יוצרים
- מאת: מוטי לרנר
- דרמטורגיה ובימוי: משה קפטן
- תפאורה: ערן עצמון
- תלבושות: יהודית אהרון
- מוסיקה: יונתן כנען
- עיצוב וידיאו: אריק אביגדור
- עיצוב סאונד: אלעד דדון
- תנועה: תות מולאור
- תאורה: אבי-יונה בואנו (במבי)
- ייעוץ דרמטורגי: ארז דריגס, שחר פנקס
- הדרכת מבטא: אילנה קיוותי דאבנפורט
שחקנים
- גולדה: לאורה ריבלין
- משה דיין: יגאל שדה
- חנה ירקוני: מאיה מעוז
- ישראל גלילי: מולי שולמן, יואב הייט
- שמעון אגרנט: דב רייזר, עודד לאופולד
- לו קידר: מיקי פלג-רוטשטיין
- סרן מוטי אשכנזי: אלכס קרול, תום גרציאני
- דוד אלעזר (דדו): טל מוסרי, ניר זליחובסקי
- אברם אמינוף: אורן כהן, עמי סמולרצ'יק
- שולה ורסנו: אדווה עדני
- להקה: רונית אפל, איתי אורי, רעות רגב, לירן מזרחי
על ההצגה
סיפורה של גולדה מאיר, ראשת הממשלה היחידה של ישראל, בצל דיוני וועדת אגרנט. מיד לאחר מלחמת יום הכיפורים פורצת מחאה ציבורית נגד גולדה ודיין, המאשימה אותם בכשל המדיני שהביא למלחמה ובכשל הצבאי שגרם לאבדות כה רבות בה. גולדה הנואשת מנסה להיאבק בהאשמות האלה מול דיין שמבקש להתפטר. חנה, בתה של גולדה מנסה לתמוך באמה החולה והמותשת בעקבות המלחמה, ומגלה את ספקותיה ואת רגשי האשמה שלה. למרות זיכוייה בוועדת אגרנט מחליטה גולדה להתפטר.
נעליים גדולות מאוד להיכנס אליהן...
הבכורה של ההצגה הייתה אמורה להיות ב – 14/10 ושבוע לפני כן, ב – 7/10, השמיים נפלו וקרה הנורא מכל, בקנה מידה שלא יאמן. ונדמה היה שהתעוררנו. האופטימיים הפכו לפאסימיים, הפאסימיים גילו עד כמה הם היו אופטימיים. האנרכיסטים התגלו כפטריוטים. הממשלה התגלתה... וכאילו התעוררנו. ועדיין, זה מרגיש כאילו אנחנו הולכים מתוך שינה בחושך גדול... והמחשבה על הדמות והמחזה, כיצד הם מקבלים עוד ועוד משמעויות לחיים שלנו במקום הזה ובזמן הזה. כשקפטן התקשר להציע לי לשחק את גולדה במחזה של מוטי לרנר, מצא חן בעיני שמישהו חושב שאני יכולה לשחק ראש ממשלה, אבל עוד משהו תפס אותי חזק ועדיין אני לא לגמרי יודעת לפענח מהו. ריתקה נקודת המוצא הדוקומנטרית במחזה שמתבססת על "וועדת אגרנט". אני תמיד מרגישה שבמסמכים, יבשים כביכול, מתחבאים עולמות וחיים שלמים. נולדו אצלי סקרנות ומשיכה לאישה הזאת, גולדה, שמאוד היה נוח לא לסבול אותה וגם רצון לגנוב ממנה קצת חוצפה וביטחון עצמי. לנסות לחיות זמן מה מנקודת מבטה. התגובה הראשונה שלי הייתה: אני מה זה רחוקה מלהראות גולדה. אני לא רוצה שינסו להשמין אותי, לעבות אותי, להוסיף לי אף וכל מיני, וקפטן אמר: תהיה פאה, יהיו הנעליים וסוג הבגדים שלבשה וזהו, וזה הרגיע אותי... לזמן מה... שאני לא צריכה להתחפש. ואני מקשיבה הרבה לקול של גולדה בראיונות רדיו, מתבוננת בה בסרטונים. היה לה דיבור מאוד ייחודי משלה, עם מבטא משתנה ומבלבל, קצת אידישקייט, קצת אמריקאי, לפעמים עם רי"ש רוסית ולפעמים עברית מאד תקנית. לא מתוך רצון לחקות, אלא כניסיון לשאוב ממנו את קצב המחשבה, האוטוריטה, עוצמה לא מתאמצת, מניפולציה לפעמים, הרגישות והרגש שיש בתוך הדיבור המסוים שלה וזה בהחלט לא פשוט.
