יוצרים
- מאת: אוריפידס
- עריכה לשונית: אלי מלכא
- עיבוד ובימוי: דוד לוין
- תפאורה ותלבושות: איתן לוי
- מוסיקה: פולדי שצמן
- תאורה: נתן פנטורין
שחקנים
- האומנת: שושנה דואר
- מחנך: ישראל רובינצ'יק
- מדאה: מרים זוהר
- קראון מלך קורינת: אברהם רונאי
- יאזון: אלי דנקר
- אגאוס: נחום בוכמן
- העבד: איציק סיידוף
- שני בני מדאה: שי גורצקי, רם מכנס, מנחם שי
- מקהלת נשי קורינת: יעל דרויאנוב, אירית שטיינברג
על ההצגה
מדיאה הוצג לראשונה ב- 431 לפנה"ס בתיאטרון דיוניסוס, מחוץ למקדש האלים, לרגלי האקרופוליס באתונה. מאז נכתב ע"י אורפידס נשמר המחזה לאורך השנים כאחת היצירות המוכרות והמרתקות ביותר שנכתבו אי-פעם. מדיאה "בחרה" לרצוח את בניה, על רקע גזענות ושוביניזם, אהבה גדולה ובגידה שתוצאותיה קשות.מדיאה, שבעלה יאזוןן בגד בה בתאוותו לשאת את בת המלך תחתיה, חשה אומללה ומושפלת. היא מתמכרת לייסוריה ורוחשת נקם. בדרך להשגת מטרתה להבאת ייסורי שאול על ראש בעלה, הכוללת תחושות קנאה, סבל ותאוות נקם בצד אהבה, תשוקה ועצב, היא כורה בראש ובראשונה את בור הייסורים שלה עצמה. יצר הנקמה ההרסני, הגובר אצלה על כל תבונה ,מוביל אותה לרצוח את אהובת בעלה ואת ילדיה שלה והופך אותה לאומללה בנשים.
תמונות מהצגה
ביקורות
"מדאה היא בעצם ליבו של המחזה. חיוניותה של הדמות הזאת היא הסיבה שכל תיאטרון המכבד את עצמו מוצא לנכון להעלות אחת לכמה שנים גרסה של המחזה. זאת הזדמנות פז להציע תפקיד מצויין לשחקנית ראשית מצויינת ואחת לכמה שנים מזדמנת שחקנית שצברה די נסיון וותק שיכשירוה לעוצמה המירבית הדרושה לסוג זה של תפקידים. התוצאה מדברת בשם עצמה. ההצגה היא כולה של מרים זוהר.
למעשה כל מה שאיננו מרים זוהר נע בין חיורון לגיחוך. קצת קשה שלא לחוס על השחקנים שנקלעו למסגרת בלתי אפשרית עם שחקנית ראשית כה מעולה, שני ילדים חביבים על הבמה ועיבוד שאינו מותיר להם מרחב מחייה כלשהו. דוד לוין הבמאי והמעבד של ההצגה, בחר בדרך של פשרה בפרשנות. לא סגנון של טרגדיה יוונית, אך גם לא אימוץ לתיאטרון בן זמננו. והתוצאה מחזה שנתגמד והצגה שנתכווצה.
מדאה בגילומה של מרים זוהר היא הדבר גדל המימדים היחיד בהצגה הזאת. היא ההצגה כולה. כולה יצרים גועשים : קנאה, שנאה, מרירות ותאוות נקם וכל זה נובע מתוך תוכה, אמיתי מאוד, אישי מאוד, לא כחיקוי לסגנון זה או אחר, אלא אמין ואנושי. מרים זוהר היא כנראה שחקנית בעלת משמעת נדירה של עבודה עצמית. היא יודעת ליטול רמז מן הבמאי ולהופכו בכח עולמה הפנימי והטכניקה שלה לתפקיד מלא, לדמות.
היא עשתה זאת ב'חתונת הדמים' ללורקה בבימויו של ויקטור גרסיה, שביקש ממנה להיות קתדרלה. מרים זוהר הייתה היחידה מבין אנשי הלהקה שהבינה את הרמז וידעה ליצור ממנו תפקיד. והיא עושה זאת גם הפעם. מדאה ב'הבימה' היא רסיטל של פרימדונה שאיננו מזדמן בכל יום. מומלץ לאוהבי רסיטלים.