תמול שלשום
- הצגה מספר: 352
- הצגת בכורה: 12/05/1982
- מספר הצגות שהועלו: 7
יוצרים
- על פי: ש"י עגנון
- עיבוד לבמה: יוסי יזרעאלי
- בימוי: יוסי יזרעאלי
- תפאורה ותלבושות: ציונה שמשי
- מוסיקה: יוסי מר חיים
- תנועה: מירל'ה שרון
שחקנים
- יצחק קומר: משה בקר
- שמעון קומר: יצחק חאביס
- יהודית קומר: מיקי קם
- פרומצ'ה: רזיה רוזנברג (מירון)
- פסילי: יעל עמית
- בלומציה: לימור רוזנר
- משה עמרם: מוסקו אלקלעי
- דישה: אתל קובינסקה
- רבקה פייש: שולמית אדר
- סוניה צווירינג: בנטה קאהן
- ירקוני: איציק סיידוף
- חמדת: אהוד (אודי) בוכמן
- סבל: דני פרידמן
- קבצן: פנחס צוקרמן
- ר' אלטר: נחום בוכמן
- אשת האכר: אהובה קרן
- רבינוביץ: ישראל גוריון
- מעסיק ביפו: רפאל קלצ'קין
- בעל בית קפה: רודי ניר
- שפרה: יעל פרל
- גורישקין: קרול מרקוביץ
- הכלב: עזרא דגן
- פייש: טוביה טבי
- פועה: שושנה דואר
- יודל: יגאל אבן חיים, אריק קרמן
- ואווי: מיכאל גלבין
על ההצגה
יצחק קומר, צַבָּע צעיר בן העיר שבוש חולם את חלום שיבת ציון. הוא עולה לארץ. בתחילה חי ביפו ובמושבות, ואחר כך בקרב הקהילה הדתית בירושלים. המפגש הגורלי עם בלק הכלב והכתיבה על עורו: "כלב משוגע", שהופכת ליצירה הקובעת את גורלו של יצחק, מאירה את תקופת העלייה השנייה על שלל טיפוסיה: חילונים ודתיים, חלוצים ועירוניים, ביפו בירת היישוב החדש, בפתח תקוה ובקרב הציבור החרדי בירושלים.
לקראת סוף המחזה, נושך בלק את יצחק קומר, ומדביקו במחלת הכלבת המביאה למותו בייסורים. דמותו של יצחק קומר ודמות הכלב היוו מקור לפרשנויות רבות.
עגנון סרב לפרש את משמעותם והוסיף:"יפרש כל אדם על פי הבנתו."