יוצרים
- מאת: מקסוול אנדרסון
- על פי ספרו של: אלן פייטון
- תרגום: מנשה לוין
- תרגום השירים: אפרים דרור
- בימוי: יוליוס גלנר
- תפאורה ותלבושות: יוסף קרל
- מוסיקה: קורט וייל
- תנועה: רות הריס
שחקנים
- ראש המקהלה: גדעון זינגר
- אשה זועקת: שושנה רביד, שושנה דואר
- סטיבן קומאלו: אהרון מסקין
- גרייס קומאלו: בת עמי אלישיב-פינקל
- ניטה: בתיה קנטור
- מנהל התחנה: אבנר חזקיהו
- צעיר: אליעזר פלוטניק
- צעירה: זהרירה חריפאי
- ג'ימס ג'ארויס: חיים אמיתי
- ארתור ג'ארויס: שמואל עצמון
- אדוארד ג'רויס: גדעון רוזנגרטן, משה דגן
- ג'ון קומאלו: שרגא פרידמן, שמואל (מולה) רודנסקי
- פאולוס: דוד ברוך
- יוהנס: אברהם אבירם
- אלכס: אלכס אנסקי, שלי טימן, דני גרינבלט
- משגיח: אבנר חזקיהו
- מרת מריזה: שושנה רביד, שושנה דואר
- הלאבין: שרגא פרידמן, ישראל בקר
- מרק אילנד: שלמה בר שביט, מנחם גולן
- לינדה: טובה פרדו, רות שרון
- מתיו קומאלו: נחום בוכמן
- אירינה: פנינה פרח
- משרת: שמעון ישראלי
- שוטר: אבנר חזקיהו
- ברטון: שרגא פרידמן, ישראל בקר
- שופט: ארי קוטאי
על ההצגה
מקהלת כושים: רחל אטאס, לאה אטלס, רחל הרזז, זהרירה חריפאי, אולי שוקן, צבי בורודו, דוד ברוך, שמחה וסרמן, שמעון ישראלי, דוד (דודיק) סמדר, יוחנן פרלס, אליעזר פלוטניק.
*בשנת 1958 חודשה ההפקה בבימוי של שרגא פרידמן (עפ"י גלנר) עם שינויים קלים בצוות השחקנים.
הכומר הדרום-אפריקני השחור, סטיבן קומאלו, מחליט לעזוב את כפרו ולנסוע לראשונה בחייו ליוהנסבורג במטרה להשיב את בנו, אבשלום. לאחר מסע חיפושים ארוך ומיוסר הוא מוצא אותו, אבל הציפיות לשובו של הבן לגבעות איקופו מתפוגגות. אבשלום, בהשפעת בן דודו מאתיו וידידיו, מתפתה ליטול חלק בשוד של לבן אמיד, שבמהלכו נהרג בעל הבית מאקדחו של אבשלום. רק לאחר מכן מתברר לאבשלום שהנרצח הוא ארתור ג'ארביס, לוחם למען שיויון זכויות לשחורים, בנו של ג'יימס ג'ארביס, בעל חווה העשיר מאיקופו. בסופו של דבר מוצא סטיבן את בנו מאחורי סורג ובריח. תקוותו שישוחרר, מתבדה לאחר שאבשלום מודה באשמה. האופטימיות של סטיבן ואמונתו בחפותו של בנו מתערערות כאשר הוא שומע את וידויו.
סטיבן נקרע בין כאבו לבין אמונתו הדתית. האם עליו לייעץ לאבשלום, בנו, לספר את האמת בבית המשפט ובכך להביא לאובדנו, או לשקר ולהינצל. סטיבן קומאלו פונה לג'יימס ג'ארביס לעזרה, אך הלה אינו מגלה אהדה לאביו של רוצח בנו. נאמנותה של אירינה, נערתו של אבשלום, עומדת למבחן. אף שהיא יודעת כי אבשלום עלול לא לחזור לעולם, היא נודרת לחכות לו ומסכימה להינשא לו בכלא, כדי שהילד שהיא נושאת ברחמה ישא את שמו של אבשלום. בית המשפט מזכה את שני הנאשמים האחרים, המשקרים בעדותם, אך אבשלום הדובר אמת ומביע חרטה נידון למוות בתליה. סטיבן חוזר עם אחיינו הקטן, אלכס, לנדוטשני כפרו, מכנס את עדת מאמיניו בכנסיה ומודיע להם על כוונתו להתפטר מכהונתו, לאחר שאבדה אמונתו.
התמונה האחרונה מתרחשת טרם עלות השחר ביום הוצאתו להורג של אבשלום. היחסים בין שני האבות, סטיבן וג'יימס, משתנים כאשר ג'יימס מבין שאינו בודד בכאבו כאב ששכל בן. הוא בא אל ביתו של סטיבן, מושיט את ידו לעזרה ומפציר בו להישאר בכהונתו. תחילתה של ידידות נוצרת בין השניים כאשר שעת ההוצאה להורג, ארבע לפנות בוקר, מגיעה.
