שניים עשר המושבעים

  • הצגה מספר: 168
  • הצגת בכורה: 12/12/1959
  • מספר הצגות שהועלו: 136
הועלה גם בשנים:
שניים עשר המושבעים

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

* מ. בן גרשון, הוא פסבדונים של המתרגמת חנה בן-ארי

שנים-עשר מושבעים מתכנסים להכרעה במשפט רצח. החלטתם תיקבע את גורלו של בחור צעיר הנאשם ברצח אביו. הם חייבים להחליט פה אחד. אחד-עשר מהמושבעים משוכנעים באשמתו של הצעיר. מושבע אחד מתלבט.   הדיון הסוער והמתוח בין שנים-עשר המושבעים הסגורים בחדר אחד עד להחלטה הגורלית, הופך למשחק כוחות בו נחשפת אישיותם. הם יוצאים למאבק מוסרי, פסיכולוגי ואנושי, שיכריע בסופו האם יישלח הנאשם אל הכסא החשמלי.

תמונות מהצגה

ביקורות

"12 המושבעים' - הוא ניתוח דרמטי שמפרש באופן חופשי את שיטת המשפט ע"י מושבעים הקיימת ברבות מארצות הדמוקרטיה המערבית ולפיה נתון גורלו של האדם הנאשם בפלילים. בחדר המושבעים המתגלה לעינינו, מתחוללת דרמה רוטטת. שניים עשר בני אדם שונים ברקעם הנפשי והחברתי באורח חייהם ובאפיקי מחשבותיהם - מתנגשים בינהם. הבמאי ניניו פעל על פי הסכימה הקבועה מראש במחזה היינו השתמש בציוני המהות שניתנו לדמויות וע"י שניים, שלושה קווי אופי גסים, העלה לפנינו מערך מגוון של טיפוסים, תוך הארה טובה של תכונותיהם האנושיות.

מבין שתיים עשרה דמויותיו האלמוניות של המחזאי רוז, שכל אחת מהן משובצת במספר ותו לא, מתבלטת דמותו של המושבע מס' 9. הרי זה אודות לאישיותו האנושית והמיוחדת במינה של יהושע ברטונוב. זקן שחקני 'הבימה', ממש מפליא בדקות משחקו. הוא מקנה למושבע הזקן את מלוא העומק והתבונה, ברגעי שתיקתו, ממש כברגעי הרצאת מסקנותיו. ברגעים אלה מעצב מר ברטונוב את המשכנעת שבדמויות ההצגה. 'שניים עשר המושבעים' היא הצגה נועזת למדי המעלה בעיה מוסרית מרתקת.

אהרון דולב."מעריב". 18.12.1959

"הרבה תורם לחיוניות ההצגה יושב ראש חבר המושבעים ארי ורשבר, גם כקפדן בשעת הצורך וגם כחבר מן המניין. שמואל רודנסקי הוא הדרמטי שבכל התריסר. שמואל סגל דואג לקורטוב של הומור וטוב טעם. מישה אשרוב מנצח בדין לא כגיבור מתקיף, לא כלוחם בשם האמת אלא כלוחם בשם הספק. שרגא פרידמן הוא אחד המעטים במחזה המשעשעים את הקהל. הוא צעקני, מנוזל ובלתי הגיוני. יהושע ברטונוב כבש את הקהל בשקט שלו. מן הטובים שבמחזות 'הבימה'. התפאורה של ארנון אדר פשוטה וטובה.

ב.ק. "הבוקר".18.12.1959