יוצרים
- על פי: ש"י עגנון
- עיבוד: יצחק גורן, שלמה ניצן
- גירסת הצגה ובימוי: יוסי יזרעאלי
- תפאורה ותלבושות: יוסי יזרעאלי, ציונה שמשי
- מוסיקה: יוסי מר חיים
- תנועה: מירל'ה שרון
- תאורה: נתן פנטורין
שחקנים
- ציריל: ליא קניג
- ברוך מאיר הורביץ: אליעזר יונג
- הירשל הורוביץ: משה בקר
- ברתה צימליך: אתל קובינסקה
- גדליה צימליך: פסח גוטמרק
- מינה צימליך: סנדרה שדה
- בלומה נאכט: יעל פרל
- יונה טויבר: גדעון זינגר
- ד"ר לנגזם: קרול מרקוביץ
- המספר: אלי גורנשטיין
- סופיה גילדנהורן: אנה אברהם
- הדוד: עמירם אטיאס, שי שוורץ
- משרתים, רופאים, אורחים: דויד שטרן
- משרתים, אורחים: דן רונן
- כנר: מקס הודס
- אקורדיאון: מיקו לזרוביץ
- קולות: יהודה אפרוני, ישראל בקר, שושנה דואר
על ההצגה
הוצג בפסטיבלים בטורנטו ובבלטימור וכן בתיאטרון ציריך 1981
בלומה נאכט, נערה יתומה, באה לעיר שיבוש-בוטאטש, לבית קרוביה - ברוך מאיר וצירל הורוביץ - למצוא בביתם קורת גג. למשפחת הורוביץ בן יחיד - הירשל. הירשל מתאהב בבלומה, אולם אמו משפיעה עליו לשאת את מינה, בתו של כפרי אמיד. הירשל אומלל בנשואין עם מינה ולבו נתון עדיין לבלומה, אלא שמחמת חולשת אופיו הוא נושא את סבלו בדומיה, תוך התלבטויות ונדודי שינה עד שלבסוף נטרפת עליו דעתו ומעבירים אותו לבית החלמה בלמברג. משהבריא, הוא חוזר לשיבוש ולמשפחתו. מתוך אהבה לבניו וכבוד לאם בניו, משלים הירשל עם חייו והופך לבעל בית נדיב ומעורב בין הבריות בעירו.
מילות השיר: דן אלמגור
תמונות מהצגה
ביקורות
"בעייני זו יצירת מופת מלאכת מחשבת, תשורת 'הבימה' ושי לצופה. ההצגה מדכאה ומסעירה, במהלכה, בסיומה ובטעם השמור בזכרונך אחריה ואף על פי כן מותר לדבר "על סמפוניה" במובן שילוב כל כלי הביטוי : לשונו ההדורה והקולעת של עגנון נשמרת. עליה יש להוסיף את התפאורה המרשימה שידה של ציירת ניכרת בה.
תגלית הערב היא ללא צל צילו של ספק משה בקר, השביר, העדין, המסוער חרישית, הצייתן, המקבל את הדין ומשלם את מלוא מחיר כניעתו. לצידו, ליא קניג מטרוניתא בעלת פיכחות, עורמה, רצון חזק ואמנות משיכת חיבת בנה. כל השאר... בואו לראותם. בלאו הכי לא חיכה הקהל לביקורת, הוא נוהר ונוהר - ויש טעם לדבר.
"הצגה מרשימה מאוד. משחקו של כל הצוות טוב ויש כמה גילומים נהדרים. ליא קניג משחקת את צירל בשר ודם. יש לשחקנית נהדרת זו סקאלה רחבה מאוד של ביטוי רגשות ומצבים נפשיים והיא משתמשת בה במלואה. משה בקר הצעיר, עושה תפקיד ראשי ראשון מרשים בהחלט. יש לו כישורים מימיים טובים, רגישות רבה ויש עתה לצפות לבאות.
"למשה בקר נוכחות במתית חזקה, הבעה עשירה ומרשימה וכח רב (פיזי ורגשי) שהודות לו הוא מצליח לעורר בקהל התרגשות רבה בייחוד בסצינת השגעון. אין שבחים אלה באים להמעיט מהישגיהם של יתר השחקנים. אך הללו ממלאים במידה שונה של הצלחה את התבניות שעיצב למענן יזרעאלי. בקר, מצליח לצקת לתבנית הזאת תוכן מרגש וחזק משלו. הקהל יוצא מן האולם וחש שכוכב נולד. צריך להעיר שמבחנו האמיתי של בקר הצעיר שהוא בהחלט גיבור הערב, יהיה בתפקידיו הבאים. בהתאם למסורת של 'הבימה' הוא מתחיל גבוה מאוד.