קשה להיות יהודי

  • הצגה מספר: 39
  • הצגת בכורה: 12/12/1936
  • מספר הצגות שהועלו: 115
הועלה גם בשנים:
קשה להיות יהודי

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

עיר קטנה ברוסיה של טרום מלחמת העולם הראשונה. קבוצה של בוגרי גימנסיה עורכת חגיגה לכבוד התחלת הלימודים באוניברסיטה. כולם עליזים ושמחים פרט לשניאורסון, היהודי היחיד שביניהם. הוא סיים את הגמנסיה בהצטיינות וקיבל מדלית זהב. למרות זאת הוא חושש מפני העתיד. איבנוב, חברו של שינאורסון, הוא גוי בעל לב טוב, נאה ובן למשפחה עשירה ומיוחסת, שכל השערים פתוחים לפניו. כטוב ליבו ביין מציע איבנוב לשניאורסון להחליף את תעודות הזהות: הוא יהיה שניאורסון ושניאורסון יהיה איבנוב. איבנוב מכריז שהוא רוצה להיות יהודי למשך שנה ולבדוק האם באמת קשה להיות יהודי.  

שניאורסון ואיבנוב מחליפים תעודות וחבורת בוגרי הגמנסיה נשבעים לשמור על הסוד.

תמונות מהצגה

ביקורות

"הקומדיה 'קשה להיות יהודי' היא אחד המחזות הקשים ברפרטואר של שלום עליכם שלא כ'אוצר או כ'עמך'. יצירתו של שלום עליכם תהא צורתה אשר תהא היא כולה דרמטורגיה. כל גיבורי שלום עליכם מתבקשים בגלל כח הדיבור והתנועה שבהם להתגלם בצורות בימתיות תיאטרליות. התיאטרליות הזאת מעלה גם את המחזה 'קשה להיות יהודי' למדרגה של קומדיה קלאסית.

לשונו של ברקוביץ' המעבד מלאה עסיסי חיים ואפילו אם הדמויות יוצאות חלקן בשינוי צורה הרי הן בכל זאת טיפוסי אופי גזעיים. הסביבה התיאטרלית היא שהמעבד הקרוב לה קרבת רוח מתגלה בתוכה. ברקוביץ' הוא וודאי ממיטב הדרמטורגים שלנו, מכל מקום מבחינה תיאטרלית. בהצגה זו היו התפקידים והמשחקים כאילו נוצרו זה לזה. הדברים אמורים הם לגבי התפקידים הראשיים, הגיבורים והגיבורות, גנסין ורובינס, מסקין ואביטל, שיין והנדלר והן לגבי התפקידים השניים במעלה, הטיפוסיים, בנימיני ואמיתי, קלצ'קין וקוטאי ורובינשטיין.

ועל השאלה 'קשה להיות יהודי', ניתנת תשובת הגורל ההסטורית, "כעין בת קול החוזר" : קשה להיות יהודי ואפילו אם הוא בארץ ישראל.

א.ש.יוריס. "במה'" ג'. 1937