יוצרים
- מאת: אהרון אשמן
- בימוי: ברוך צ'מרינסקי
- תפאורה ותלבושות: עמנואל לופטגלס
- מוסיקה: עמנואל עמירן (פוגצ'וב)
שחקנים
- יואלי ישפה: אהרון מסקין
- אסתר: תמרה רובינס
- פנחס: ארי קוטאי
- חנה: אינה גובינסקה
- יעקב: ארי ורשבר
- יחזקאל: נחום בוכמן
- דניאל: יצחק שילה (שולמן)
- ר' ישראל הזקן: אברהם ברץ
- עובדיה: חיים אמיתי
- שלום: דוד ורדי
- שעיה: שלמה ברוק
- ריזיל: תמימה יודלביץ'
- ירוחם: יהודה רובינשטיין
- יהודית: שושנה דואר
- ד"ר מאלין: צבי בן-חיים
- חיים כהן: מנחם בנימיני
- שוטר תורכי: מרדכי בן זאב
על ההצגה
חניכי האולפן הדרמטי של "הבימה": נחום בוכמן, יצחק שולמן (שילה) ומרדכי בן-זאב
העלילה מתרחשת במושבה השוכנת בלב הביצות, שתושביה סובלים ממחלת הקדחת. תקווה שבאר חדשה הנחפרת במקום תרפא את האנשים מהמחלה הקשה, לא מתממשת. הרגשות סוערים ומתפתח וויכוח אידאולוגי בין התומכים בעזיבת המקום לבין אלה הרוצים להקים בסתר צריפי עץ ולהאחז באדמה.
תמונות מהצגה
סרטונים
ביקורות
"המחזה כה ישר, כה תמים וכה נרגש מעצם החומר שבו, האווירה הכללית כל כך סימפטית עד כי אין כמעט רצון לגשת אליו באמת המידה הבלתי נעימה של ביקורת ולנתח את הפרטים. בייחוד כך נדמה לי יש כאן כדי לזעזע את ליבם של בני הנעורים שיראו במוצג את האהבה לתולדות הארץ הזאת וטוב אם יתעכבו בעיקר על כך. אף על פי כן, אין להסתפק בדברים כלליים אלה ומן ההכרח להעיר כמה הערות על המחזה והנפשות הפועלות שבו.
יש סצינות ארוכות יתר על המידה. והמשכנע פחות מכל במחזה הוא הקונפליקט האנושי שבו ובעיקר דמותו של פנחס על אהבתו ולבטיו ומעשיו הרעים. מי הוא פנחס זה שבמחזהו של אשמן הוא סתם "בחורון" החושב את עצמו כאינדבידואליסט וקוסמופוליט ורוצה להמשיך את לימודיו בחוץ לארץ. אין הוא אומר אפילו משפט אחד שיש בו מחשבה של ממש.
האמנם כדאי להתווכח עם ברנש כזה? ילך אל אשר ילך, הארץ תיבנה בלעדיו ביתר הצלחה וחסל. הרי המלחמה באנטלקטואלים, אם הייתה כזאת, הייתה דווקא משום שלא רצינו לוותר על אינטלקט בשורותינו, רצינו "לאקלם" אותו בתוכנו, רצינו להפוך אף את הספקנות לכח בונה אצלנו. ואם לא הצלחנו - נכשלנו. ארי קוטאי בתפקיד פנחס, משחקו חיוור, אך כנראה אין זו אשמתו. קשה לשחקן להגיד בחשיבות יתר דברים שבייסודם אינם מביעים את האדם.
גם רבי יואל, איננו דמות מקורית ביותר ורק משחקו של אהרון מסקין הוא שהעלה אותה לדרגה של אותן דמויות הבמה שלא בנקל נשכח אותן. כאן, במשחקו של מסקין, מורגשת באמת הכנות שבכותרת המחזה : האדמה הזאת. כח ראשוני של משחק, קומה זקופה והטון הלבבי שאין כלל לערער אחריו.