה ברצח אגממנון בידי אשתו קליטמנסטרה , על שקטל את ביתה. וסיומה בנקמת הדם של אורסטס, בנו של אגממנון, מידי האם הרוצחת, ובבריחתו מן האאומנידות, אלות הנקמה, הרודפות אותו ומבקשות את נפשו.   אורסטס מגיע למקדש אפולו בדלפי, למצוא מקלט אצל הכוהנת הנביאה פיתיה. אפולו, פטרונו, מייעץ לו להמשיך לאתונה, למקדשה של האלה אתנה, שם ייעשה לו משפט צדק. ואכן, בהוכיחו שהנקמה הייתה נקמת רוח עליון, ואילו הוא היה רק המבצע את רצון האל, יוצא אורסטס זכאי במשפטו באקרופוליס.  

תמונות מהצגה

ביקורות

"גם הקורא של ימינו ימצא באיסכלוס רגש אנושי עמוק, כוח דרמטי חזק ורענן, תמונות ענק אשר רק דנטה ושיקספיר יכולים להתפאר בהן, רעיונות נשגבים, השקפת עולם מקיפה, פשטות, בניין דרמטי כביר, עוז ביטוי ויופי מקסים בקטעים השיריים. לא היפה משך את תשומת ליבו, אלא הנשגב. הקו היסודי ביצירותו - פאתוס אדיר וחזק, המסוגל ליצור דמויות ענק. אולם מסופקני אם הקהל יורד לסוף דעתם של השחקנים והנאמר על הבמה נשאר לפניו ספר חתום. רב הבלבול בין מקהלה לבושה בסגנון עניי המאה העשרים לבין הדמויות הראשיות הלבושות בצורה סתמית.

"נראה לנו שאף שמץ מן הטראגדיה הגדולה אינו מגיע לציבור, לא לאוזנו ולא לנפשו. הדור הצעיר של 'הבימה' עדיין איננו בשל בשום פנים להשמעת טקסט יווני קלאסי. גם השחקנים הוותיקים והמוכשרים לא הצליחו להתגבר על המכשולים שעיבודו של הבמאי הציב להם.

ד"ר אמיל פוירשטיין. "הצופה". 1.07.1984