בשפל

  • הצגה מספר: 438א
  • הצגת בכורה: 23/05/1992
  • מספר הצגות שהועלו: 23
בשפל

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

במרתפו של קוסטיליוב מתגוררת קבוצת אנשים שנפלטו מן החברה, כמו נשמות אבודות בגהינום : קלשץ', מסגר עני וגאה, אשתו אנה, שאותה הוא מכה בלי הרף אף על פי שהיא נוטה למות, הברון המנוון, המשמש סרסור לנטסיה, השחקן השיכור המציק לכולם בספורי הצלחה שלא היו ולא נבראו,  פפל הגנב, המקיים יחסים עם וסיליסה, אשת בעל הבית, ונטפל גם אל נטשה אחותה, סאטין, הקלפן הציניקאי, האדם המציאותי היחיד בחבורה כולה.  

לוקא, קדוש נודד, מזדמן למרתף ובפיו בשורה של אמונה בחיים ותקווה לעולם הבא. הוא מסייע לאנה למות במנוחה, הוא מפריד בין פפל ובין קוסטיליוב הניצים. הוא משכנע את השחקן שיוכל למצוא מקום בו יתרפא משתיינותו הכרונית. אלא שפתאום נעלם לוקא. סאטין, נטסיה והברון מתווכחים על עיוות האמת בבשורתו של הקדוש וסטין קובע שלוקה שיקר מתוך רחמים.

דיירים חדשים מגיעים למרתף. ההתנגשויות מתחדשות. נשמעת זעקה. הברון מודיע כי השחקן תלה את עצמו.   הדמויות המאכלסות את המרתף הם אנשים מוכי גורל, החיים חיי יאוש ואפתיה, הוזים הזיות, מנסים לשכוח את העבר הרודף אותם בלי הפוגה ושואלים לתכלית החיים. סביב כל אחד ואחד מהם, מסתמן מעגל מתח של אהבה, קנאה, שנאה ורגשי נחיתות, של בדידות ותשוקה פרועה לטרוף את זולתו, הגורמים להם להתנגשויות ומוות.   אף שיחותיהם של אנשי המרתף אינן שיחות ממש, משום שאין מי שמאזין לדברי רעהו. חיכוך זה בין עולמות פנימיים ומבודדים הוא המעניק לתמונות השונות את אופיין המדהים, הכאוב ורווי המתח.    

תמונות מהצגה

ביקורות

"טוב שתיאטרונים חוזרים מידי פעם אל הקלאסיקה של התיאטרון המודרני ומפגישים את הקהל שוב עם יצירות מופת כמו 'בשפל' של גורקי : תמונה אנושית של שפל החיים, שהיא פסיפס של דמויות שלא קורה להן הרבה, ובכל זאת קורה ביניהן המון. תיאטרון לא רלוונטי שדווקא בשל כך הוא רלוונטי ביותר. תיאטרון 'הבימה', שראשית צמיחתו היא באותה קרקע תיאטרונית שעיצב גורקי, עושה בתבונה ונשכר מכך כשהוא שותף להפקה זו.

זו הצגה שקיבלה את הליהוק הנכון והמדוייק, בה כל דמות זכתה למימוש הראוי והמשכנע. המעט שניתן לעשות בביקורת קצרה הוא למנות את כל השחקנים בלהקה הגדולה שהם תערובת מרתקת של וותיקים וצעירים, העושים עבודה מעולה כולם יחד וכל אחד לחוד.

אפילו בתוך להקה מעולה זאת ארבעה שחקנים ראויים לציון מיוחד, כשלכל אחד מהם בסוגו וסגנונו הישג מיוחד במינו : שמוליק לוי בתפקיד בובנוב, בעבודה שקטה ומרוכזת שבולטת דווקא על רקע היצרים הגועשים. גיל פרנק בתפקיד פפל, בנוכחות כריזמטית ומרתקת שקשה להסיר ממנו את העיניים, ליאת גורן בתפקיד וסליסה, שמרתקת במגוון הרגשות והעוצמה שהיא מקרינה בכמה הופעות קצרות ושמוליק סגל, נקי ומשוחרר מכל מאניירה, כובש את הלב בתפקיד לוקא, הנפש הטובה של המחזה הזה. תיאטרון מעולה במיטבו.

מיכאל הנדלזלץ. "הארץ". 1.07.1992

"זו הצגה מקצועית, קולחת בדרך כלל, עם הישגי משחק בלתי מבוטלים ואפילו במה מעוצבת כהלכה בתנאים לא תנאים. לא חסרים כאן מעמדים מרגשים ויש שחקנים שנחרטים יפה בזכרון. כך שמוליק סגל החם והאנושי, השופע טוב והומור. כך צעירים רבים כיגאל שדה, דב רייזר, גיל פרנק, ליאת גורן, אורה מאירסון ואחרים. יש כאן מבט מצמרר על החיים ועל החיפוש הנואש אחר משמעותם. אך זה נשאר יפה מדי ורחוק מדי, דווקא משום שזה נטוראליסטי מדי. כמו באלבום תמונות ישן.

אליקים ירון. "מעריב". 01.07.1992