שומרי אמונים
- הצגה מספר: 33
- הצגת בכורה: 17/12/1936
- מספר הצגות שהועלו: 15
יוצרים
- מאת: ג'ון גולסוורתי
- תרגום: שמעון הלקין
- בימוי: צבי פרידלנד
- תפאורה ותלבושות: עמנואל לופטגלס
שחקנים
- צ'רלס ווינזור: ארי קוטאי
- לידי אדלה: בת עמי אלישיב-פינקל
- פרדיננד די לואיס: שמעון פינקל
- הגנרל קנינג: מנחם גנסין
- מרגרט אורם: תמרה רובינס
- רונלד דנסי: ארי ורשבר
- מבל דנסי: חנה רובינא
- טריזשור: רפאל קלצ'קין
- רוברט- משרת: צבי בן-חיים
- מפקח משטרה דיד: חיים אמיתי
- המיור קולפורד: שלמה ברוק
- לורד סנט ארת: רפאל קלצ'קין
- יעקב טויזדן: יהושע ברטונוב
- אדוארד גרויטר: צבי בן-חיים
- גילמן: חיים אמיתי
- ריקרדוס: רפאל קלצ'קין
על ההצגה
המחזה סבב סביב גניבת אלף לירות שטרלינג שהתרחשה בחברה האנגלית האריסטוקרטית. הכסף נגנב באחוזתו של יהודי עשיר המעוניין להתקבל למועדון החברה הגבוהה. החשוד בגניבה הוא קפיטן אנגלי, אחד מהחברים המכובדים ביותר במועדון .
חברי המועדון כועסים על היהודי שהקים רעש כל כך גדול על סכום כל כך קטן. הם מנסים לכסות על העניין, למרות שגם הם, וגם אשתו של הקפיטן חושדים בו.
מתוך לויאליות משתדלים החברים להציל את הקפיטן מפסק דין ולשמור על שמו הטוב. בסופו של דבר החשוד נמצא אשם ומאבד עצמו לדעת.
תמונות מהצגה
ביקורות
"נוסף כאן ב'שומרי אמונים' התבלין המגרה של האנטישמיות הקלה שאף החברה האנגלית ההגונה אינה נקייה לפעמים ממנה ויש לחשוש כי דווקא התבלין הזה שאינו עיקר כלל לגוף הדרמה ולמשחק הפסיכולוגי הדק שבה, הוא שגרם לפרסומו הרב של מחזה ולהצלחתו על בימות אירופה. היהודי בתיאטרון הוא תמיד נושא מקובל מוסיף גירוי ולפרקים מוסיף הצלחה. האמת היא כפי שהדגשתי שעיקר המחזה נמצא בשטח אחר לגמרי : במשחק הניגודים הדק, הדרמטי פסיכולוגי שבין המצפון והכרת האמת מצד אחד ובין הסולידריות ושמירת האמונים של המשפחה או של השכבה מצד שני.
הכנסת היהודי לכאן אינה איפוא אלא תוספת תבלין שיילוקי, מעין רפלקס סמתי רחוק : היהודי בתערובת המשונה והאכזוטית שלו - החרדה לאמת ולכסף גם יחד.
"מבחינה תיאטרלית סצינת החיזיון היא מצויינת. הסצינה בנויה באדריכליות נבונה.ש. הלקין תרגם את המחזה לעברית ספרותית נאה ואלגנטית. צבי פרידלנד ביקש כנראה הפעם לילך בדרכים החרושות. הבמאי המחונן של הבימה היה הפעם קורקטי, ישר אך לא למעלה מזה. הצייר עמנואל לופטגלס, כדרכו, הבריק במעשה ידיו. ש. פינקל שיחק את פרדיננד היהודי . זו הייתה דמות שתשאר בלתי נשכחת. הקפטן דנסי מצא גואל לנשמתו בכשרונו של ארי ורשבר. ורשבר שיחק את הטיפוס באופן מג'יסטראלי, כשחקן גדול בחכמה ובנפש.
טיפוסים אפיזודיים מצויינים נתן רפאל קלצ'קין. הורגש שהלהקה מכוונת את קלצ'קין לנוכח טיפוסים אפיזודיים דווקא. אמנם כוחו בקומפוזיציה רב לאין שיעור, אבל נא לזכור שיש לו רב בשטחים אחרים ונא לתת לו הזדמנות לכך.