תמונות מהצגה
סרטונים
ביקורות
"דרמה זו היא יצירתו האחרונה של קורט ווייל ואפשר לראותה כצוואה שלו. וויל היה קשור בקשרי אהדה חזקים עם ארצנו ובמיוחד עם "הבימה" והכניס בתוך המוסיקה במחזה זמרה זה את מחאתו הגדולה נגד דיכוי גזע נרדף. אותו נושא חוזר אמנם ברבות מיצירותיו, גם באלו שהינן לכאורה רק עליזות בהן הוא נוהג לפי עקרונו של הורציוס "תוך צחוק, לומר את האמת". ואולם המוסיקה שלו ל"אבודים בין הכוכבים" (כך נקראה היצירה בהצגת הבכורה הסנסציונית באמריקה") הגיעה לשיא רצונו ויכולתו.
וודאי אין זה מקרה כי שניים מהמלחינים היהודיים החשובים ביותר בתקופתינו, קורט ווייל וארנולד שיינברג, מרימים ביצירותיהם האחרונות את קולם למען המיעוטים הנרדפים. שיינברג כתב את הקנטטה שלו על "גטו וורשה" ווייל מעורר את מצפון העולם לגורלם הדומה של הכושים הנתונים "בגטו אפריקה הדרומית" לפוליטיקת אימים של השמדה. מקסוול אנדרסון המשורר הנודע, הוא מחברה של ההמחזה. אבל בהקדמתו המרתקת לטקסט שלו הוא מספר כמה רעיונות חשובים קיבל מקורט וייל בעת ששקדו יחד על עיבוד הרומן וכמה ברכה הביאה לו עבודתם המשותפת.
הרעיון העיקרי שבו נבדלת הדרמה מן הרומן אף הוא מוסיקלי : הכנסת המקהלה, שבדומה לקורוס של הטרגדיה היוונית היא משתלטת על הבמה, מתחילתה ועד הסוף. המקהלה מורכבת מכושים והיא משמיעה את זעקת הגזע המעונה במשך כל ההצגה. מקהלה מהפכנית המלווה, מפרשת ומקדמת את כל הפעולות על הבמה תוך השתתפות סוערת ומעבירה אותן אל הכללי והטיפוסי. בשאר הדברים, נשאר גרעין העלילה כפי שפייטון צייר אותה, ללא שינוים, אלא שע"י המקהלה וע"י האור החזק של טכניקת הבמה המודרנית, הובלט בכל מקום הטיפוסי, ואילו האינדבידואלי נדחק לצל.
בשיחתו הדגיש הבמאי יוליוס גלנר, אשר ניגש להצגה הזו בחיבה מיוחדת, את הרעיון המובע לעיל וציין כי מסקין שלנו בדמות הכהן הכושי, הסובל מאהבתו האומללה לבנו הסורר, צועד קדימה בקו שבו החל ב"מות הסוכן".
"זוהי הצגה המשאירה רושם חזק. ואם המטרה של הבמאי הייתה להרים אפיזודה עד לרמת הסמל, הרי שהצליח במשימתו זו. יש רגעים המעלים בזיכרון את הטרגדיה היוונית ויחד עם זאת אין הרגשה של ארכיות כי הבעיה והלחנים והקצב של ההצגה, הם מודרניים. מסקין היה הכומר סטיבן קומלו. הוא הזדהה כליל עם הדמות המתוארת בספרו של פייטון. מסקין גידל את התפקיד בזהירות, לאט לאט עד הגיעו לתמונות רוויות רוך, כאשר הוא מביא עימו את הילד, בן אחותו, אל פונדקו הדל.
"נחום בוכמן עיצב דמות כושי צעיר, טוב במהותו, אלא שיצא לתרבות רעה בגלל הסביבה המושחתת של הכרך הגדול. הוא שיחק היטב, אך לא הפתיענו בחידוש לגבי תפקידיו הקודמים. טוב שניתנה הזדמנות לפנינה פרח להופיע בתפקיד חשוב. זוהי שחקנית צעירה, בעלת סגולות שעדיין לא באו על ביטויין והחשובה שבהן, קולה היפה.
'זעקי ארץ אהובה' היא הצגה חשובה והיא הצגה מעניינת, משום שכאן נעשה נסיון להמיר את העלילה האפית, האיטית מידי לבמה, בקצב מואץ של רחשים המעוצבים ע"י שיתופה של המוזיקה. יש כאן חוויה עמוקה למשמע זעקת גזע שלם ולמראה מר גורלו.