ולחזור למלחמת יום הכיפורים... פעם ראשונה שנפלו חברים שלי מהכיתה... זה לא נתפס ולא נעכל, אז וגם לא היום. נחרט בי יהודה טרכטמן שהיה איתי בכיתה, בצופים וגר לידי מעבר לחורשה. על מותו ידעתי רק כשהמלחמה הסתיימה. הרבה דברים על המלחמה הנוראה הזאת ידעתי רק ברבות השנים, ועדיין אני מרגישה שזה גדול מלהכיל. אותי תפסה המלחמה בחיפה. גרתי מול הנוף המרהיב של המפרץ. שיחקתי בתיאטרון העירוני בו העלינו הצגות משובחות, חלקן עם נגיעה פוליטית-חברתית. הייתי אישה צעירה בתקופה מאד סוערת וסבוכה. מאוהבת. אם לתאומים בני שנה וחצי וזה היה כל עולמי. במוצאי החג הספקתי לפגוש את גדליה, בעלי, אז צנחן מילואים בחרמ"ש, שהגיע מתל אביב הישר ממשחק הפוקר המסורתי של יום כיפור. אי אפשר היה לדמיין מה מצפה לנו. ליוויתי אותו להסעה שלקחה אותו היישר לרמת הגולן והייתה לנו פרידה מהסרטים. לא שמעתי ממנו כמעט שלושה שבועות. אני חושבת שהמלחמה הזו הותירה בו חותם שמעט מאד דיברנו אותו. אני משערת שהיה לכך ביטוי חזק, מבלי שזה דובר ישירות, בהצגות שביים ואני שיחקתי כמו "נפש יהודי", "פלשתינאית" ו"סטריפטיז אחרון". חפרנו לתוכן כאזרחים, אבל מה לעשות, אנחנו שחקנים שתמיד בסופו של יום, יותר מהפוליטיקה, העסיקה אותנו הדאגה האם ההצגה, או הדמות שאני מגלמת מעניינת מספיק והאם הקהל יתרגש ויאהב.
בשנים ההן לא הייתי מעורבת כמעט בהפגנות. ההרגשה הכללית הרי הייתה "שמעולם מצבנו לא היה טוב יותר", אבל באחת מהן, בירושלים - עכשיו אני נזכרת שפגשתי בה את מוטי לרנר - ביום חורף קר - אני כבר לא זוכרת בדיוק על מה הפגנו, בטח נגד הכיבוש - פרופ' ישעיהו ליבוביץ' ז"ל דיבר, ומה שהוא אמר אז, אני לעולם לא אשכח. דבריו עיצבו משהו אצלי כאדם, כאזרח וגם כשחקנית: כשאדם מקבל את הדעה ש"המדינה", "האומה", "המולדת", "הביטחון" וכו' הם הערכים העליונים, ושהנאמנות ללא תנאי לערכים אלה היא חובה מוחלטת וקדושה, הוא נעשה מסוגל לבצע כל מעשה תועבה למען האינטרס המקודש הזה, ללא נקיפת מצפון. דבר זה כוחו יפה לא רק לגבי אדם במשטרים טוטליטאריים אלא לגבי כל אדם, גם לגבי האדם היהודי אם הוא נתפס להאלהה של המדינה. עכשיו בחזרות, אני מרגישה הזדמנות נדירה לנסות ולהיכנס לעורם של אלו שהנהיגו את המדינה בתקופה ההיא, ולעורה של לגולדה. אין ספק שעם כל הטעויות הנוראות, הם היו אנשים ערכיים שבראש וראשונה טובת המדינה ואזרחיה הייתה לנגד עיניהם. לגלות את העשייה המדהימה שלה בעשרות שנים קודם שנבחרה לראשות הממשלה: חוק הביטוח הלאומי שקידמה ושהבטיח גביית דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות, בניית השיכונים הראשונים לעולים החדשים שגרו עד אז במעברות ועוד ועוד... ואני מנסה לחיות בתוכי את הפרדוקס שהיא נאלצה לחיות איתו, עם האסון שההנהגה דאז הביאה עלינו ועל עצמה.
אני חושבת לא מעט, איך ממשיכים לחיות עם הידיעה שאתה נושא באחריות למותם ופציעתם של כל כך הרבה אנשים. אלו נעליים גדולות מאד לנסות ולהיכנס אליהן, אבל מרתק ומאתגר לחפור באישיות מרובת ניגודים כמוה ומנקודת המבט שלה, מבלי לשפוט אותה. ואני מודה שמאד הדליק אותי כשקראתי עליה, על אף שהמחזה לא מתעסק בזה, שניהלה חיי אהבה סוערים... ושהייתה רבת פנים, כמו שלוי אשכול, ראש הממשלה לפני כניסתה של גולדה לתפקיד, כינה אותה לפי הצורך: די מלכּה, די קלאפטע, די מכשייפע. למעלה מעשרים שנה לא עבדתי ב"הבימה", ואני פוגשת לראשונה בחדר החזרות שחקנים ויוצרים שמעולם לא עבדתי איתם ואפילו לא הכרתי, וגם כאלה שאני מכירה שנים ואוהבת. זה אחד מהקסמים בתיאטרון, שבתוך זמן די קצר, ומבלי לדבר הרבה, נוצרת לרגע סוג של חממה, משפחה ושותפות. וכשהנגיעה היא בעולמות ובאנשים שכל כך הטביעו את חותמם על הקיום שלנו כאן היום, משהו מבעבע לתוך העבודה ומשתוקק לתת לו ביטוי. קבוצת הווטסאפ של ההפקה מתמלאת יומיום בצילומים, מאמרים, סרטונים ועדויות מהתקופה ההיא שאנחנו מעלים, שמתקשרים ישירות בהווייתנו במקום אהוב ושסוע כל כך ובזמנים האלה, כשהכל סוער, כאוב ומאיים...
