סולו

בשיתוף מת"ן - המרכז לתיאטרון ניסויי

  • הצגה מספר: 428
  • הצגת בכורה: 31/10/1991
  • מספר הצגות שהועלו: 49
סולו

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

המחזה מתאר מקומות שונים כפי שהצטיירו בזיכרונו ובדמיונו של שפינוזה בין ה-27 ביוני ל-27 ביולי 1656, והבלחות של רגעים מזמנים אחרים בזכרונו.    

"לאחר שהנסיון הורני שכל הדברים, שבהם אנו נתקלים בחיי היום-יום הם הבל ורעות רוח, ובראותי שכל דבר שהוא  גורם או נושא לחרדתי, לא הכיל טוב או רע אלא במידת ההשפעה שהייתה לו על נפשי, גמרתי אומר לחקור אם יש איזה דבר כזה, שאם אמצאהו, ימלאני לנצח שמחה מתמדת שאין למעלה ממנה. אחרי הירהורים רבים הבנתי היטב שאילו רק יכולתי להימלך היטב בדעתי, הייתי זונח רע ודאי עבור טוב ודאי. אולם ראיתי שאני שרוי בסכנה חמורה ביותר, ונאלצתי לחפש לי מפלט, למרות היותי בלתי בטוח ; בדומה לחולה אנוש הרואה את מותו הוודאי לנגד עיניו, אשר אם לא תימצא לו התרופה הדרושה ייאלץ לבקש במאמץ רב אף תרופה שאין בה וודאות, כי היא כל תקוותו...  

אכן, לא בכדי השתמשתי במילים : "אילו רק יכולתי ברצינות להימלך בדעתי". כי אף על פי שבררתי היטב את הדבר בליבי, בכל זאת לא היה ביכולתי להסתלק מכל תאוות הבצע, תענוגות הבשרים ורדיפת הכבוד..."  

מתוך "מאמר על תיקון השכל" מאת ברוך שפינוזה

תמונות מהצגה

ביקורות

"זהו מחזה אידאות מרתק, העוקב אחר ניתוקו ההולך וגובר של שפינוזה, המייצג כאן כל אדם בעל אמת פנימית מוחלטת מהחברה. החברה כאן היא הקהילה היהודית של אמסטרדם המנסה להחזיר את הבן האובד שגאוניותו ניכרה בו מלכתחילה, אל חיקה - באמצעי שידול, שוחד, איום, "שכנוע ידידותי". הצד האידאי והעימותים האידאיים כאן מעניינים וחזקים יותר מעיצוב הדמויות והיחסים הפסיכולוגיים. אזכיר את משחקם הטוב של חיים חובה ונועה גולדברג, וכן את רוני פינקוביץ' בתפקיד ראשי.

בועז עברון. "ידיעות אחרונות". 15.11.1991