יוצרים
- מאת: ברטולד ברכט, קורט וייל
- תרגום: אברהם שלונסקי
- בימוי: יוסף מילוא
- תפאורה ותלבושות: תאו אוטו
- ניהול מוסיקלי: פרנק פלג
- תאורה: נתן פנטורין
שחקנים
- מקי סכינאי: רפאל קלצ'קין
- פיצ'ום: שמואל (מולה) רודנסקי
- גב' פיצ'ום: שושנה דואר
- פולי: יונה עטרי
- בראון: שרגא פרידמן
- לוסי: עדה טל (טרייבמן)
- פילש: שמואל סגל
- מתיו: דוד ברוך
- ג'ייקוב: אבנר חזקיהו
- רוברט: יהודה אפרוני
- ג'ימי: ניסים שמעוני
- וולטר: נפתלי יבין בינשטוק
- קבצן א': חיים אמיתי
- קבצן ב': שלמה ברוק
- קבצן ג': יהודה רובינשטיין
- קבצן ד': שלמה עופר
- קבצן ה': ישראל רובינצ'יק
- קבצן ו': יצחק (איז'ו) ברקת
- ג'יני: אלישבע מיכאלי
- טרול: חנה'לה הנדלר
- מולי: ריטה גורביץ
- בטי: עליזה כהן
- דולי: מרים נבו
- ויקסן: רחל וינר
על ההצגה
"אופרה בגרוש" הוא מעשה באדונים פיצ'ום הנצלן, מקי השודד ובראון "הנמר" איש משטרה מושחת; ובגבירות: מיסיס פיצ'ום," בתה, מיס פולי הנישאת למקי במיסתור, לוסי הזונה, אהובת מקי לשעבר, ג'ני הזונה, ידידתו של מקי ועוד חבורת קבצנים, שודדים וזונות נוספים.
מר פיצ'ום הוא טפילם של האביונים. הוא מתפרנס ממכירת זכיונות לקיבוץ נדבות באיזורי לונדון. פיצ'ום רואה את בתו פולי כסחורה עוברת לסוחר. לכן, הוא מתפלץ יחד עם זוגתו בשומעו על בריחתה אל חיקו של מקי סכינאי. פיצ'ום מחליט לשכנע את בראון איש המשטרה, להביא את מקי אל חבל התליה. לשם כך, דרוש שיכנוע (או איום בהפרת הסדר המשטרתי ביום הכתרת המלכה), שכן בראון ומק הם אחים לנשק לשעבר. בראון הנמר, נוהג להתעלם מפשעי מק ולשלשל לכיסו אחוזים מן הרווחים. אבל הפעם הוא עומד לבגוד בחברו. מק הוא עבריין בכפפות של עור גדי, שמרן ונאמן בכל הנוגע לזונותיו, אותן הוא מבקר בכל יום חמישי.
נישואיו לפולי הם נישואי תועלת: היא מתאימה לשמור על רכושו ועסקיו בזמן שייעדר מהבית.
מק מואס בעוני שיש בו קלון ובאמצעותו מתחזק המסר המרכזי של המחזה כי באין תזונה, אין מוסר. מכאן מתגלגלת העלילה דרך בית הזונות ובתי הסוהר, אגב גילויי נאמנות חד צדדיים של פולי כלפי מקי. זונה אחת מסגירה אותו, שניה עוזרת לו לברוח אחרי ששכנע אותה כי היא אהובתו היחידה. לבסוף מגיע מק לתליה, אך רגע לפני מותו מגיע שליח מטעם המלכה, מציל את מקי ואף מעניק לו מענק דשן לכל ימי חייו.
תמונות מהצגה
סרטונים
ביקורות
"שמואל רודנסקי הוא עמוד התווך של ההצגה ובלעדיו היה הכל מתמוטט. שרגא פרידמן משרטט דמות עקבית ומהנה. שמואל סגל הוא אוצר תיאטרוני. מתי יזכה סוף סוף לתפקיד ראשי ההולם את חינו ואת כשרונו. עד מתי ישחק תפקידים אפיזודיים. זהו שחקן שאפשר לבנות עליו הצגה.
"התפקיד המושלם ביותר בהצגה הזו בוצע ע"י עדה טל - לוסי, בתו של בראון. ואכן, באותן דקות מעטות שהיא נמצאת על הבימה, עובר זרם חיים מרענן את ההצגה ואת הקהל גם יחד. לכך מתכוונים כנראה כשאומרים " אין תפקיד גדול ותפקיד קטן".