כל אדם והאמת שלו

  • הצגה מספר: 193
  • הצגת בכורה: 18/05/1963
  • מספר הצגות שהועלו: 120
כל אדם והאמת שלו

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

כיצד להוכיח את האמת על פי התגלותה החיצונית, וכיצד להפריד אותה בינה לבין התגלותה?  

לאחר שרעידת אדמה פקדה את עירם, עוברים מר פונצה ואשתו לעיר אחרת. אושרו וחמתו של פונצה, הגברת פרולה, מעוררים את סקרנותם של תושבי המקום. גברת פרולה, הגרה במרכז העיר, בוחרת להתקשר עם בתה רק באמצעות פתקים שהיא שולחת לה בתוך סל. במשך כל המחזה מנסים לגלות אנשי המחוז מה עומד מאחורי ההתנהגות המוזרה.  

פירנדלו לא התכוון להעלות כאן חידה או תשבץ בפני הקהל. כאשר הוא מעלה על הבמה קבוצה של שלוש דמויות ראליסטיות, הסובלת בגלל קבוצה אחרת, המורכבת מדמויות גרוטסקיות ולא אנושיות, הוא מצביע על אכזריותם של בני האדם, שאינם מותירים לזולתם שטח פרטי משלהם.  

זוהי הדרמה של כל אישיות העומדת בפני סקרנות משפילה וחסרת בושה.

תמונות מהצגה

ביקורות

"היכן האמת ? זהו הציר עליו סובבת ההצגה. לגבי פיראנדלו אין אמת אחת, משום שלכל אדם, אמת משלו. זו גישתו המהותית של פיראנדלו ואף הנושא הראשי במחזותיו המאוחרים.

אין אמת אחת, נושא זה הוא מפתח בדרכים שונות, אך הגרעין הוא אחד : האשליה אינה נופלת מהמציאות ולהיפך, יש שהיא חשובה יותר מן הממש בחיי האדם. הדמות הבולטת בין המבצעים היא חנה רובינא ששוב נמצא התפקיד ההולם אותה. היא מעצבת את החמות הזקנה בהבנה וברטט של רגש.

אשר נהור. "ידיעות אחרונות". 30.5.63

"יש להעריך את העלאת המחזה הזה ב"הבימה" שיש בו מן החוויה וגם מן המאגיה הכובשת של תיאטרון אמיתי. אין כפיראנדלו המסוגל להפוך עלילה דרמטית מרתקת מתוך האשליה, להפיח בה רוח טראגית וגם קומית ולהעלות ולצבור בה מטען רעיוני בצד מתח של השתלשלות בלשית.

אטיין דבל העלה הצגה הקולחת בבהירות, ברעננות ובקצב מצויין. בתרגומה המצויין בבהירותו של לאה גולדברג, מצטרף הכל בהצגה זו למעשה תיאטרוני בעל עניין רב, מהנה ומעורר חוויה חזקה. יש להמליץ לרבים שילכו ויראו מחזה זה שתוכנו, תכונותיו וסממניו, מודרניים בהחלט ושייכים לכל הזמנים.

שלמה בארר. "דבר". 7.6.63