מלאכת החיים

  • הצגה מספר: 763
  • הצגת בכורה: 17/11/2022
תוכניה
הועלה גם בשנים:
מלאכת החיים

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

ביום בהיר אחד - או בלילה שכזה - מחליט יונה פופוך שחיי הנישואין שלו עם לביבה שלו הם כבר "לא". הוא יוצא למצוא חיים אחרים, ואולי אהבה חדשה. כך מתחילה הגדה לילית מצחיקה ומרגשת, על האפשרות להגשים את החלום המקנן בכולנו: להתחיל בחיים חדשים גם בגיל לא כל כך חדש.

 

אם העולם שלי היה שלולית - הנה בשלולית הזאת השקעתי את חיי! ומי יעז לומר לי שחייתי בשקר?
פרופ' זהבה כספי


המחזה פותח ברגע של הארה מפוכחת וצלולה של יונה פופוך: "אני אדם אבוד. זו האמת שלא אוכל להתחמק ממנה: אני אבוד". המוצא היחיד, שנמצא לו, הוא עזיבת הבית, כי בתוכו החיים עם לביבה - אשתו זה 30 שנה - אינם חיים, גם אם בליבו פנימה הוא יודע ש"לונדון" לא מחכה לו: "לא טוב לי איתך, לא מפני שבחוץ טוב יותר, רק שאתך אבד המסתורין...". והוא תוהה: כיצד הגיע למצב זה? הרי לא מזמן היה ילד, וכל העולם על האפשרויות האינסופיות הגלומות בו - היה פרוש לפניו. הרי היו לו חלומות, שאיפות, תשוקה ליופי, לרוחניות, ל"תהומות של באר ללא תחתית", שקבלו חיזוק על ידי הבטחות האם ותמיכת האב בילדות, והנה כל זה התאדה והוחמץ לעד. חייו מסתכמים באפיגרף קצר: "תחילה אכלתי עוף אצל אמי, אחר אכלתי עוף אצל אשתי, עוד כמה מנות עוף אוכל בבית החולים, ואז – לשכב דומם, לנוח – סוף, סוף בלי עוף. אלה תולדות יונה פופוך". החיים עברו תהליך של רדוקציה מתמדת, והצטמצמות הולכת וגדלה, שבסיומה נותר ליונה רק עוד מקטע דרך קצר, שעובר מדלת האמות של המיטה הזוגית המאכזבת אל ערש המוות החותם את מסכת החיים העלובה כולה. הזמן המשתרע מלידה עד מוות עובר כהרף עין: תינוק חולם חלומות – וכבר מוכן להשלכה לבור. החיתולים הופכים לתכריכים. 

"מלאכת החיים" נכתב כקומדיה ב-1980 (לפי מידע שנמסר על ידי לוין ליצחק לאור), והועלה לראשונה בהבימה ב- 1989. שנה קודם לכתיבתו ב-1979 נכתב מחזה בז'אנר מנוגד לו  -"ייסורי איוב" - טרגדיה מיתית המבוססת על ספר איוב התנ"כי שעלה על הבמה ב-1981. באופן מפתיע, למרות הז'אנרים השונים, רב הדמיון בין שני המחזות, במיוחד בסצנות הסיום. בסצנות אלה מתרחש גם מעין היפוך ז'אנרי: ב"מלאכת החיים", לקראת הסיום, נעלמת הקומיות, הצחוק מתפוגג, והקומדיה מרצינה. לעומת זאת, הסצנות המסיימות ב"ייסורי איוב" מתרחשות דווקא בקרקס. לקראת מותו של איוב מתקיים בו מופע של שני ליצנים, מדמויות הקבע בקומדיה. שני הליצנים (ליצן פתטי וליצן ציני) מגלמים שתי גישות מנוגדות כלפי הקיום האנושי, שביניהן נעה המטוטלת הלווינית. הם אינם חלוקים באשר לעובדות, אולם בעוד הליצן הפתטי מעלה שאלות כאובות ביחס למהות האדם ומשמעות החיים, הליצן הציני מצביע על חוסר הטעם בעצם שאילתן. 

