הבשורה
- הצגה מספר: 77
- הצגת בכורה: 17/03/1946
- מספר הצגות שהועלו: 29
יוצרים
- מאת: אהרון אשמן
- בימוי: יהושע ברטונוב
- תפאורה ותלבושות: עמנואל לופטגלס
- מוסיקה: עמנואל עמירן (פוגצ'וב)
שחקנים
- דוד: ארי קוטאי
- ריה: בת עמי אלישיב-פינקל, אינה גובינסקה
- רות: שושנה דואר
- הסבתא: חנה'לה הנדלר, תמימה יודלביץ'
- ד"ר נחום ישראלי: אברהם ברץ
- יצחק מילנר: צבי בן-חיים, יהושע ברטונוב
- מירה: ניורה שיין
- ספי: נחום בוכמן, רפאל קלצ'קין
- בימוי: יהושע ברטונוב
על ההצגה
המחזה עוסק בתחושת הכאב של גרעון החיים הנורא כתוצאה מהשמדת ששת המליונים בגולה והתשוקה לאימהות כמקור החיים והאהבה וכסמל הקיום הנצחי של האומה. קריאתה הנואשת של רחל אמנו, "הבה לי בנים ואם אין מתה אנוכי" מהדהדת בהחלטתה של רעיה, אשת דוד החייל במחזה, ללדת על אף כל האיסורים.
בחירתה של רעיה מסמלת את תהליך תחייתנו, במיוחד הנימוק שלה להולדת ילדים:"כשם שאין לעצור את העננים מלהוריד מטר, את השמש מלזרוח, כך אין לעצור את האדמה מלתת את פריה...", הם האור שבחיינו כאן מול צל השואה משם.
תמונות מהצגה
ביקורות
"לא נתכוונתי לנקוט ב"הבשורה" את החלוקה הרגילה לחיוביים ושליליים, כי החשבון כאן אינו פנימי, זהו חשבון עם השואה שבאה עלינו מבחוץ. ולעומת הפשע הנורא שנעשה בנו גם "פושע ישראל" נראה כצדיק. בייחוד כשהשאננים במחזה לא ניתנו כבוגדים אלא כטועים, כמפגרים המגיעים במאוחר. ראיתי את הצד השווה שבכל הנפשות הארצישראליות בחן ובחיוניות שבהן, באור החיים החדשים כפי שהוא מתגלה בדמויות, האור המקיף את צל השואה, סופג אותו, מבליעו בתוך עצמו ומוחה את עקבותיו - וזוהי הבשורה היוצאת מכאן, בשורת האור והחיוניות, האמונה והבטחון.
נסיונו העצום של יהושע ברטונוב, תרבותו התיאטרלית העשירה והמגוונת, היו מעיין לא אכזב בשביל כל הגורמים השותפים בהצגה. במספר ההצגות שהיו עד עתה הורגשה הקשבה דרוכה מצד הצופים, הגבה בלתי פוסקת וספיגה נפשית.
"המחזה "אקטואלי"! כך פותחים מצדדי הבשורה לא. אשמן, והם מסיימים : "ומובן מאליו שביצירה אקטואלית אי אפשר לשמור על חוקי האמנות הצרופה. צידוק מאין זה מוכיח שגם המצדדים מרגישים ומכירים כי לא הכל כשורה בהצגה אלא שהם מנסים לחפות על הכישלון האמנותי בניצחון הפובליציסטי, באקטואליות שבמחזה - בפרובלמטיקה שלו.
א. אשמן הדרמטורג הארצישראלי שהוכיח את יכולתו ואת ערכו לבמה בשלושה מחזות עד עתה, רצה להשתמש בנסיונו הבימתי שרכש ולהקדישו לבירורה של בעיה ולפתרונה שנראה בעיניו כנכון ביותר ודחוף ביותר ולא עלה בידו. הבעיה היסודית שבמחזה היא איך מגיב היישוב העברי בארץ ישראל על השואה שבאה על עם ישראל בגולה. מלכתחילה רצה המחבר כנראה להראות שתי תגובות של שתי ארץ ישראל.
הקהל מתרגש מהטראגי שבבעיה ומדמה להיות נרגש מהתנופה שבפתרונה והוא נישא על כנפי המשחק הטוב של שחקני "הבימה" ומוחא כפיים למחבר, לבמאי ולתיאטרון... ותיאטרון כמנהגו נוהג.