ורסאצ'ה, שם זמני

  • הצגה מספר: 702א
  • הצגת בכורה: 02/02/2017
  • מספר הצגות שהועלו: 12
תוכניה
ורסאצ'ה, שם זמני

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

במסגרת פסטיבל פרימיניירה - בכורות בתיאטרון הלאומי     

מיקי, סגן ראש ארגון פשע שהפך לעד מדינה, מוצא בדירת המסתור שלו את טומי, בת זוגו, אותה עזב בפתאומיות וללא הסבר. הוא בדרכו להפוך למישהו אחר, שם חדש, שפה חדשה, מקום. היא רוצה בחזרה את מה שהיה, את מי שהוא היה.  היא באה להחזיר אותו. הוא לא יכול לחזור. בין השניים מתפתח עימות במרכזו ניצבות שאלות של זהות ושייכות: האם האדם יכול להשאיר מאחוריו חיים שלמים ולברוא את עצמו מחדש? האם אנחנו יכולים להתעורר בוקר אחד ולשכוח מי היינו? להיות, לחלוטין, מישהו אחר?    

     

 

 להיות עד מדינה/ מיכל אהרוני  

לקום בבוקר ולהיות, לחלוטין, מישהו אחר. שם חדש, שפה, ביוגרפיה, זהות. להשאיר מאחור את כל מה שהיית, משפחה, חברים, זכרונות. לנסוע עם מזוודה ריקה. יש בזה משהו רומנטי. אבל השאלה היא, האם זה בכלל אפשרי. כי מי אנחנו אם לא סך כל חלקינו, שמיכת טלאים של עבר, נקודות, נקודות שאם נחבר בקו, לפי הסדר, נקבל תמונה שלמה? מי אנחנו בלי שום דבר ממה שהיה? זאת נקודת המוצא של המחזה "ורסאצ'ה שם זמני". שאלת הזהות, השייכות, השלי. לפני כשלוש שנים נסעתי לארה"ב, בעלי קיבל מלגת מחקר ומצאתי את עצמי בפרוור מרילנדי שלא היה לו דבר וחצי דבר עם המקום בו חייתי כל חיי. לפתע כל מה שידעתי, כל מה שעמד לזכותי, כל מה שהייתי, הכל היה כלא היה ונאלצתי לאמץ מנהגים ושפה וניואנסים לא לי, לחקות התנהגויות, להידחק לחליפות שלא נתפרו למידותי. התהליך הזה, של חיפוש באלאנס בין מי שאני לבין מי שאני צריכה להיות, הוא תהליך מתיש, כואב, לעיתים משעשע.
לי מותר לטעות, מקסימום מישהו ייפגע או ייעלב. אבל מה על מי שאסור לו לטעות אף פעם? מה על מי שאם מה שהיה ייחשף ויופיע, יציץ מבעד לזהות החדשה, לא יתאפק ויפרוץ החוצה? מיקי, הדמות הגברית במחזה, הוא עד מדינה, אסור לו לעשות טעויות. ברגע שהוא יעיד כנגד שותפיו לארגון הפשע הוא, בעצם, כורת גט כריתות בינו לבין עברו. חציית הקווים ושיתוף הפעולה עם השלטונות כנגד מי שחייו היו קשורים בחייהם היא לא סתם, עוד משהו: זהו רגע מכונן, החלטה, אמירה, התפשטות, לידה מחדש בכסות אחרת. להחלטה הזאת יש השפעה לא רק עליך אלא גם על סביבתך.
במחזה מי שמשלמת את מחיר החלטתו של מיקי היא טומי, בת זוגו. חמש שנים הם חיו יחד, זהותו הפכה חלק מזהותה. לאבד אותו פירושו לאבד חלק מעצמה, הוא רוצה לשכוח, היא חייבת לגרום לו לזכור. התהליך הזה, של שני אנשים שהאחד מוחק קבצים והשני משחזר אותם, מרתק אותי ככותבת. גם שאלת הזהות, תחושת השייכות, הרצון לשמר את מה שהיה אל מול הרצון להשתחרר, להיעלם. כל אלו חברו להם יחד כשכתבתי.

אני רוצה להודות לארז רותם, לשעבר כתב המשטרה של ערוץ 2, על עזרתו הגדולה בשלב התחקיר. תודה גם ל י', שהיה מאבטח בתוכנית להגנת עדים וחלק איתי את חוויותיו מאותה תקופה. תודה גדולה לנגה אשכנזי, דרמטורגית התיאטרון, על הערותיה החכמות והמדוייקות. למשה קפטן, המנהל האמנותי, שהאמין במחזה עוד מהדראפט הראשון והעניק לי הזדמנות להיות חלק מהתיאטרון הלאומי, זה לא מובן מאליו. ותודה אין קץ לאלון טיראן, במאי ההצגה, ולשחקנים מיקי פלג רוטשטיין וגיל פרנק, שהשהייה אתם בחדר החזרות היתה שיעור מאלף בתיאטרון ואהבה.

תמונות מהצגה

ביקורות

"הדרמה כתובה היטב. המחזה מספק לשני שחקנים, שני תפקידים מעניינים עם קונפליקט חזק ביניהם. צמד השחקנים הוותיקים: גיל פרנק ומיקי פלג-רוטשטיין, בהדרכתו של הבמאי הצעיר אלון טיראן, מוציאים מהתפקידים הללו את המיטב.

"גיל פרנק מלא עוצמה גברית, אבל גם רוך ורגישות בתור העבריין המסתתר ואילו פלג-רוטשטיין, מגישה ביצוע מלא נחישות ותעוזה בתור האישה המוכנה ללכת רחוק בשביל להשיג את מבוקשה. התוצאה הסופית היא, דרמה אנושית חריפה ומותחת, המותירה אותנו בסוף עם שאלה: האם בן אדם יכול באמת למחוק את עברו כדי להמציא את עצמו מחדש.

שי בר יעקב. "ידיעות אחרונות" פברואר 2017

"גיל פרנק בתפקיד הפושע ומיקי פלג-רוטשטיין בתפקיד נערת הגנגסטרים, מצויינים. במקרה שלו, לצד שני נבלים כריזמאטיים כמו "יהוא" ו"קוריולנוס", ותפקיד דומה באופיו ב"מטורפים מאהבה", זה לא מפתיע ובהחלט מהנה. כאן, במחזה לשניים, ניצבת מולו פרטנרית מעולה. התפקיד הזה מאפשר לה להפגין את יכולתה כשהיא אינה מסתתרת מאחורי חיצוניות הדמות. יש בו כאב, עומק ותעוזה. בסופו של דבר, עבודת השחקנים האלה היא והוא, היא אכן במרכז הבמה.

מיכאל הנדלזלץ. "הארץ".07.02.2017

"מיקי פלג-רוטשטיין בתפקיד האישה הפגועה והנואשת, נוגע ללב. לא מפתיע. פלג היא שחקנית נדירה. סצינת העירום שלה, עשוייה ברגישות ומדגישה עוד יותר את חוסר האונים של הדמות. גיל פרנק, מבכירי השחקנים בתיאטרון הישראלי, טוב בעיקר ברגעים השקטים שלו, כאשר הוא גבר אבוד וחסר אונים".

ירמי עמיר. אתר "מגפון". 5.02.2017