גם בין לביבה לבין יונה אין ויכוח על טיבם של החיים שלהם כשלעצמם. לביבה אינה סותרת את טיעוניו של יונה, ואינה מתכחשת לאופיים המצומצם והדל של חייהם. היא רק מבקשת לאמץ גישה אחרת כלפי מציאות זו. היא מבקשת לשכנע את יונה, כי גם לאנשים כמותם יש מקום בעולם: "יונה, שמע, בוא נחיה לנו כמו שחיינו עד עכשיו, במה בעצם יש לנו להתבייש? בכל זאת היינו בני אדם, עבדנו קשה, הולדנו וגידלנו ילדים, לא עברנו על החוק [...] אם לא הגענו לפסגה – אז לא הגענו... אם העולם שלי היה שלולית – הנה בשלולית הזאת השקעתי את חיי! ומי יעז לומר לי שחייתי בשקר? [...] ואצל מי, תגיד לי, נמצאת האמת?". גם לפשר היצמדותם זה לזו בזוגיות רבת שנים, לכל אחד מהם הסבר שונה: יונה מבטל את האפשרות כי מדובר באהבה. הפחד מבדידות – הוא שהחזיק אותם יחד 30 שנה. גם לביבה אינה מדברת בשם האהבה: "בחרנו זה את זו מפני שמוכרחים. מפני שגשם יורד בעולם, והלילות קרים, ומפני שאי-אפשר לעבור את החיים האלה בלי חיבוק". 

המגע האנושי, שלביבה ויונה מעניקים זה לזו בעמידתם יחד מול מצוקות החיים, אינה התרומה היחידה שבני אדם יכולים להעניק זה לזה. לביבה היא גם העדה לחייו של יונה, ומשמרת זיכרונם לאחר מותו: "אם תמות, אזכור אותך. הנה, הבט לי בעיניים, תמונתך נתונה בתוכי למשמרת. אני אזכור אותך". כדי לגבור על כוחו המאיין של המוות, על החידלון המוחלט,  "כאילו לא היית קיים כלל", יש צורך בעד שישמור בתודעתו את זכרם של החיים שהיו ואינם עוד.  

בשני המחזות העדות והזיכרון הם הביטוי האותנטי ביותר של אחווה וסולידריות אנושית. בשניהם הדמויות שוברות את המחיצה בין הבמה לאולם, ופונות אל הקהל בבקשה להיות עדים. ב"ייסורי איוב", פונה הליצן הציני אל הקהל בקרקס: "גבירותי ורבותי [...] אל תשאלו לפשר הנפילה, ללקח או למשמעות, רק צפו במחזה: אדם נופל, ועוד מעט ימות". לביבה מבקשת לאתר בין היושבים באולם גם סופר שיספר את סיפורם, על מנת שהזיכרון יישמר גם מעבר לחייהם בני החלוף של הצופים. כאשר יונה מפקפק באפשרות שיקום סופר שירצה לספר את סיפור חייהם, שלא היו בהם מעשים גדולים יוצאי דופן, הראויים להיספר, לביבה מתמרדת: "לא לא! אני לא מאמינה! יקום סופר [...] עם נשמה ולב [...] הוא יקשיב ויבין [...] הוא ימצא מילים נכונות. הוא ייצור מאיתנו משהו יפה, עמוק, מלא חמלה ורגש. הרי עם כל השגיאות, הפגמים, יש בנו עוד חומר ליצירה טובה". ההתבוננות הנכוחה בחיי האדם ומותו ושמירת זיכרון קיומם - היא העמדה הראויה היחידה, שעומדת הן בפני המחבר והן בפני קהלו. לאמנות יש גם ערך מוסף  - בכוחה להפוך את חומרי חיים רגילים ו/או אף עלובים – ליופי, להעניק להם משמעות, ולהנציחם.

תמונות מהצגה

ביקורות

"הטקסט המופלא של לוין הוא חומר גלם לשני שחקנים בשלים ומנוסים, שצריכים לבנות קונצ'רטו לזוגיות חמוצה ומרירה, כזו שכבר מזמן אין בה אהבה, רק שגרה. ההפקה האינטליגנטית והרגישה שהעמיד משה קפטן על הבמה המינימליסטית המעוצבת בחוכמה שיצרו התפאורן ערן עצמון, התאורן אבי יונה בואנו ומעצב הוידאו ארט נמרוד צין, נהנית מציוות חלומי.

יגאל נאור הוא יונה פופוך עוצמתי וחריף, מצחיק, דוחה וגם כואב - הגבר שכבר ירד מגדולתו ומביט בעיניים מפוכחות במדרון החלקלק הניצב לפניו. מולו, מיקי קם (היא מגלמת את התפקיד לסירוגין עם חנה לסלאו) מגייסת את שלל איכויותיה הרגישות כשחקנית קומית ודרמטית לתפקיד לביבה המושפלת ובונה דמות מעוררת גיחוך וגם חמלה עמוקה. שניהם נהדרים ביחד. גם דב רייזר כובש לרגע את הבמה במונולוג שלו, כגונקל הקנאי לאושרם של אחרים. בליווי המוזיקה העדינה והיפה, שהלחין ליאור רונן, הם בונים הצגה רגישה ונפלאה, חוויה של תיאטרון מצחיק, כואב, אנושי ומעורר מחשבה מהסוג שכבר שכחנו שקיים. בראבו!" 

