הטיול

  • הצגה מספר: 332
  • הצגת בכורה: 29/11/1979
  • מספר הצגות שהועלו: 45
הטיול

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

מסע הופעות בארה"ב, יולי 1982 (ביצוע באנגלית)   מתוך המחזה :   ...אני פשוט חסרת כשרון חיים וזה עוד התחיל במסע הפרפרים. הייתי בת שמונה בערך כאשר שלחו אותי, היהודיה, ללמוד במנזר, פנימיה של נערות צרפתיות ועלה על דעתן של הנזירות הטובות רעיון יוצא מן הכלל, לצוד את הפרפרים שבחצר מפני שהפרפרים הם חרקים מזיקים. הכתה יצאה לקרב בהתלהבות.   כבר שבוע ימים נמשך מסע הפרפרים, התלמידה הגרועה ביותר, הצליחה להגיע לפרפר החמש-מאות ואני עוד לא הצלחתי לדרוך על אף פרפר. אז שאלתי את עצמי לראשונה, איך זה שאני לא מסוגלת לעשות שום דבר, ממש שום דבר כמו האחרים.   בלילה ייסר אותי חלום בלהות, על מיטתי ועל שמיכתי הופיעו ראשי פרפרים, כנפי פרפרים, גם אני דרכתי עליהם בעליזות. ככל שהרגתי יותר התכסתה שמיכתי ביותר ויותר פרפרים. הכנפיים מלאו וסתמו את אוזניי, את אפי, התחלתי לצרוח : הפרפרים... הפרפרים...   מריה התעורה וצעקה : היא משוגעת... היא משוגעת.. היא משוגעת...   נו כן, אני משוגעת...

תמונות מהצגה

ביקורות

"לכאורה איך אפשר ליצור הצגה יפה מאוד על נושאים כמו השואה, מחלת נפש ואיבוד עצמי לדעת ? אבל הצגת היחיד של מרים זוהר בבימויו של תדי תומא, מרגשת, יפה מאוד, ומוכיחה מחדש ששחקן אחד וטקסט טוב מספיקים כדי ליצור תיאטרון של ממש. הדמות שבונה לעינינו מרים זוהר מקלה את ההזדהות משום שיש במשחק ובבימוי איפוק רב כל כך המותיר לנו את החוויה. הבמה אותה תיכננה לידיה פינקוס-גני היא יפה ויחד עם זאת יוצרת את הרקע הטראגי, ההיסטורי והפרטי של הדמות היחידה הנראית ככתם חם, בשמלה חומה אדומה ושיער בלונדי זוהר.

גיורא מנור. "על המשמר". 29.11.1979

ראויים מרים זוהר ו'הבימה' למלוא התודה על הנכונות להתמודד עם חומר בלתי שגרתי כסיפורה של מריה פולדש. אלא שלתודה זו מתלווה גם הערכה עמוקה למבצעה האישי של השחקנית. זה זמן רב שלא ראינו את מרים זוהר בשיעור קומה כזה ואין כל ספק לדידי שזהו אחד מהישגי המשחק החושבים ביותר בדרכה כשחקנית עד כה. מרים זוהר עומדת בתפקיד בצורה האומרת כבוד ואף מגלה באישיותה כשחקנית צדדים שלא ידענו עד עתה על קיומם.

אליקים ירון. "מעריב". 29.11.1979

"הטיול' שמעלה עתה 'הבימה' איננו מחזה שכתבה מריה פולדש אלא עיבוד לבימה של הרומן האוטוביוגרפי שלה 'הטיול'. הרומן קיבל לבוש בימתי בידיה של השחקנית בת שבע נועם שהייתה ידידתה של הסופרת. גם הבמאי תיאודור תומא והתפאורנית לידיה פינקוס-גני הכירו אישית את הסופרת ואולי גם בשל כך ההצגה היא מרשימה כל כך. תיאודור תומא הוביל את השחקנית מרים זוהר ביד בטוחה, עבד איתה על גווני גוונים של רגשות, על מעברים דקים שבדקים.

יש כאן עבודת צוות יפה וכל האלמנטים תורמים בצורה שווה למוצר המוגמר. בימוי חסכוני ומדוייק, משחק וירטואוזי ותפאורה ותאורה מותאמות להפליא.

חוה נובק. "דבר". 29.11.1979