מעלילות גבורת הבורגנים
פרויקט שטרנהיים
- הצגה מספר: 509
- הצגת בכורה: 10/07/1998
- מספר הצגות שהועלו: 15
יוצרים
- ייזום, ניהול הפרוייקט ותרגום המחזות: דורון תבורי
- ניהול חזותי: מרים גורצקי
- בימוי: גדליה בסר, רוברט וודרופ, משה פרלשטיין, גדי רול
- תפאורה ותלבושות: סבטלנה ברגר, דנה צרפתי
- תפאורה: כנרת קיש, ניצן רפאלי
- תלבושות: נלי קויפמן
- מוסיקה: יובל שפריר, דן תורן
- תנועה: סער מגל
- תאורה: נתן פנטורין
שחקנים
- גנרל של חיל הפרשים בדימוס טראוגוט פון בייסקוב: אהרון אלמוג
- תיאובלד מאסקה: אהרון אלמוג
- ת'אובלד מאסקה, פקיד: אהרון אלמוג
- אוטילי: מיה בלנק
- משרתת: מיה בלנק
- איש זר: דודו בן זאב
- אוטו בנו: דודו בן זאב
- חתנו הגראף אוטו פון בייסקוב: דודו בן זאב
- הארטיג הנסיך אלס: עומר ברנע
- בנימין מאנדלשטאם, ספר: אודי גיל
- פרידריך שטאדלר: אודי גיל
- הנהג פרקולב: אודי גיל
- אשתו: תחיה דנון
- איסטון, חייט: רוברט הניג
- וילהלם קריי - מזכיר אישי: יוסי טולדו
- גראף אלואיזיוס פאלן: יוסי יבלונקה
- סיביל הול: אורה מאירסון
- פרויילן פון ראוך, מחנכת: אורה מאירסון
- מריאנה פאלן, בתו: רבקה נוימן
- אורסולה, בתו: רבקה נוימן
- גרטורוד דויטר, שכנה: רבקה נוימן
- משרתים: מיכאל פרלין, סימון רוזנפלד
- כומר: מיכאל פרלין
- קבצן: יוסי רחמני
- לואיזה מאסקה,אשתו: לני שחף, לני שחף
- רוזנת סופי פון בייסקוב: לני שחף
- סופי, שם בתוליה-פון מאסקה אשתו של אוטו: לני שחף
- כריסטיאן מאסקה,בנו: דורון תבורי
- פראנק סקארון: דורון תבורי
- כבוד מעלת הברון כריסטיאן מאסקה פון בוכוב: דורון תבורי
- אולריקה ואכים ילדיו של אוטו אגו פון בוהנה: מיה בלנק, דן קיזלר
- בנו, פיליפ ארנסט: אבישי בקי-פיש
על ההצגה
פסטיבל שטרנהיים באולם ברטונוב:
ארבעה מחזות לבית מאסקה מאת קרל שטרנהיים (1942 - 1881)
ייזום, ניהול הפרוייקט ותרגום המחזות: דורון תבורי
ניהול חזותי: מרים גורצקי
תאורה: נתן פנטורין
התחתונים
קומדיה בורגנית (נכתבה בשנת 1909)
בימוי: גדליה בסר
תפאורה ותלבושות: סבטלנה ברגר
המשתתפים:
תיאובלד מאסקה,פקיד: אהרון אלמוג
לואיזה מאסקה, אשתו: לני שחף
גרטרוד דויטר, שכנה: רבקה נוימן
פראנק סקארון: דורון תבורי
בנימין מאנדלשטאם,
ספר: אודי גיל
איש זר: דודו בן-זאב
תחתוניה של לואיזה מאסקה, אשתו התמה של פקיד ממשלתי זוטר, נושרים לה בשוגג בשדרה הראשית בזמן תהלוכה של הקייזר.
המקרה מעורר סחרחורת אירוטית המזניקה את כוכבם של בני הזוג מאסקה לשחקים.
הסנוב
קומדיה (נכתבה בשנת 1911)
בימוי: משה פרלשטיין
תפאורה: ניצן רפאלי
תלבושות: נלי קויפמן
המשתתפים:
תיאובלד מאסקה: אהרון אלמוג
לואיזה מאסקה, אשתו: לני שחף
כריסטיאן
מאסקה, בנו: דורון תבורי
גראף אלואיזיוס פאלן: יוסי יבלונקה
מריאנה פאלן, בתו: רבקה נוימן
הול: אורה מאירסון
מיה בלנק
בהנחיית מאהבתו הסוציאליסטית, העורכת ניסוי בנזילות מעמדית, רוכש כריסטיאן, בנם של בני הזוג מאסקה, את מניות חברת המכרות הקולוניאלית "מונאמבו" באפריקה ומשתדך לבתו של גרף שירד מנכסיו.
1913
מחזה בשלוש מערכות המוקדש לזכרו של המשורר ארנסט שטאדלר
(נכתב בשנת 1914) .
