המרד על הקיין
- הצגה מספר: 134
- הצגת בכורה: 23/10/1954
- מספר הצגות שהועלו: 114
יוצרים
שחקנים
- לוטננט בארני גרינו ואלד: מישא אשרוב
- לוטננט סטיבן מאריק: דוד רם
- קומאנדר ג'ון צ'אלי: שרגא פרידמן
- קפטן בלייקלי: ארי ורשבר
- לוטננט-קומאנדר קוויג: אהרון מסקין
- לוטננט תומס קיפר: שלמה בר שביט
- אתת שלישי אורבן: אברהם ניניו, שמואל סגל
- לוטננט משנה קית: אלוין אפשטיין
- קפטן סאותהרד: ארי קוטאי
- ד"ר לנדין: חיים אמיתי, יהושע ברטונוב
- ד"ר בירד: אברהם אבירם
- קצרן ביה"ד: פרץ הלוי
- תורני: גבריאל בן-דוד
- שופט מושבע א': אריה אליאס
- שופט מושבע ב': אלברט כהן
- קצין א': אברהם ברזילי
- קצין ב': גרשון לאון
על ההצגה
המחזה מספר על שולת המוקשים "קיין" מימי מלחמת עולם הראשונה שלא השתתפה במישרין בפעולות קרב, אלא גררה מטרות שעגנו בחוף הפנינים. פעם אחת כשלוותה שיירה במימי האוקיינוס השקט נקלעה "קיין" לתוך סערת טייפון. קברניטה קוויג מאבד את עשתונותיו וכשגלי ים גועשים מאיימים להטביע את שולת המוקשים, חורג לווטננט סטיבן מאריק מתפקידו, נוטל את ההגה לידיו ומצילה.
בשל המעשה מועמד מאריק לדין באשמה החמורה של הפרת משמעת ומרד בעיצומה של המלחמה. עורך דין יהודי צעיר משיג את זיכויו.
תמונות מהצגה
ביקורות
"ל'המרד על הקיין' אנו אומרים : כן. אם כל הדרישה המודגשת למקור ישראלי, אין אנו יכולים ורשאים להתעלם מן העולם ובייחוד - מכל מה שיהודים מוכשרים יוצרים בתפוצות. המחבר הרמן ווק - יליד אמריקה, ציוני דתי. סבא שלו מצד אמו, רבי מנדל לייב הלוי, היה רב במינסק ומשנת 1950 הוא תושב תל אביב. בימי מלחמת העולם השניה התגייס הרמן לאוניית קרב אמריקאית ואת חוויותיו מסר בספרו 'המרד על הקיין' שהפך לבסט סלייר ונפוץ במליון עותקים.
למחזה נבחרו רק כמה פרקים מן הסיפור וההצגה מותחת גם ללא סממנים יתרים. אנו כאילו נוכחים בבית משפט צבאי הסגור לאזרחים. המלל הרב במקומו. בית הדין עוסק בבעיה גורלית : בדיני נפשות. אין במחזה אשה, סקס, מוזיקה, תפאורה ורק הנקודה היהודית מוסיפה תבלין מגרה. ההצגה מחזירה את התיאטרון לעיקר : למילה האנושית החדורה תוכן ולשחקן הנותן ביטוי לתוכן.
אהרון מסקין כתמיד - חם ומשכנע. אין צורך לקבוע שוב שהארי שבחבורה יהושע ברטונוב נותן משחק מהוקצע ומושלם. ההפתעה של הערב - מישה אשרוב, שזכה בתפקיד הסימפאטי של עורך הדין היהודי. הוא ניצל את ה'שאנסה' וביצע את התפקיד כראוי. תענוג הוא להיות עד לעלייתו של שחקן צעיר.
עיקר הצלחתו של הבמאי פיטר פריי הייתה בכך שכל דמות שהופיעה על הבמה בין שהיא ראשית או משנית - שכנעה את הצופה באנושיותה. כל דמות מושלמת בהופעתה, וכל ההצגה מושלמת באחידותה. לרמה גבוהה של משחק מגיע מישה אשרוב בתפקיד הסנגור. מודגש יפה האופי הטראגי של פרקליט יהודי בארצות הברית הרואה עצמו חייב להגן על המדוכאים. שרגא פרידמן היה מוצלח בתפקיד התובע.