הנסיכה האמריקאית

  • הצגה מספר: 350
  • הצגת בכורה: 19/01/1982
  • מספר הצגות שהועלו: 53
הנסיכה האמריקאית

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

הסיפור מתרחש אי שם בדרום אמריקה. המלך בוניפציוס ויקטור פליקס לבית הוהנשוודן, מושל לשעבר על בוגומניה הגדולה, חי בגלות. עכשיו הוא פליקס ואן שוואנק, מורה לצרפתית , מצחצח יום-יום את כתר המלכות האבודה, ומנסה להכין את בנו, פרדיננד, יורש העצר, לחזור ולרשת את כס המלכות. יום אחד, מגיעה חבילה בתוכה רשם- קול ומכתב החתום ע"י אחת, דולי קוקומאקיס, המכנה עצמה "הנסיכה האמריקאית". היא מבקשת מהמלך להקליט את זכרונותיו. בעקבות הזכרונות מגיע בשליחותה של הנסיכה, גאון הקולנוע, ז`אן פול קרופניק ומבקש לצלם סרט קולנוע על חייו של המלך.  

הוא מציע לבן לגלם את תפקיד אביו בצעירותו, וכך להפוך לכוכב קולנוע. המלך מסרב לכל הענין, ואפילו מגרש את בנו מן הבית. את המלך בזקנתו, מגלם שחקן אחר, הדומה למלך כשתי טיפות מים, אבל "הנסיכה" דורשת, כי בתמונה האחרונה, בה רוצח הבן את אביו, יגלם המלך את תפקיד עצמו.  

תמונות מהצגה

ביקורות

"נסים אלוני כותב בעצם אופרות. מכל מקום, כך נראתה 'הנסיכה האמריקאית' כשהועלתה הערב בתיאטרון 'הבימה', כמעט עשרים שנה אחרי ביצועה המקורי כאשר בתפקידי המלך ובנו שיחקו יוסי בנאי ואבנר חזקיהו. עכשיו ממלאים את התפקידים האב והבן בקר והרוח התיאטרלית של נסים אלוני מפעילה אותם, את התפאורה היפה מאוד של יוסל ברגנר, את התאורה וכל יתר הצעצועים הבימתיים שנסים אוהב כל כך להשתעשע בהם.

זו אופרה משום שדמויותיה מתרגשות נורא, אבל למעשה לא חשות רגש אנושי אמיתי. העלילה כאילו מלאת התרחשויות נחרצות, אבל הכל מתמצא במילים יפות, לעיתים מבריקות, אבל לא אומרות הרבה. משה בקר הוא נסיך אלגנטי, ישראל בקר נהנה מכל רגע של שמאלץ במתי אמיתי ושניהם משתמשים בכל יכולתם הקולית המימית והתנועתית הרבה.

גיורא מנור. "עלהמשמר". 19.01.1982

"אלוני הוא במאי מפליא לעשות. מעולם לא ראיתי את ישראל בקר בתפקיד המלך משחק טוב יותר. איזה טווח נרחב של רגש והבעה יודע אלוני להפיק ממנו - יהירות, כבוד עצמי, עורמה, ציניות ויחד עם זאת תום וחום והשלמה טראגית עם הגורל. באשר לבנו, משה בקר - תמיד ידענו שצפונה בו יכולת רבה, אולם רק אלוני ידע להופכה לממשות רב גוונית ומעודנת כל כך בתפקיד בן המלך, הנסיך פרדיננד.

בועז עברון. "ידיעות אחרונות". 21.01.1982