בימוי: גדי רול
תפאורה ותלבושות: דנה צרפתי
המשתתפים:
כבוד מעלת הבארון כריסטיאן מאסקה פון בוכוב: דורון תבורי
בנו פיליפ ארנסט: אבישי פיש
בתו אוטילי: מיה בלנק
רוזנת סופי פון בייסקוב: לני שחף
חתנו הגראף אוטו פון בייסקוב: דודו בן-זאב
הארטויג הנסיך אלס: עומר ברנע
וילהלם קריי, מזכיר אישי: יוסי טולדו
פרידריך שטאדלר: אודי גיל
איסטון, חייט: רוברט הניג
כומר: מיכאל פרלין
משרתים: סימון רוזנפלד, מיכאל פרלין
ערב מלחמת העולם הראשונה, כרריסטיאן מאסקה, ישיש מפלתי הנוטה למות, סיפח לשמו את התואר "ברון פון-בוכוב". הוא יוצא למלחמת גוג ומגוג עם בתו הגדולה, המתמסרת לשכרון החושים שמעורר בה בעלה, רוזן נמושה, ומנסה להשתלט למענו על התעשייה הבאית, יציר רוחו של אביה. במקביל מנהלת ביתו מלחמת מינים ומעמדות עם פאשיסט צעיר.
המאובן
דרמה בשלוש מערכות (נכתבה בשנת 1914)
בימוי: רוברט וודרוף
תפאורה: כנרת קיש
תלבושות ילנה קלריך
תנועה: סער מגל
מוסיקה: דן תורן ויובל שפריר
המשתתפים:
גנרל של חיל הפרשים בדימוס טראוגוט פון בייסקוב: אהרון אלמוג
אשתו: תחיה דנון
אורסולה בתו: רבקה נוימן
אוטו בנו: דודו בן-זאב
סופי, שם בתוליה – פון מאסקה, אשתו של אוטו: לני שחף
ואכים ילדיו של אוטו
אגו פון בוהנה: מיה בלנק ודן קיזלר
פרויליין פון ראוך, מחנכת: אורה מאירסון
הנהג פרקולב: אודי גיל
בעקבות כניעת גרמניה במלחמה, מתכווצים בני משפחת מאסקה למימדיהם העלובים והטבעיים, וקרב המאסף הקוסמי, בין שני בתי אצולה פיאודלית, ניטש על רקע מצפה כוכבים ומעבדה כימית. האחד ניצמד לערכיה המאובנים של השמרנות הפטריוטית והשני מוכר את נשמתו ל"שטן" המהפכני ברוסיה.
תמונות מהצגה
ביקורות
"פרוייקט שטרנהיים של דורון תבורי הוא בהחלט תופעה מעניינת. הפקה של ארבעה מחזות מאת כותב די נשכח, אבל בהחלט מגרה, על ידי ארבעה במאים וצוות מעצבים צעיר ודינאמי בחלל אחד. זה נראה כפתח לסוג חדש של מפגש תיאטרוני. מסגרת פתוחה של יצירה נועזת שתניב תיאטרון מפתיע ותוציא מהשלווה הבורגנית המשועממת.
נעשתה כאן עבודה מעמיקה בחיפוש אחר שפה אסתטית, כוללת שתעביר את החומר המסובך הזה לבמה מודרנית. כל הצגה זוכה לעיצוב המיוחד שלה, ורק הצפייה המתמשכת בכל הארבע מזכה בהבנה מלאה למבנה המורכב שבנה כאן צוות המעצבים הצעיר והמוכשר בהדרכת מרים גורצקי. סיפור עלייתה ונפילתה של משפחה זעיר בורגנית סופו בהתרסקות שלאחר התבוסה במלחמת העולם הראשונה.
אין מנוס מהתחושה שהמחזות הדברניים-רעיוניים של שטרנהיים הם חומר קשה לעיכול, המבטא אולי היטב את המשבר העמוק של גרמניה, ערב מלחמת העולם הראשונה אבל מרוחק ביותר מהשפה הבימתית של היום.
"דורון תבורי, מי שמשתתף בכל ארבע המערכונים, המתרגם שלהם והאחראי לפרוייקט כולו, מעלה בצדק שאלה חשובה בתכניה : האם אפשר להעלות מחזה מחוץ להקשר שלו ? האם אנו מסוגלים בכלל לקיים קשר עם עולם שעבר, שעה שאנחנו באים אליו עם מטען רוחני שונה לחלוטין ? על רקע ההצגה 'התחתונים' של שטרנהיים', השאלה הזו לא רק רלוונטית אלא שהתשובה עליה גם שלילית.
ההצגה שביים גדליה בסר, לא הקלה עלינו. בהצגה הושקעו מחשבה רבה, עבודה מעולה עם שחקנים ורגישות לפרטים. בעיקר יפה בעייני המתח הצורני בין ראליזם ותפיסה מסוגננת. אבל בסך הכל, האיכות המסוגננת החניקה את המימד האנושי של הנפשות ועל כן קשה להזדהות איתן ואפילו לרדת לעומקן.
על רקע זה יש להעריך את עבודת השחקנים : אהרון אלמוג, רבקה נוימן, לני שחף, דורון תבורי ואודי גיל הצעיר שהצליחו לשרטט דמויות מעניינות ובעלות נפח אנושי.