עיתון ידיעות אחרונות שי בר-יעקב 30/03/2023

"העיבוד החדש ל'מלאכת החיים' של חנוך לוין הוא הצגה שמשקפת את החיים, על כיעורם ויופיים. יגאל נאור וחנה לסלאו מרשימים בתפקידים הראשיים, חורגים מהטייפקאסט אבל לא מידרדרים לקריקטורה.

יגאל נאור מביא לדמותו של יונה פרשנות אישית ומקורית. הוא לא מפחד מהחלק החלש והמובס שבו, ולא רק בגלל שהטקסט כולו בהצהרת תבוסה. הוא מרשה לעצמו להתבכיין, להיסחף ברגש זה, עד כדי כך שבתחילת ההצגה שאלתי את עצמי אם לא שם לעצמו מקל בגלגלים. איזה תהליך תעבור הדמות, אם כבר בהתחלה היא מביעה כולה רגש משתפך? אלה שאלות בסיס בבימוי ובמשחק ואין עליהן תשובה חד משמעית, אלה בגוף התוצאה. ובתוצאה, נאור מביא דמות שמעניין להסתכל ולהקשיב לה לאורך המחזה כולו. הוא לא בדיוק הטייפקאסט הקלאסי של גבר מובס, שכן הוא משדר עוצמה גברית, אבל דווקא בזכות המנעד הזה נוצרת דמות משכנעת, פחות 'חנוך לוינית' מכפי שהקהל אולי רגיל, אבל יותר נוגעת ללב. בהקשר זה, דב רייזר המגלם את השכן גונקל, הרווק המזדקן שמפריע לזוג באמצע הלילה, הוא מעין תצוגת תכלית 'חנוך לוינית' מוכרת. זה תפקיד יחסית קטן ויותר קומי, ורייזר מגלם אותו בחן הזריז שלו, אבל לעיתים זה נראה כאילו דמות ממחזה אחר קפצה לבקר את הזוג פופוך. 

חנה לסלאו (בליהוק כפול עם מיקי קם) כלביבה, מדברת באותה השפה המשחקית של נאור. התזמון הקומי שלה מצוין, כמובן, וגם קטעי השירה יפים ומלאי רגש. אך יחד עם הקומיות היא מביאה לבמה כל כך הרבה ניואנסים. מעוררת רחמים ורגע אחר כך מרשימה בטיעוניה ובחוכמתה - חוכמת השחקנית והאישה - דרך דמותה. לרגע אינה נופלת לקריקטורה, על אף הטקסט שלעיתים מנמיך אותה במכוון. זאת דמות כמו ריאליסטית ונוגעת ללב. הדבר מגיע לשיא לקראת הסוף היפהפה, שבו היא פונה לקהל ושואלת אם יש סופר בקהל, שיכתוב על יונה ולביבה, למרות העליבות וכל הנדוש שבהם.

בנוסף למחזאי, לבמאי ולשחקנים יש לציין את הבמה מלאת המחשבה שעיצב ערן עצמון. זה כביכול רק חדר שינה זוגי, אבל הצבעים שנבחרו - האפור, הלבן ובעומק הבמה הקיר השחור שמסמל מוות אך גם יציאה - כולם מוסיפים לאווירה המלנכולית והפיוטית של המחזה, כשהרהיטים והחלון הגדול מזכירים מעט דווקא בית מלון אירופי ולא חדר שינה סטנדרטי ועלוב.

יש בעיצוב אלגנטיות לא צפויה, כשגם התלבושות שעיצבה אורנה סמורגונסקי מוסיפות ומשתלבות עם הבחירה בסוג זה של אלגנטיות. כאילו גם הבמה אומרת שיש גם יופי בעולם ובדמויות. נהוג לעצב מחזות באופן צעקני או עלוב יותר, במכוון. הבחירה להימנע מהגרוטסקי ניכרת גם בקטעי השירה, שהולחנו באופן עדין ויפה על ידי ליאור רונן. זו בחירה שמקרבת את הקהל לעולם שעל הבמה. 

לקראת סוף ההצגה וביציאה ממנה היה אפשר לחוש באפקט הרגשי על הקהל, שחווה חוויה אנושית, נוגעת וקרובה. זה הישג יפה לתיאטרון ולבמאי משה קפטן, שאיגד את כל האלמנטים לכדי מלאכת תיאטרון מלאה המשקפת את מלאכת החיים, על כיעורם ויופיים."

עיתון "הארץ" ננו שבתאי 07/05/2023