לב טוב

  • הצגה מספר: 522
  • הצגת בכורה: 26/06/1999
  • מספר הצגות שהועלו: 29
לב טוב

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

תיירים ישראליים מתארחים בבית מלון מפואר בתורכיה כדי להמר על שולחנות הרולטה, מכונות משחק ולהשתכשך במרחצאות המהבילים שמתחת.  

גרטי, ראש מאפיה יהודי-גרמני, מאשפז את אחיו החולה בבית המלון בתקווה למצוא ולהשתיל לו לב חדש. כשמצבו של האח מדרדר, גרטי מתחיל לחפש "תורם" מתאים מבין האורחים במלון. לב שיתאים לא רק מהבחינה הפיזית אלא גם הערכית, לב לאיש טוב, כפי שהינו האח, כך לפי תפיסתו של גרטי.  

מתוך פרספקטיבה זו אנו נתקלים ובוחנים עם גרטי את הישראלים שבמקום: זוג צעקני ומשעשע שמאחורי גסות הרוח שלהם מסתירים טרגדיה קשה, מוזיקאי שפשט את הרגל וברח לתורכיה, אמו הזקנה והחולה שנוחתת במפתיע במקום, כולה מרץ ומבזבזת את כל הונה בהתהוללות פרועה, ואפילו רב המופיע תחת שם בדוי ורחוק מהארץ כדי להשביע את תאוות ההימורים שלו.  

בתוך סחרחורת זו של משחקי הימורים ורולטה ואדי בית המרחץ מתהלך גרטי, בוחר את קורבנותיו והולך ומאבד את אמונו כי ימצא לב טוב לאחיו. ה"טוב", מסתבר, לא באופנה.

תמונות מהצגה

ביקורות

"הבעיה הגדולה בטקסט היא המעברים החדים בין תמונות קומיות-גרוטסקיות, הנראות כשייכות לסאטירה על 'הישראלי המכוער', לבין תמונות מקבריות של השחיטה הגדולה באמבטיה לבין תמונות רומנטיות בכיכובם של המוזיקאי ואשת האח הגוסס. הבמאי חנן שניר עושה מלאכה נאה בנסיון לגשר על הרמות השונות הללו ומסתייע לשם כך בעיקר בעבודתו המבריקה של אורי וידיסלבסקי, שהמוזיקה שלו מצליחה להפעים, להרשים, לרגש ולשעשע ובעיקר להעביר מן הנשגב למגוחך כמעט מבלי שנחוש באילוץ המטורף.

גם עבודה משחקית מקצועית של הצוות מצליחה לעזור להמריא לעבר הרמות היותר הזויות של הערב. הפיוטי והגרוטסקי, הפילוסופי והמופרע, נפגשים בעוצמה המייצרת סוג של הנאה חתרנית בלתי צפוייה.

שי בר-יעקב. 'ידיעות אחרונות'. 12.11.1999

"הנפשות, רובן מקריות וגם וולגאריות, לא בני אדם אלא קריקטורות קולניות. רק יגאל נאור מצליח להעביר משהו מן המתח המקברי הזה שבין קומדיה ואימה. דבורה קידר, בתפקיד סבתא על כיסא גלגלים ומהמרת כפייתית, גונבת את ההצגה. היא באמת מצחיקה, אבל לא ברור לי מה היא בדיוק גונבת וממי ? בהפקה הזאת הושקע מאמץ רב, יש במה יפה שעיצב במבי פרידמן, יש תלבושות שמגדירות היטב את הנפשות שעיצבה דנה צרפתי ויש מוזיקה מעולה של אורי וידיסלבסקי.

אליקים ירון. "מעריב". 22.07.1999