אמא אמרה שאסור

  • הצגה מספר: 714
  • הצגת בכורה: 03/08/2017
  • מספר הצגות שהועלו: 41
תוכניה
אמא אמרה שאסור

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

דרך תמונות ורגעי מפתח המוצגים בסדר שאינו כרונולוגי, מגולל המחזה  סיפור על ארבעה דורות נשים במשפחה אחת. דוריס, המבוגרת מבין הארבע, מקריבה קריירת הוראה מבטיחה למען נישואים. בתה, מרגרט, הגדלה במנצ'סטר במהלך מלחמת העולם השנייה, נישאת לטייס ועובדת ככתבנית בניגוד לרצון אמה. בתה, ג'קי, נכנסת להריון מגבר נשוי במהלך לימודיה. היא מנסה לגדל את רוזי, בתה התינוקת אך אינה מצליחה לעמוד במשימה. מרגרט לוקחת את נכדתה ומגדלת אותה כבתה ,בעוד ג'קי ממשיכה בלימודיה והופכת לסוחרת אמנות מצליחה. בגיל 16 מגלה רוזי כי ג'קי, שחשבה אותה לאחותה, היא למעשה אמה ומרגרט שחשבה אותה לאמה, היא בעצם סבתה. המחזה מתבונן בהשלכות של הסוד ובהתייחסותן של ארבע הנשים כלפיו.

תמונות מהצגה

ביקורות

"המחזה כתוב בפרקים קצרים, הקופצים קדימה ואחורה בזמן. הבמאית אתי רזניק, תזמרה היטב את המעברים בזמנים בסיוע מסך הטלוויזיה הניצב במרכז הבמה. ארבע השחקניות הנמצאות על הבמה עושות עבודה טובה בבניית הדמויות ומערכות היחסים המורכבות ביניהן: טטיאנה קנליס-אוליר, משכנעת כדוריס הסבתא הקשוחה, ומאיה מעוז המגלמת את האמא מרגרט מעניקה לדמות איכות מעט מרירה אך גם מלאת דאגה. נלי תגר, היא הנכדה ג'קי, והיא בונה נוכחת מעוררת הזדהות ועצורה.

גאיה שליטא-כץ משלימה את התמונה בתור הנינה רוזי, נפש חופשית הרוצה לעוף. בזכות הביצוע הרגיש, הסאגה הנשית הזו הופכת לדרמה אנושית, יפה ומעוררת מחשבה.

שי בר-יעקב, ידיעות אחרונות. 06.09.2017

"'אמא אמרה שאסור' בתרגום מוצלח של דורי פרנס, הוא מחזה טוב, אך לא מצוין, שיכול בקלות לגלוש למלודרמה מביכה. לכן, הגבול בין הצלחה לכישלון במקרה זה תלוי כמעט לחלוטין במשחק. ואולם, הקוורטט הנשי המוצלח שנבחר להצגה, מוביל אותה בקצב הנכון. כל אחת מהשחקניות מביאה את קולה האישי ויחד הן מצליחות ליצור פורטרט אנושי משפחתי מרתק ולא, חלילה 'דרמה משפחתית מטלטלת'.

קנליס-אולייר מרשימה ומרתקת במיוחד ומצליחה ליצור עם הנכדה-נינה שלה קשר שלא הצליחה ליצור עם בתה. מעוז, נפלאה ומהפנטת, כשבאיפוק הנדרש ועם כל הלב והקרביים היא יוצרת רכבת הרים של רגשות ומצבי רוח ובמונחים קולנועיים כל מחווה גופנית שלה ראויה לקלוז-אפ. תגר מביאה לבמה דמות צבעונית ומורכבת, ובכשרונה מצליחה להשחיל בתוך הכאב וייסורי המצפון, גם את הרגעים הקומיים הנדרשים. שליטא-כץ נהדרת וכובשת בתפקיד הילדה המתבגרת לעיני הקהל.

מאיה נחום-שחל, "כלכליסט". 18.09.2017