רק אתמול

  • הצגה מספר: 284
  • הצגת בכורה: 12/05/1973
  • מספר הצגות שהועלו: 22
רק אתמול

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

זהו מחזה על זכרון, משמעותו הכפולה, ונטייתו של האדם לזכור דברים כפי שהיה רוצה שיהיו, ולא כפי שקרו באמת. קייט ובעלה דילי משוחחים על אורחת העומדת לבוא, אנה. קייט התגוררה פעם עם אנה בחדר אחד, וזו חברתה היחידה והטובה ביותר. כשאנה מופיעה, מתחולל בין השלושה קרב של זכרונות. אנה משוחחת על העבר המשותף שלה עם קייט, בלונדון הרוויה תרבות לפני עשרים שנה. דילי משיב מלחמה בסיפור ארוך על פגישתו הראשונה עם קייט, באולם קולנוע בסרט מסויים . אנה עונה על כך שבאותו יום היתה זאת היא שהלכה עם קייט לקולנוע ההוא לראות את הסרט. הבעל מתחיל להתעניין יותר ויותר באורחת אנה. הוא מתעקש על כך שגם הוא הכיר את אנה בזמנים עברו, אפילו לפני שהכיר את קייט. תוך העלאת עוד ועוד זכרונות, עד כדי שקיעה באי-בהירות למי ועם מי מהם קרו הדברים, מתחיל להתרקם בין שלושתם קשר אירוטי מאחד.                        .

תמונות מהצגה

ביקורות

"רק אתמול של הרולד פינטר הוא מחזה לירי, כתוב בסולם מינורי. המחבר מפגיש שלושה אנשים - בעל, אשתו וידידתה של האישה, שאיתה לא התראתה זה עשרים שנה. אחרי הפסקה ארוכה כזו, יש ציפיה כלפי מה שצפוי. הציפיה הזאת משמשת פתיחה נאה למחזה. היחסים בין שתי הנשים, יחסיהן עם הגבר האחד - כל זה מוצג בראיה לאחור בצורה דו משמעית, חמקמקת, אף אם לפרקים המשמעות ברורה למדי.

מכיוון שגילום שלוש הדמויות בהצגה נתון בידי שלושה שחקנים מצויינים, שיכולתם אינה טעונה עוד הוכחה - מישה אשרוב בתפקיד הבעל, אביבה מרקס בתפקיד אשתו, מרים זוהר בתפקיד הידידה לשעבר, יש לחפש את שורש הפגם בסגנון הכללי של ההצגה, כלומר בקו הניכר שקבע לעצמו הבמאי לאונרד שך. למן הרגע הראשון הוצבנו מול תופעה תמוהה : מישה אשרוב שהדיבור הרהוט הוא מעיקרי אופיו, פלט מילה אחר מילה בקצב של עשר מילים לדקה, וכל השאר פאוזות.

גם מרים זוהר ואביבה מרקס דיברו באותו קצב איטי מתוך אונס, שהפאוזות בו כמעט מרובות מן הדיבור - וממילא הריקנות מרובה מן התוכן. כשם שלא ירדתי לסוף טעמו של הבימוי, כן לא ירדתי לסוף תכליתו של התרגום העברי מעשה ידיה של רות כסליו. נדמה לי שהוחמצה הזדמנות להעלות הצגה טובה.

נחמן בן עמי. "מעריב". 28.05.1973

"אני מודה שקשה לי להגדיר או לשפוט את משחקם של המשתתפים : מרים זוהר, מישה אשרוב ואביבה מרקס, שנעו על הבמה בסגנון לא אחיד וכמו לא לפי התווים של אותה מוזיקה. נדמה לי ששורש הבעיה נעוץ לא בביצועיהם של השחקנים, אלא בתפיסתו של הבמאי. עם זאת, יש לומר, שהתמודדות עם מחזה כמו 'רק אתמול' הוא נסיון מרתק והעובדה שתיאטרון 'הבימה' ניסה כוחו בהתמודדות זו, ראוייה להערכה.

עידית זרטל. "דבר". 13.06.1973