המשרתות
- הצגה מספר: 223
- הצגת בכורה: 26/11/1966
- מספר הצגות שהועלו: 23
יוצרים
- מאת: ז'אן ז'אנה
- תרגום: מקסים גילן
- בימוי: מיכאל אלמז
- תפאורה ותלבושות: מיכאל אלמז
שחקנים
על ההצגה
הדמויות במחזה הן שתי משרתות אחיות: סולאנז' וקלייר והמאדאם שלהן. המשרתות מנצלות את היעדרה של המאדאם ומשחקות ביניהן משחק קבוע: אחת מהן משחקת את המאדאם והשנייה את אחותה. בכל יום הן מתחלפות. הן מנצלות את המשחק כדי להוציא לפועל את כל התשוקות שלהן, ולהביע את שנאתן למאדאם ותסכולן ממקומן המשפיל בחברה. במהלך משחק התפקידים המתקיים בכל פעם שהמאדאם יוצאת לבלות, מתכננות האחיות גם את רציחתה. בערב המתואר במחזה נתקלות האחיות בשני אירועים קטנים המשבשים את תכניותיהן.
בהוראות הבימוי המקוריות, דרש המחזאי שאת שתי המשרתות ישחקו גברים כחלק ממשחק הזהויות המתחלפות המופיע לאורך המחזה.
תמונות מהצגה
ביקורות
"מחזה בנוי על הצגה בתוך הצגה, על ראליזם מורם מן השיגרה, בכח השירה הפורצת מן המונולוגים שהושמו בפי שלוש נשים ע"י המחבר. זהו מחזה כמעט סוראליסטי שהמציאות והחלום משמשים בו בערבוביה ובסרוגין ביחד. כבתמונה סוראליסטית, יש בו מן המתמיה, המבעית, מחלום הבלהות הבנוי על הגיון ברזל של אי לוגיזם לכאורתי...
עיבודו של מקסים גילן נשמע יפה. בימויו של מיכאל אלמז הוא טוב מאוד, מבחינת ההקפדה על נאמנות לרוח היצירה. אהבתי את חיתוך הדיבור הברור של שושנה דואר. נעים היה לראות על הבמה צעירה יפה אך שחקנית מאוד בלתי מנוסה - גאולה נוני. ציפורה פלד לא חשה ביופיו של הטקסט. וכולן כאחת לא הגיעו לאותה שעה של חסד בה עשוי המשחק לזעזע ממש.
"לולא ידענו שכמה מגדולי הרוח - בעיקר צרפתים - רואים בז'נה יוצר גאון, המיטיב להביע את הרחשים הטמירים ביותר של תקופתנו, לא היינו מעלים זאת על דעתנו למראה ההצגה של 'הבימה'. הצגה זו הלאתה אותנו בקצב האיטי ששיווה לה הבמאי מיכאל אלמז והסלידה אותנו במפגן הרפש הנפשי והגופני כאחד שהועלה במישרין בלא להוליך ל"קטרזיס" המזכך הנודע.
בין הכתרים הרבים שנוהגים לקשור לז'נה, מצוי הכתר של "פייטן האור השחור". בהצגת 'הבימה' הוצג רק "החושך השחור" שמצוי בו".