מעשה כשפים

  • הצגה מספר: 23
  • הצגת בכורה: 30/04/1934
  • מספר הצגות שהועלו: 35
תוכניה
מעשה כשפים

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

סיפורם של החייט העני שמעון-אלי ואשתו ציפה-ביילה-רייזה החולמים לזכות קצת באושר.  מה עשו? קיבצו פרוטה לפרוטה, משכנו את קפוטת השבת,  ציפה-ביילה-רייזה בירכה ברכות ו"לחישות" כדי.... לקנות עז חולבת !  

שמעון-אלי הדל והאביון מגיע לחיים-חנה המלמד ורוכש ממנו עז. בדרכו חזרה, עובר באכסניה. שם מחליפים לו את העז בתיש כחוש עצמות.  ציפה-ביילה-רייזה רואה את האסון, שמעון-לוי רץ בחזרה אל המלמד, מתלונן על המרמה, אולם באותה אכסניה שבדרך שוב החליפו לו את התיש בעז שקנה אצל חיים-חנה.  

ושוב חוזר שמעון-אלי הביתה ושוב מחליפים לו את העז בתיש וכך חוזר חלילה - עד שהמגילה נקרעת...

תמונות מהצגה

ביקורות

"המצאה מוצלחה של הרז'יסור צ'מרינסקי והצייר משה מוקדי ואת הקו המשיכו גם המוסיקאי בן-ציסי ופני ליוביץ' בריקודיה העממיים-פנטסטיים, וכולם יחד הפכו מעשיה קטנטונת ועלילה זעירת אנפין להצגה ממש. מעשה פשוט של חילוף עז בתיש - ואף על פי כן, יש עלילה, יש הומור עסיסי ויש מתיחות עולה וגוברת. אילו ניגשו למעשיה שלום עליכמית זו בלי פירוש רז'יסורי טוב, בלי תכריך צבעונין ובלי מלאכת מחשבת גרוטסקית, לא היו מגיעים לאותה פסגה וההצגה לא הייתה משאירה את אותו הרושם.

אפשר ללמוד מזה כי את שלום עליכם, כסופר ראליסטי קרוב, המעלה דמויות קרובות מאנשי שלומנו, אין לשחק בצורה נטורליסטית. הדבר היה מאבד אז את הצבע העיקרי שאינו מצוי דווקא בשטח העליון ולא היה משאיר אותו הרושם שהצגה קטנה זו משאירה עלינו. הרז'יסור מוכרח להיות בעל המצאה ואת זאת עשה ברוב הבנה צ'מרינסקי כרז'יסור וכמשחק התפקיד העיקרי.

דמות נהדרת וקומפוזיציה יפה להפליא נתן לנו ברץ בתפקיד המלמד ועל ידו חנה הנדלר ופני ליוביץ' שמילאו את הבמה שחוק משובה ושמחה, מתוך מסגרת הציור המצומצמת. גנסין נבדל ובלט מאוד מכל אלה הדמויות הזערוריות ומלאות התנועה אשר מסביבו. שחקנים אחרים מלאו תפקידים כפולים ומתמונה לתמונה נתגלגלו לתוך דמויות אחרות ושונות. אכן הייתה זו קומבינציה אמנותית מוצלחה של שלום עליכם ו'הבימה'.

ל. מלאך. "הבימה". אוגוסט 1934