אגדת שלושה וארבעה

  • הצגה מספר: 136
  • הצגת בכורה: 12/02/1955
  • מספר הצגות שהועלו: 41
הועלה גם בשנים:
אגדת שלושה וארבעה

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

המלך שלמה עורך משתה בארמונו. בשיחותיו עם מלכי המזרח והמערב הוא טוען שכל זיווג הוא מן השמיים. המלכים מטילים ספק בדבריו והמלך מציע להוכיח  בדרך המעשה : להפיל גורל על בנות מלך. "זו אשר תילכד בגורל תשולח לאי בודד ותשב שם כלואה במגדל מוקף שומרים".  

"אם מן השמיים נועד לה בן זוג", ממשיך שלמה, "הוא ימצא את המחבוא, יתגבר על השומרים ויישא אותה לאישה. המלכים מסכימים ומפילים גורל בו נלכדת קציעה בת מלך ארם. אמנם מלך ארם הוא בן בריתו של שלמה, אך בלבו שומר לו טינה ומקונן על גורל בתו.  

שלמה והמלכים מגיעים אל המגדל. החכם באדם מצווה על מלך ארם להיפרד מבתו וזה מנסה לרמות אותו כאשר הוא נפרד מנערה שאינה בשר מבשרו. מעשה המרמה מתגלה מיד, האב נפרד מבתו והבת מנעוריה. היא עולה למגדל יחד עם שומרי ראש, שלושה סריסים ושתי חיות המחמד שלה : תוכי מדבר ודוכיפת מרקדת.   קציעה יושבת כלואה במגדל ומתגעגעת לאלמוני שיגאל אותה מהשבי. אל החוף השומם מגיע נתניה בן מלכישוע לאחר שניצל מספינה שנטרפה בים. האם הוא החתן המיועד ?

תמונות מהצגה

ביקורות

"שלמה בר-שביט היה...אין מילים בפה. לא לחנם העביר את שעותיו בגן החיות מול כלובו של התוכי. דיבורו, שתיקתו, שמחתו, עצבונו וכל תנועותיו היו תוכיים שבתוכיים. בהצלחתו זו אין לגרוע את חלקה של לא הגולדברג אשר שמה בפיו חרוזים חמודים להפליא. שאר המשתתפים נאלצו להסתפק בטקסט שהיווה מערכת של סגנונות רבים, דבר שהקשה עליהם את עיצוב הדמויות.

אולם לא זו הייתה הסיבה לחוסר האחידות במשחקה של הצעירה החדשה יונה עטרי - קציעה. נקווה שהסיבה נעוצה בעצם הופעתה הראשונה על הבמה המקצועית. על קנקנו של יוסף בנאי, גם הוא צעיר וחדש, קשה היה לתהות בעקבות תפקיד דקלומי זה.

"עולם הקולנוע". 24.02.1955

"המחזת אגדה עתירת פיוט קשה שבעתיים מהמחזת סיפור או רומן ריאליסטי. ומשום כך, יש לקדם בברכה את מעשה המשוררת לאה גולדברג שהשקיעה מאמצים יצירתיים בהמחזת "אגדת שלושה וארבעה" לביאליק ובתוספת נופך פיוטי משלה, ברוח ביאליקאית. ואשר לעצם ההצגה, צריך לומר ברורות, כי לראות דמויות עטורות הוד קדומים ולשמוע ניבים תנ"כיים צחים, מלוטשים, ערבים לאוזן - יענג לפעמים את הצופה יותר מעלילות ימינו ובעיותיהם.

והואיל והמחזה הוכתר כ"אגדה מוסיקלית", ברור מדוע תופסות כאן המנגינות שחוברו בטעם ובעדינות בידי עמנואל עמירן - מקום מרכזי. הצגה זו של "הבימה", היא נסיון חדש לקרב את הקהל ובמיוחד את בני הנעורים ליצירה דרמטית מקורית שחותם ביאליק טבוע בה ושספגה גם מכשרונה הפיוטי של לאה גולדברג, ומבחינה זו ראויים הבמאי פרידמן והמלחין עמירן להוקרה על מתן הצגה נעימה זו.

נ. גורן. "הפועל הצעיר". 1.3.1955