יתוש בראש

  • הצגה מספר: 353
  • הצגת בכורה: 23/07/1982
  • מספר הצגות שהועלו: 117
הועלה גם בשנים:
יתוש בראש

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

קומדיה מטורפת של טעויות, תככים, נאמנויות ובגידות בין בני זוג, על צביעות וזימה, תשוקה וקנאה.  
הכל מתחיל כאשר ריימונד חושדת בנאמנותו של בעלה, שאיננו מסוגל לקיים עימה יחסי מין. הימנעותו מקיום יחסי מין, מולידה בה פחד שהוא בוגד בה. לכן, היא רוקמת מזימה כדי לבדוק את חשדותיה. מרגע זה הכל מסתבך, כשברשת נופלים גם קורבמנות תמימים, עד לסוף הבלתי נמנע.  
"יתוש בראש" הוא הפארסה האופיינית שבה הכל סובב סביב עניינים פיקנטיים שבינו לבינה, מיני סיבוכים ופעלולים, דמויות וטיפוסים, חילופי זהויות ומסכות, בית מלון מטורף וצוותו המשעשע. אבל, כמקובל בפארסה, הכל מסתיים בכי טוב... עד המשבר הבא.   אבל זה כבר נושא לפארסה אחרת.

תמונות מהצגה

ביקורות

"את פדו מציגים כיום תיאטרונים רפרטוארים מכובדים כדי למלא קופה. זו אמנם אינה בושה כי פדו כבר טבוע בחותם של חצי קלאסיקה. לכן, לא אבוא בטענות קשות מדי אל 'הבימה' על שהיא מעלה את 'יתוש בראש'. אמנם קשה לחזות בהשתטות של אנשים מבוגרים על הבימה כאשר מודיעים בחדשות על התחדשות היריות בלבנון, אבל יש לזכור שאת התכנון הרפרטוארי עשו ב'הבימה' לפני המלחמה. ואולי אפשר לשמוע בצחוקיו של הקהל כמיהה לבריחה מיומני החדשות אל הבלי התיאטרון.

הצחוקים בהצגה הם בזכות הסיטואציות שכתב פדו ובזכות משחקם של שחקנים כמו ניסים עזיקרי וגדעון זינגר ששום בימוי מסורבל אינו יכול לפגום בו.

מיכאל הנדלזלץ. "הארץ". 28.07.1982

"ז'ורז' פדו, שהיה אמן הפארסות המטורפות, ידע לבנות ביד אמונה את עלילותיו המסובכות שעוקצן הקומי בהומור של סיטואציות הולכות ומסתבכות. המרשם שלו בדוק, כפי שתיאר זאת בעצמו : 'אני מרגיש כמו רוקח המוהל תרופה. אני לוקח גרם של שחיתות, גרם של תסבוכת וגרם של אהבה ואז אני לש את המרכיבים האלה יחד כמיטב יכולתי'. גם 'יתוש בראש' הוכן בערך על פי המרשם הזה. שחקני ההצגה עשו כמיטב יכולתם על פי תפיסתו של הבמאי. ניסים עזיקרי שהוא מצחיקן ידוע, הצליח יפה בתפקידו הכפול של מר שאנדביז וכפילו המשרת פושה.

דמות גרוטסקית עבה, עיצב גם גדעון זינגר, בדמות האציל הספרדי הקנאי. מלאכתו של אלדד כהן הייתה קלה יחסית כי דמות בעלת פגם בדיבור יוצרת בהכרח מצבים קומיים. דליה פרידלנד היפה והדקורטיבית גלמה גברת שאנדביז בעלת טמפרמנט סוער, אולי סוער מדי. הצגה זו יכולה להצחיק את מי שרוצה לחזות בימים אלה בהצגות מן הסוג הזה. סוף כל סוף קיץ עכשיו, לא ?

חוה נובק. "דבר". 23.07.1982