יוצרים
- מאת: אתול פוגארד
- תרגום: שמעון לוי
- בימוי: הלן קאוט האוסן
- תפאורה: טרי ג'ייקובס
- תאורה: נתן פנטורין
שחקנים
- המשתתפים: שולמית אדר, היינץ ברנרד, זכריה טובי
על ההצגה
המחזה מושרש עמוק במציאות הדרום-אפריקנית של ימי האפרטהייד והוא פועל בשלושה מישורים: הפוליטי, האישי והסמלי.
בוסמן ולנה, זוג נוודים צבעוניים, חיים במזבלות שבצדי החברה המודרנית. אישיותם התגבשה כתוצאה מפחד, בוז ודעות קדומות.
חייהם - נדודי אין קץ, אשפה שהאיש הלבן זורק הצידה בעזרת איומי הבולדוזר שלו.
המציאות היחידה הממשית לגביהם היא היחס בינם לבין עצמם, הקשר היחיד המותר ושנותר להם. המחזה מתרחש בביצות של הנהר סבנטקופס, שם מבלה הזוג את הלילה ב"חברת" כושי זקן וחולה שנקלע לשם במקרה, כושי, שמעמדו עוד יותר נחות ודחוי משלהם.
נוכחותו ה"אילמת" ההופכת לעובדה קיימת, גורמת לעימות, משבר, ולבסוף, הכרה עצמית של בוסמן ולנה.
תמונות מהצגה
ביקורות
"זו לי הפעם הראשונה שהזדמנתי למרתפה של 'הבימה' שהפך ל'הבימרתף' כלומר למקום ללא יומרה, שבו מוצגים מחזות נסיוניים או זעירים בהיקפם. והנה, פגישה ראשונה זו נהייתה לי לחוויה תיאטרונית די מרשימה. הכוונה היא גם למחזה שהוצג וגם למשחק ששלישיה מלוכדת הפגינה לפנינו. הנטורליזם החריף שבו מתחוללת העלילה אין בו כדי להעיב על האמת המרה השורה בכל אלה. הארץ האהובה זועקת, וזעקה זו מהדהדת היטב באוזנינו.
הערב כולו הותיר לנו רושם אנושי חזק בזכות המחזה ובזכות השחקנים. הללו תאמו להפליא את הנדרש מהם. שולמית אדר, זה שנים לא ראינוה על הקרשים, יש לברך על שובה. בתפקיד שהוטל עליה היא הייתה כבתוך שלה. עיצבה טיפוס שנחרת בזכרון. זכריה טובי היה התגלמות נאמנה של אדם פרימטיבי, אלים כלפי החלשים ממנו וכנראה שפל ברך כלפי התקיפים.
היינץ ברנרד, עמס על שכמו תפקיד קשה ומורכב : נוהגו של שבר אדם הזקוק ללגימת מים ולפת לחם חרבה, טרם יוציא את נשמתו ועם זאת הוא מפוחד ואסיר תודה לכל מחווה קלה כלפיו. אם זוהי ההתחלה של 'הבימרתף' הרי היא התחלה מבטיחה.
"הבמאית הלן קאוט-האוסן הוליכה את העלילה הסטאטית בקצב בוטח, בתבונה וברגש. התפאורה של טרי ג'ייקובס נבנתה בסגנון נטוראליסטי כשהיא גולשת עד לרגלי צופים בשורה ראשונה. לשבח מיוחד רואיים שלושת שחקני ההצגה : שולמית אדר, בתפקיד האשה הצבעונית, גילמה דמות מרגשת של עלובת חיים, שאי שם בתוכה טמון נוי וחן נשי. זכריה טובי גילם את בן זוגה שכל חוכמת גבריותו אינה אלה בהתחנפות ללבן. התפרצויות הזעם והאלימות שלו נשזרו ברגשי הבוז העצמי והייאוש ללא תוחלת.
היינץ ברנרד בדמות השחור הזקן גילם ביכולת רבה ובאמנות מרשימה דמות אדם שתקשורת הדיבור ניטלה ממנו - ואף על פי כן הוא משמש גשר אל האנושי שבאדם. הצגה של ממש - לאוהבי ממש.