יוצרים
- מאת: פ לאנגר
- תרגום: יעקב הורוביץ
- בימוי: צבי פרידלנד
- תפאורה ותלבושות: ראובן רובין
- מוסיקה: פורדהאוז בן ציסי
שחקנים
- פרנציי: שמעון פינקל
- אנה: חנה רובינא
- ברבורקה: אהרון מסקין
- טוני: אברהם ברץ
- השופט: צבי פרידלנד
- האדון: רפאל קלצ'קין
- משרתת: ניורה שיין
- שוטר: אהרון מסקין
- איש צעיר: שלמה ברוק
- קצין: מנחם בנימיני
- בחור צעיר: רפאל קלצ'קין
על ההצגה
"לעזאזל כל שמן זית התעוררו נא כל בני בלי בית - גם פרברים רוצים לחיות !"
פרנצי, מלצר חביב ורקדן לעת למצוא, נתפס עם חבריו בשעת גניבה. בשובו מבית הכלא לדירתו, מוצא בה דיירת חדשה - אנצ'י הזונה. כך נכרתת ברית בין שני עלובי החיים המשתוקקים לקצת חום ואהבה לחדרה של אנצ'י מגיע זקן, עשיר מופלג ונבזה. המעוניין לנצל אותה. לעזרת נחלץ פרנצי שחוטף את מקלו של הזקן, מכה והורג אותו. אנצ'י מנסה להחיות את הזקן אך לשווא. פרנצי אוסף את הגוויה ומוסר אותה למשטרה.
אנצ'י ופרנצי מנסים להתחיל חיים חדשים בתור רקדנים בבאר, אך המצפון מייסר את פרנצי. הוא חוזר למשטרה ומתוודה שהרג את הזקן. איש אינו מאמין לרקדן החביב פרט לשופט מוזר השמח לפגוש באדם המשתוקק בכל נפשו למשפט צדק. נערך משפט על כל פרטיו ודקדוקיו, במהלכו מתברר שבזמן שפרנצי הגן על אהובתו, היא לא שמרה לא אמונים. פרנצי מתנפל על אנצ'י משום שהיא זו שהובילה אותו למעשה הרצח. השופט פוסק כי עונשו של פרנצי להקדיש את חייו לאהבה משום שרצח מוביל לרצח ואין סוף לדבר. האם העונש יוביל לדרך חיים חדשה, לפתרון ולמרגוע לנפש?
"בקצווי הכרך בפעם השניה"
הייתי אתמול בפעם השניה בהצגת 'ב'קצווי הכרך', בפעם הראשונה היה זה לפני כשתי שנים בפרימיירה. למרות האוריגנליות וההעזה של הנושא, למרות משחקם הנלהב של חברי הלהקה, לא יכלה הביקורת לעכל את המזון הזה. הכל ניבאו לה כישלון ואני עזבתי אז את הארץ ובמרסיי הגיע לידי גיליון אחד העיתונים בו גינו אותי והתלוצצו על חשבוני יען מצאתי שגם אצלנו יש להתחשב בפרוורים הואיל וגם הפרוורים שלנו רוצים לחיות. אתמול, נוכחתי כי המאורעות לא הכחישו אותי. 'בקצווי הכרך', לאחר שתי שנים ממשיך לכבוש את הקהל. והחיזיון מוצא את ההד הדרוש בליבות ההמונים שלנו.
אורי קיסרי. "דואר היום". 27.12.1943
תמונות מהצגה
ביקורות
"מצויים בתחומנו אנשים רבים שהשנים החולפות לא לימדו אותם דבר. רדיו, אווירונים, טלוויזיה, ראינוע מדבר, ספרות מודרנית, מוסיקה של סטרווינסקי, תפיסה חדשה של החיים - כל זה אינו קיים לגבי דידם. הם משקיפים על החיים ממש כשם שהשקיפו לפני שנות 1914 ו 1918. זרם החיים של עכשיו, הזרם החדש, אינו מובן להם ולמרות הגיונם אין הם מבינים כלל כי תחת להילחם בזרמים החדשים באטמוספירה החדשה ההולכת וכובשת את העולם, מוטב היה להם שיראו וימצאו דרך כיצד לברוא מזיגה בין החדש הזה והישן היקר להם - וסוף סוף גם לנו לכולנו".
אנשים אלה רגזו על העובדה ש'הבימה', התיאטרון הלאומי שלנו, בעל הרפרטואר המכיל את 'הדיבוק' את 'היהודי הנצחי', את 'חלום יעקב' את 'הגולם' וכו' הירשה לעצמו לחלל את הקודש הזה ולהכניס לתוך גבולות הרפרטואר שלו את 'בקצווי הכרך', מלודרמה נדושה, שדופה המתארת את חייהם של הפרוורים... שומו שמיים, איזה חילול קודש ! האנשים האלה אינם יכולים להבין שבשנת 1932 להקה תיאטרלית המורכבת מאנשים תרבותיים וחדורי רוח הזמן אינה יכולה לגשת אל יצירת יצירותיה מתוך הבנה ותפיסה של 'עונג שבת'.
פרוורים ! המושג הזה הבהיל אותם. חיי גנבים, סרסורים, נוכלים וזונות על קרשי 'הבימה'? - חילול קודש. כך נזעקו ולא הבינו כי גם לנו יש כבר פרוורים. נחוץ שיהיו לנו פרוורים, טוב שיהיו לנו. הניחו לפחות שיהיו פרוורים אלה עבריים, בשפתנו, בלשוננו וברוחנו. הזמן עושה את שלו וצריך ללכת עם הזמן. ישראל בארצו לא יהיה לדבר ממשי אם ישאר בתוך חומות העיר. ישראל בארצו יהיה לדבר ממשי וחי כשיתרחב ויתפשט אל הפרוורים.
ובאשר למשחק. הוא שלם. זה כבר אינו מפליא אותנו. אחת הלהקות המצויינות ביותר שהעולם מונה בשעה זו אינה יכולה להוציא מתחת ידיה דבר בלתי מושלם. מסקין בתפקיד ברבורקה שופע אנושיות וכשרון. ברץ בתפקיד טוני, כבש את כל הלבבות. ברוק כמנהל הבר שלו. אלה השלושה בצירוף פינקל מהווים את אבן הכובד של החיזיון. קלצ'קין בשני התפקידים אהוד, משעשע ומלא הומור.
קשה לומר רעות על רובינא. אנצ'י היא כל כך טעימה ומוליכה שולל בשמלתה הירוקה עד שאתה מוכן לסלוח לה מראש על יצירת התפקיד. פינקל, אמן המבטא, הקול והתנועה, התעלה בתפקידו זה למעלה למעלה והוביל את החיזיון בקלות נפלאה של אדם צעיר בעל כשרון צעיר.