מצבים

  • הצגה מספר: 14(הבימרתף)
  • הצגת בכורה: 01/06/1979
מצבים

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

"מצבים" איך להעביר שירה ואיך לקבל אותה?

"מצבים" הוא רצף, העוסק במצבים. מצבים אנושיים, המוכרים לכל אדם. שירה העוסקת במצבים, ומצבים מצריכים שירה, כדי לאבחן אותם. אין חומר תיאטרוני יותר משירה. זהו החומר המגוון ביותר, הישיר ביותר והעוצמתי ביותר, שצופה תיאטרון עשוי להיתקל בו בזמן מן הזמנים או בחלל מן החללים. עצה אישית לצופים-מאזינים : אל תתייחסו אל החומר, שאתם צופים בו ומאזינים לו, כאל "תרבות-חובה". כל החובות, שהיו כרוכים בכתיבת הטקסטים הנ"ל, כבר נפרעו - עכשיו נותרו רק הזכויות, זכויותיכם. מה שנותר לכם הוא לממש אותן. שירה היא דיבור ישיר, מיידי, כמו זריקה תוך ורידית. תנו למילים לחדור אליכם. אל תגישו עירעורים, אל תזרימו ספקות, אל תפריעו לעצמכם בשאלות ובשאילתות מיותרות. הקטעים והרצפים המגיעים אליכם מן הבמה, נכתבו במשך אלפי שנים ומתארים מצבי-אנוש משתנים ובלתי משתנים גם יחד. אם תגיעו לאותה דרגת-ריכוז התחלתית, הנדרשת לצורך יצירת קשר מיידי עם הבמה והנאמר עליה, תיהפכו לחלק בלתי נפרד מכל המצבים, וכל המצבים ייהפכו לחלק בלתי נפרד ממצבכם. אז, תצאו מן האולם במצב טוב יותר.

דוד אבידן

תמונות מהצגה

ביקורות

"ההצגה הייתה מיועדת מלכתחילה ל'הבימרתף'. הבמאי התייחס למבנה הגס ולחיספוס של המקום כאל חלק אורגני של 'הצגת השירה'. עזרה לו בכך מרים גורצקי, התפאורנית, שעשתה גם את התלבושות. התאורה, התנועה, השחקנים, המוזיקה כולם אלמנטים חשובים ליצירת החוויה. המוזיקה היא של אבנר קנר ואף היא מתחשבת במקום ובנתוניו.

הבמאי יוסי וילר העמיד ערב שבו נעים השחקנים בין חבלים קשורים ותלויים, מוזיקה מוקלטת מלווה ומאתרת את דבריהם וכו'. הקטעים החזקים בערב הם כשהשחקנים עומדים או יושבים או שוכבים ופשוט אומרים שירה. כך למשל שירו של אבידן 'הרי את מותרת לכל אדם' זוכה להגשה מצויינת של רפי תבור וכך גם האגדה על מות משה. רפי תבור, יוסי יבלונקה ורחל דיין מצטיינים בהגשה רהוטה, נקייה ומדוברת על הטקסטים השיריים, היפים ואתה יוצא בתחושה שדווקא הרצון 'להקל' על הקהל בקליטת השירה, הוא שמפריע בה.

יהודית דגן. "דבר". 07.06.1979