מדריך למטייל בוורשה

  • הצגה מספר: 516
  • הצגת בכורה: 27/03/1999
  • מספר הצגות שהועלו: 120
מדריך למטייל בוורשה

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

מרגה ויסברג ובנה הצייר הכושל יוסף מגיעים לוורשה כדי לתבוע בעלות על בניין גדול בלב העיר,בניין שהיה עד מלחמת העולם בבעלות משפחתה של מרגה. בין מרגה ויוסף מתנהלת מלחמה רבת שנים,שתחילתה בימי הילדות המוקדמים של הבן והמשכה במאבקים אין-ספור בנושאי: נישואים, גירושים, אמנות, גידול ילדים, כסף, היסטוריה כללית, היסטוריה יהודית וההיסטוריה של המשפחה.

בעוד מרגה מגלה מחדש את וורשה (מושא שנאתה בחמישים השנים האחרונות), מתוודע יוסף במלון אל בינה, רווקה ישראלית שהגיעה לוורשה כדי להשלים את מפעל חייו של אביה המנוח - תיעוד הקהילות היהודיות בפולין במאתיים השנים האחרונות. המפגש הרומנטי המסוכסך בין יוסף ובינה, ההתאהבות המחודשת, המסוכסכת, של מרגה בוורשה, מביאים את מלחמת האם והבן אל קרב ההכרעה.

"מדריך למטייל בוורשה" הוא מחזה שעניינו גלגול "הוורשה הנפשית" מדור לדור. מחזה על הורים וילדים המתעקשים להשתחרר אלה מאלה, תוך שהם נאחזים בפחד בשימור התלות ההדדית.

תמונות מהצגה

ביקורות

"זוהי הצגה שסובבת כולה סביב אשיותה הבמתית המהממת של ליא קניג. הרי זה כבר לא חדש שהיא שחקנית נפלאה, שועלה אמיתית של תיאטרון שנוגסת בכל תפקיד בתאווה כבירה. הפעם היא נוגסת בתפקיד של אמא פולניה גזעית. כל מה שידענו על אמא פולניה כזאת ולא העזנו אף פעם להגיד, פורץ כאן בגדול. איזה עסיסיות, זו פולניה ממולחת, קנאית, מרושעת, בוחשת בכל ומנהלת הכל. היא שתלטנית ומלאת ארס, אבל היא גם חכמה, מקסימה ויש לה הומור. עם אמא כזאת הייתי מתאבד, אבל בתיאטרון זו חגיגה אמיתית.

אליקים ירון. "מעריב". 9.5.1999

"במלודרמה-קומדיה העסיסית והדשנה שכתב וביים הלל מיטלפונקט, ורשה שבלב ובדמיון היא נקודת המפגש של בני הדור הראשון והשני לניצולי השואה עם עצמם ועם עברם. מיטלפונקט מתבונן בניצולי השואה במבט חייכני, ביקרותי ובעיקר סלחני. הוא מעצב את הדמויות, ובעיקר את דמות האם מרינה, בעין חדה ובכשרון ושומר על מינון נכון בין הומור לפאתוס. ליא קניג בתפקיד מרינה היא התגלמות האם היהודיה-פולניה ששולטת ביד רמה בבנה ובכל הסובבים אותה.

קניג היא שחקנית גדולה. היא כובשת את הבמה ואת הקהל והיא מצחיקה, נוגעת ללב ואמינה בכל תנועה וצליל שהופכים אותה לדודה הפולניה של כולנו. זו הצגה מרגשת ומצחיקה שמאירה זווית מעניינת של ההוויה היהודית-ישראלית. היא מהנה בזכות החומר ובעיקר בזכות ההופעה הנפלאה של ליא קניג שאותה אסור להחמיץ.

שוש וייץ. "ידיעות אחרונות". 10.5.1999