לאורה ריבלין, חדר החזרות, דצמבר 2023
תמונות מהצגה
סרטונים
ביקורות
טיימינג, אתם יודעים. והטיימינג שיועַד להעלאת "הגברת הראשונה" אמור היה להטעין אותו בערך מוסף מזן ה"יובֵל ל...", כי המחזה שמתרחש מיד אחרי מלחמת יום הכיפורים אמור היה לעלות בתחילת אוקטובר, במקביל לציון חמישים שנה למלחמה ההיא. אלא שבשבעה באוקטובר, בצמידות מצמררת למלחמת המחדל והטראומה ההיא, אירע בדרום הטבח הנורא שפתח את המלחמה האיומה שנמשכת מאז ועד היום. ופתאום, המחדל ההוא אינו רק ההיסטוריה שבה עוסק המחזה, פתאום כל מה שנאמר ומתרחש על הבמה מהדהד את המחדל העכשווי ומתכתב עם המציאות שמחוץ לאולם התיאטרון. ואי אפשר להימלט מתחושת הדז'ה-וו, ומהקלישאה שאנשים לא לומדים כלום מההיסטוריה.
"הגברת הראשונה" היא גולדה מאיר, ראשת הממשלה היחידה שהייתה לנו אי פעם, ומי שאחזה בתפקיד במלחמת יום הכיפורים. המחזה מתמקד בתקופה שאחרי המלחמה ובעיקר בדיוני ועדת אגרנט, ועדת החקירה הממלכתית שמונתה לחקור את הכנות צה"ל והמידע שהתקבל בימים שלפני המלחמה ואת שלושת ימי המלחמה הראשונים. הצופים מוזמנים לעקוב אחרי גולדה משחזרת, חוזרת, מעידה, מתלבטת, מתבצרת, רוקחת, מתפתלת, מתנערת, מתככת, כועסת, מתייסרת, מתנערת, נאחזת, מוותרת עד שלבסוף היא מתפטרת.
את כל הקשת הזאת, בשלל ניואנסים, מביאה לבמה לאורה ריבלין שמגלמת את גולדה פשוט נפלא. ריבלין אינה מחקה את גולדה, היא מגלמת דמות – של אישה מורכבת ורבת צדדים, הרבה מעבר לפניה שהיו גלויים לציבור. וכיוון שאלה נותרו מזוהים גם לאורך השנים צריך היה גם להתייחס לכך, וההתמודדות כאן היא יצירתית ומרשימה. על משוכת מבטאה הבולט של גולדה ריבלין מתגברת בהגייה מגלגלת של האות ר', שמעגלת כל מילה שהיא בתוכה ויוצרת תחושה אמינה של המבטא הגולדאי מבלי ליפול למלכודת מבטא חקייני-מלאכותי. כך גם ביחס לחיצוניותה: פאה בלבד, שום אף תותב ושאר עזרים, מספיקה לריבלין שבמשחק נהדר, כולל שפת גוף וחיתוך דיבור מדויקים והולמים, נהפכת לגולדה. ואולי נכון יותר: גולדה הופכת שלה.
את הבת, ששמה במחזה חנה, מגלמת ביצריות גועשת מאיה מעוז. חנה מתעמתת ומתחשבנת עם אמה, הן על התנהגותה כאם וכסבתא והן כמנהיגה, ראשת ממשלה ופוליטיקאית. מיקי פלג מגלמת באיפוק מדויק ומרשים את לו קדר, מזכירתה הנאמנה של גולדה ואלכס קרול מגלם את מוטי אשכנזי, האיש שהחל את המחאה נגד גולדה וממשלתה (וסייע בתחקיר למחזה), שזעקותיו הנואשות על הבמה מהדהדות את זעקות הכותרות שבחוץ, ומצמררות כאילו לא חלפו חמישים שנה.
כיוון שמדובר במחזה מתעד שרובו נשען על מלל, על שיחות שמתרחשות במשרדים סתמיים - חדר הישיבות של ועדת אגרנט ולשכתה של גולדה - היוצרים נדרשו לאמצעים שונים כדי ליצור תנועה ותנופה. אהבתי את השילוב של קטעי ארכיון מצולמים ואת חלקי עדותה של גולדה בוועדה, כשגולדה-ריבלין יושבת בגבה לקהל ופניה מוקרנים על מסך גדול בשחור-לבן. שני הדברים מוסיפים עוצמה ואותנטיות להצגה.
מי שמחפש אסקפיזם בתיאטרון – שיחפש משהו אחר. "הגברת הראשונה" היא תיעוד מומחז של אירועים ומלחמה שזעזעו ושינו את המדינה ושל האישה שעמדה אז בראשה, הצגה שלא רק מעירה ומאירה זיכרונות בני חמישית שנה אלא גם נוגעת בעצבים החשופים שלנו עכשיו.