קערת העץ

  • הצגה מספר: 456
  • הצגת בכורה: 29/01/1994
  • מספר הצגות שהועלו: 79
קערת העץ

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

במלאת 88 שנים לשמעון פינקל,  העלתה "הבימה" את ההצגה כמחווה מיוחדת לכבודו.   מאבקו של סב, גיבור מלחמה בעבר ומעמסה על משפחתו בהווה, על כבודו העצמי, על חייו ועל מעמדו בין בני ביתו. הוא מתגורר בבית בנו, וכלתו המרגישה כי הוא הפך למעמסה גדולה מידי, מבקשת להעבירו לבית-האבות.    הזקן יוצא למאבק, הוא אינו מוכן לעזוב את משפחתו ולצאת למה שהוא יודע שיהיה לסיום עגום לחיים שלמים. הוא אוהב את ילדיו, את נכדתו ואת החיים, הוא מלא מרץ ותוכניות והמעבר לבית-האבות ממלא אותו פחד מוות.   ההצגה מעלה שאלות על היחס שבין הדורות, על התחושה של להיות קשיש ובלתי רצוי, על האהבה בין הורים לילדים ההופכת ברבות השנים לכאב.

תמונות מהצגה

ביקורות

"אין סכנה גדולה יותר לשחקן זקן מאשר לשחק זקן. אתה יושב באולם ולעולם אינך יודע אם המעידה היא של הדמות או של השחקן, ואם כשאתה מתרגש איתו אתה נותן כבוד לשיבתה של הדמות או לשיבת השחקן. לשיבחו של שמעון פינקל יאמר שהוא מצליח להתגבר על המכשלה הזאת, בעיקר בחלקה השני של ההצגה. הוא מצליח בחלק זה להשתמש בשיבתו כבנתון משחקי. כשהוא מסיר את כובע הבוקרים מראשו במעין תנועת סירוב החלטית, וחובש אותו שוב וצועד לעומק הבמה, אי אפשר שלא להתרגש.

לתשומת לב לא פחותה ראויים שני שחקנים עולים חדשים : ביאטריס אברמוביץ' ופאבל ציטרינל. לשניהם נוכחות אמינה ושניהם גם השתלטו היטב על השפה. זוהי הצגה שנועדה לשרת את פינקל. מגיע לו שיעלו הצגה בשבילו. הבמאי יורם פאלק הצליח להוציא משפע סגנונות המשחק הצגה מאוזנת שמציגה את הבעיה בפשטות שלה.

מיכאל הנדלזלץ. "הארץ". 10.12.1991

"במרכז ההצגה עומד שמעון פינקל. שחקן שלעולם לא נס ליחו והוא גם מצליח להפתיע במשחק החדור בחמימות אנושית וביכולת אמיתית להעביר לצופה תחושה של כאב ותסכול ובדידות - ולא מכוחו של הטקסט הבנאלי, אלא מכוחה של אמנות המשחק. אהבתי את ביאטריס אברמוביץ' ואת ברוריה אלבק, את אברהם מור ואת אליעזר יונג, את פאבל ציטרינל ואת דוד שמול. אך הערב שייך לפינקל. לאנושיות הסוחפת שלו, של שחקן שביטא בהופעתו את תמציתה של כל הדרמה הזאת.

אליקים ירון. "מעריב". 08.12.1991