כריתת ראש
- הצגה מספר: 483
- הצגת בכורה: 13/01/1996
- מספר הצגות שהועלו: 38
יוצרים
- מאת: חנוך לוין
- הדרכה ופיתוח קול: רחל הוכמן
- בימוי: חנוך לוין
- תפאורה ותלבושות: רקפת לוי
- מוסיקה: אורי וידיסלבסקי
- תאורה: אבי-יונה בואנו (במבי)
שחקנים
- המלך: ג'יטה מונטה
- המלכה-אשתו: רוזינה קמבוס
- נסיכה בת המלכה: נאוה אורבך
- שוליית גורף הביבים: רבקה נוימן
- המענה: עופר זוהר
- שוליית המענה: דינה בליי
- הסוהר: אייל נחמיאס
- שוליית הסוהר: קטיה זימבריס
- הגמד: אמיתי יעיש
- הרופא: מיכאל כורש
- הטבחית – אשת הרופא: רבקה גור
- הגיבנת-בת הרופא והטבחית: סנדרה שונוולד
- זמרות: אתי קארי, גלית דדון
- איש שחור: אלי דיקר, ערן לביא
על ההצגה
מלך זקן הנוטה למות, מקווה לחדש את נעוריו על ידי נישואים לבתו החורגת, הנסיכה. אשתו, המלכה, נתפסה בזרועות אחד ממשרתיה, שוליית גורף הביבים, והמלך מנסה לנצל זאת על מנת לשפוט אותה ולהוציאה להורג בעוון ניאוף. שוליית הגורף מעונה בעינויים קשים כדי להוציא מפיו וידוי. בינתיים נקראת הנסיכה למשתה המלך, והיא נכנסת, מלווה בגמד שלה, צירוף של חיית שעשועים ומעריץ. בדרכה היא שומעת את הזעקות הבוקעות מבור הכלא, יורדת לשם, ובראותה את שוליית הגורף היא מתאהבת בו. עם כניסת הנסיכה למשתה מאבד המלך את עשתונותיו, ומבטיח לה כל מה שתבקש תמורת ליל אהבה עימה. היא נאותה ופורשת איתו לחדש משכבו. ליל האהבה מתגלה כאכזבה למלך, הנסיכה אינה משיבה לו אהבה, אך הוא נאלץ לקיים את הבטחתו ולהעניק לה את מה שהיא מבקשת - שוליית גורף הביבים. הנסיכה יורדת לבור הכלא ומצווה להלביש את שוליית הגורף במחלצות נסיך, אך הנשיקה הראשונה שהיא נושקת בשפתיו מגלה לה כי תומתה אבדה, שוב לא תוכל לאהוב. בזעמה, היא מצווה לכרות את ראשו של שוליית הגורף. זה מוצא להורג בידי הגמד השש לנקום בו. את כל אלה מלווים רופא הארמון ואשתו טבחית הארמון, בנסיונות שווא למצוא חתן לבתם הגיבנת-אילמת.
תמונות מהצגה
סרטונים
ביקורות
"כריתת ראש' היא הצגה מדהימה. יש במה ותלבושות יפהפיות של רקפת לוי ואביזרים עשויים בדמיון רב. יש מוזיקה מעולה של אורי וידיסלבסקי ומשחק מעולה של מרבית הצוות הגדול. השאלה היא רק הצגה של מה ? ובשביל מה? עם השאלות האלה יצאתי בסוף ההצגה. אפשר כמובן להיכנס לדיון אקדמי ולהראות את מקורותיו המיתיים של סיפור המעשה שמשלב יסודות של אגדת בלהות עם סיפור כריתת ראשו של יוחנן המטביל על ידי שלומית.
אבל אי אפשר להשתחרר מן ההרגשה שלוין, שברוב הצגותיו מנסה לבדוק מה גבול הסיבולת של הקהל, עבר הפעם את הגבול. לוין הוא במאי גדול. הוא מוציא מכל מי שעובד איתו תוצאות נפלאות. ג'יטה מונטה בתפקיד המלך הזקן, מקרינה כוח מפלצתי ומצליחה להיות גרוטסקית בלי לגלוש למוקיונות. רבקה נוימן נפלאה ונוגעת ללב בתפקיד הילד שראשו נכרת. וגם האחרים - רוזינה קמבוס, עופר זוהר, דינה בליי המיוחדת ושאר חברי הצוות עושים עבודה מצויינת.
אבל אין זה מקרה שאלה הזוכים במחיאות כפיים באמצע המערכה השניה, הם רבקה גור ומיכאל כורש. הם מגלמים בני זוג אנושיים מאוד שמתיחים אחד בשניה את אכזבתם זה מזו ומאפסות היחסים ביניהם. זה לא רק מפני שגור וכורש טובים מאוד. זה גם מפני שהם מביאים אל החיזיון הזוועתי והמצועצע, משהו פשוט ואנושי, שחסר בהצגה לכל אורכה.
"בהצגה זו מצטרפות אל לוין שתי שחקניות נפלאות ההופכות כל רגע על הבמה למשהו חי ורוטט רק בעצם נוכחותן. ג'יטה מונטה היא המלך הזקן ואי אפשר שלא להעריץ את נכונותה ללכת רחוק, להעיז ולהיראות מגוחכת, מעוותת, לא לחוס על עצמה ועל תדמיתה האנושית. לעומתה, רבקה נוימן בתפקיד שוליית גורף הביבים, מביאה לבמה נוכחות אישית כואבת, רוטטת, מתחננת, קורעת לב.
לוין כבר כיוון את זרקורו הממית כלפי כל פינה וכוך של חיינו. הוא קרע כל מסווה אפשרי מחיי הזוגיות והנישואין - וגם כאן זה בא לידי ביטוי בדיאלוג שבין הרופא לאשתו, מיכאל כורש ורבקה גור המשכנעת והמצחיקה. הוא חשף את הרמייה האכזרית שבתום הילדות ב'הילד חולם' וגם כאן בדמותו של שוליית גורף הביבים, הגיבור והקורבן, אבל במחזה זה הוא עוסק בעיקר בזיקנה ובחמדנות לחיים שהיא מעוררת - וכמובן, במוות.
המערכה הראשונה ב'כריתת ראש' מסתיימת בשיר, 'הרגע שלפני' : 'שוב לא יהיה לי רגע/כמו הרגע שלפני/הכל עוד היה אפשרי,/הכל היה פתוח/עמדתי בגשם וחיכיתי לך/רועד מצפיה ורוח//שוב לא יהיה לי רגע/כמו הרגע שלפני//את באת והתחבקנו/וכבר נעשה הווה/וכך עמדנו חבוקים -/ואיפה הגשם, ואיפה הרעד/ואיפה את בטרם באת//. שוב לא יהיה לי רגע/כמו הרגע שלפני'.
וזה לוין במיטבו : קצר, חד, ממוקד בסיטואציה ואומר את כל מה שאפשר. הדברים חלים גם על כל הצגה חדשה של חנוך לוין : שוב לא יהיה לי רגע כמו לפני עליית המסך עם כל הציפיות וכל החלומות לקראת אומנותו הגדולה כאומן, כמשורר, כמחזאי, כבמאי. ואם התאכזבתי, זה לא ימנע ממני לעמוד פעור פה, משתאה ומצפה לקראת ההצגה הלוינית הבאה.