החגיגה
- הצגה מספר: 251
- הצגת בכורה: 01/06/1970
- מספר הצגות שהועלו: 77
יוצרים
- מאת: דוד סטורי
- תרגום: רבקה משולח
- בימוי: מייקל מיצ'ם
- תפאורה ותלבושות: יוסף קרל
שחקנים
- מר שו: נחום בוכמן
- גב' שו: שושנה דואר
- אנדי שו: שמואל עצמון
- קולין שו: רולף ברין
- סטיבן שו: אברהם סלקטר
- גב' ברנט: טובה פרדו
- רירדון: ישראל רובינצ'יק
על ההצגה
שלושת בני משפחת שו חוזרים לעיר מולדתם בצפון אנגליה, לחגוג את יובל הארבעים של נשואי הוריהם. לפני בואם רומז אנדי, האח הגדול, לאחיו שהוא החליט להרוס את דמותה המקודשת של אימם. אנדי שונא את אביו הפשוט והמחוספס ואת אימו, שנשאה לו בחפזון לאחר שהרתה לו. האם, שכתוצאה מההיריון והחתונה ירדה בסולם החברתי, שלטה בבעלה ובבניה, חינכה ודחפה אותם לחתור למעמד חברתי גבוה יותר. כשחוזרת המשפחה במצב רוח מרומם, מבית המלון בו נחגג המאורע, מתפרץ אנדי בנוכחות אביו, לועג לו ומטיח בפניו את הבוז שהוא רוכש לו במשך שנים ואת שנאתו לאימו.
החגיגה המשפחתית מסתיימת בשביתת-נשק הקרובה להתפוצצות. הבנים חוזרים למקומות מגוריהם, כל אחד למעגל חייו, והאב, שבעצם לא הבין בדיוק מה פשר הסערה שהתחוללה במפגש החגיגי עם בניו, משתדל להשכיח מלבו את מה שהתרחש וחוזר לחיי היום-יום שלו ולאושרו הביתי הקטן.
תמונות מהצגה
ביקורות
"זהו מחזה נטורליסטי המציג לפני הקהל מה שאפשר לכנות "פיסת חיים" של החברה האנגלית, אגב מתיחת מעין ביקורת על חברה זו. מסורת כתיבה זו החלה עם המחזה' הבט אחורה בזעם' של אוסבורן והמשכה בסרטי 'הגל החדש' האנגלי 'מוצאי שבת ובוקר יום א'" ועוד. ספק אם תיאטרון כזה, המתקרב כמעט לדוקומנטריות של חיים בחברה מסויימת - מעניין קהל אשר אינו שייך לאותה חברה ? בימויו של מייקל מיצ'ם עדין, נבון, מדוייק ובקצבים נכונים. שוב לפנינו עבודה יפה ומעניינת עם שחקנים שאחדים מהם יצרו דמויות מצויינות.
בין השחקנים בולט נחום בוכמן היוצר דמות נוגעת ללב של אבי המשפחה, פועל מיכרות זקן העובד בהתמדה כדי להשלים יובל שנות עבודה במכרה. משחק מאופק עם ראש שחוח, עם בכי עצור ומזעזע בסצינה בה מנסה אחד הבנים לנפץ את האשליה המשפחתית - כל אלה יצרו דמות אנושית, כנה ומזעזעת. עזר לידו שמואל עצמון שיצר במקצועיות רבה דמות של הרסן, ציניקן ונבזה. כמו כן, משתתפים טובה פרדו וישראל רובינצ'יק בתפקידים אפיזודיים, אך עשויים כהלכה.
"כל הקונפליקט נראה שטחי למדי במחזה זה ואין כל פרופורציה בינו לבין ההתחלה והסוף. כך סובל המחזה מחוסר איזון מצד אחד ומחוסר יכולתו של המחבר לטפל בחומר בצורה משביעת רצון, עד שאין אנו מגלים עניין מספיק בנעשה על הבמה. אשר להצגה, כדאי לבקר בה בגלל הישג משחקי של שניים : נחום בוכמן ושמואל עצמון. הראשון מעצב בחום אנושי רב את תפקיד האב הכורה המסכן, המקריב את חייו למען משפחתו ושכרו לעג והתנכרות.
הוא הדבר לגבי שמואל עצמון, המוכיח את כשרונו לראשונה אחר שנים רבות של אלם. על כל פנים הוא מצטיין בדמות אנדי ההפכפך ופה ושם גונב את ההצגה מידי הצוות. בימויו של מיצ'ם מהוקצע, אולם אנו מאחלים לו חומר טוב יותר. תרגומה של רבקה משולח שוטף ובמתו של קרל נאה ותכליתית.