טירונות

  • הצגה מספר: 374
  • הצגת בכורה: 20/07/1985
  • מספר הצגות שהועלו: 97
טירונות

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

מחזה המשך ל"יומן חוף ברייטון"   הזמן הוא מרץ 1943, אמריקה הגדולה מצטרפת למאמץ-המלחמתי של בנות הברית, כדי ללחום במפלצת הנאצית, ויוג'ין, בן דמותו של ניל סיימון, עוזב את הבית המוגן ואת המשפחה, נוסע ברכבת לילה מצחינה עם עוד חמישה אמריקנים צעירים, אל הבלתי נודע : בסיס הטירונים אשר בבילוקסי-מיסיסיפי. חור נידח בדרום-הרחוק של ארצות הברית. למלא את חובתו למולדת האמריקנית ולמצפון היהודי הלוחץ גם כן.   בין הביצות, היתושים והקרציות של הנוף העויין, הוא לומד את סוד קיומו של הטירון עלי אדמות, את המנה הקבועה של מאה שכיבות שמיכה כתחליף למשמעת אצל הסמל המטורף תומי, את התלות המוזרה ויחסי האהבה-שנאה עם השותפים לטירונות ואת האנטישמיות הכמעט-טבעית המבעבעת בין החיילים האמריקנים.   הוא בולע צפרדעים עם מנת הגועל-נפש שמכריחים אותו לאכול בחדר-אוכל טירונים, סופג עלבונות בין ניקוי בתי-שימוש מטונפים, מאבד את בתוליו אצל זונה מזדקנת, שאפילו לא זוכרת את שמו, וכל זה בתוך המולה של צחוקים פרועים ומשתפכים עד דמעות, ובדרך להשגת שתי מטרות חייו העיקריות של יוג'ין ג'רום : למצוא את האהבה ואת נערת חלומותיו האידיאלית (הוא כמעט מוצא) ולהפוך לסופר מהולל המתעד את החיים סביבו.

תמונות מהצגה

ביקורות

"ניל סיימון יודע את נפש קהלו. גיבור אהוד, חוש הומור, אמיתות נדושות, טיפ טיפה של מתח וקצת שמאלץ. עם מוסיפים לתמיסה הזאת מעט 'יידישקייט' כי אז השמחה שלמה. יוג'ין מוריס ג'רום גדל קצת ובמקום לכתוב את זכרונותיו בצל משפחתו היהודית בחוף ברייטון, הוא עתה טירון בצבא ארצות הברית. יוג'ין גדל אמנם אבל לא השתנה. אותה תערובת יהודית-אמריקאית של תמים-פיכח, של מעורב-לא מעורב המקפיד לרשום ביומנו את אשר קורה לו.

אפילו הסגנון לא השתנה. זה אותו יוג'ין שניל סיימון 'שכח' שעברו עליו שנים אחדות. גיבור שהקהל אוהב אותו אי אפשר לו שישתנה, אפילו היה קודם ילד ועכשיו נעשה חייל. גם ההפקה ב'הבימה' מעידה על גישה דומה. לחזור על מתכון ההצלחה. יוג'ין הוא שוב אבי חדש, רק לבוש מדים. מה שהיה קודם גילוי רענן של שחקן צעיר בעל נוכחות חביבה, הפך לשבלונה. כוחה של ההצגה, כמו כוחו של ניל סיימון, הוא בתיאור הנטורליסטי של ההווי הצבאי האמריקאי. הבמאי עמית גזית הכין היטב את שעוריו. בעזרת התפאורן אלי סיני אכן הבמה נראית כקסרקטין צבאי.

להוציא את אבי חדש, שכאמור לא נשתנה, מתגלה כאן קבוצה חביבה של טיפוסים חיילים : אבי פניני, עמוס לביא, דני מוג'ה, איציק אביטל והסמל המצויין שלהם שמעון כהן. אך מעבר לאלה מתבלט במיוחד אורי אברהמי שלבד מהופעתו החיצונית העביר איזו מורכבות אנושית שהיא מעבר לתפקידו הנדוש של אינטלקטואל במסגרת צבאית.

אליקים ירון. "מעריב". 4.8.1985

"המחזה תורגם באופן רהוט שכמעט נקי מאמריקניזמים ע"י יונתן גפן ובויים ע"י עמית גזית בקצב רגוע מאוד. התפאורה של אלי סיני פותרת בעיות ע"י שימוש בבמה מסתובבת ורמזי מקומות ריאליסטיים. דני מוג'ה, אורי אברהמי ויצחק אביטל, כל אחד מהם מעצב דמות כראוי ואבי חדש מקרין נחמדות וחן התבגרותי אשר אינני בטוח האם הוא מישחק או התנהגות.

מיכאל הנדלזלץ. "הארץ". 1.08.1985