יוצרים
- מאת: ברטולד ברכט
- תרגום: שמעון זנדבנק
- בימוי: דוד לוין
- תפאורה ותלבושות: אלי סיני
- מוסיקה: פול דסאו
- עיבוד מוסיקלי: פולדי שצמן
- תאורה: נתן פנטורין
- הדרכה קולית: חנה הכהן
שחקנים
- אמא קוראז': ליא קניג
- קאתרין, בתה: רבקה בכר אברבוך
- אייליף, בנה ההבכור: שרגא הרפז
- גבינשוויץ, בנה צעיר: רפי תבור
- קצין גיוס: רולף ברין
- רב סמל: נחום בוכמן
- טבח: מישא אשרוב
- מפקד החזית: רפאל קלצ'קין
- כומר צבאי: אברהם רונאי
- אפסנאי: חיים חובה
- איווט פוטייה: תחיה דנון
- בעל הטלאי: שמעון כהן
- רב סמל אחר: שמואל עצמון, מוסקו אלקלעי
- אלוף זקן: היינץ ברנרד
- לבלר: צבי שטולפר
- חייל צעיר: אסי הנגבי
- חייל קשיש: רולף ברין
- איכר: היינץ ברנרד
- אשת האיכר: אתל קובינסקה
- איכר צעיר: שמעון כהן, חיים חובה
- קצין: שמואל עצמון, מוסקו אלקלעי
- סמל: רולף ברין
- איכר זקן: צבי שטולפר
- איכרה זקנה: שושנה דואר
- חיילים: אדוין בלוך, יורם גל, אלכסנדר גל, חיים חובה, שמעון כהן, יוסי וילר
על ההצגה
מלחמת מאה השנים באירופה. על פני שדות הקרב של אירופה - משוטטת "אמא קוראז" בעגלה הקרויה "קנטינה"- חנות ומסעדה ניידת יחד עם שלושת ילדיה: אייליף - גבר מגושם ולא חכם במיוחד, גבינשוויץ - גבר תמים אך ישר מאין כמוהו וקאתרין - נערה אילמת. אמא קוראז' עושה עסקים עם החיילים. היא מוכרת ציוד צבאי, מזון, ביגוד ואלכוהול, מתפרנסת מן המלחמה וזקוקה לה כדי להמשיך ולהתקיים. על ילדיה היא מנסה להגן בכל מחיר מפניה. במסעה פוגשת קוראז' באנשי צבא המנסים לגייס חיילים חדשים. בזמן שהיא עסוקה במכירת מרכולתה מגוייסים בניה ומוצאים להורג בזה אחר זה.
כעת חיות בעגלה קוראז' וביתה קאתרין. הן חונות לילה אחד מחוץ לעיר נצורה. חיילים עומדים לכבוש את העיר וקאתרין מחליטה להקים רעש כדי להעיר את תושביה ולהזהירם. אחוזת תזזית, עולה קאתרין על גג עגלה ומתופפת בתוף. חיילי האוייב יורים בה כדי שתפסיק עם התיפוף והיא מתה. העיר מתעוררת ומתקיפה.
קוראז' איבדה את שלושת ילדיה. היא שרה לבתה המתה שיר ערש אחרון ומשאירה אותה לאיכרים שיקברו אותה.
קוראז' רותמת עצמה לעגלה וצועקת לחיילים הצועדים: "קחו אותי איתכם"!
השיר של אמא קוראז'
תרגום: שמעון זנדבנק
תן המפקד לתוף לנוח
תן לחייל עוד הפוגה!
אמא קוראז' לה כידוע
יש נעליים לפלוגה
בוץ וכינים, תותח,קדחת
יש לחייל אז לפחות
תנו וילך למות בנחת
עם נעליים קצת נוחות.
בא האביב. קום בן אדם!
חלפו שלגים, המת נקבר
אם עוד הלב שלך לא נדם
קום ותזיז ת'רגל כבר!
אם ימלאו נקניק בבטן
מי משוגע ליפול חלל?
כוס של משקה, מרפא לנפש
קוראז' מוזגת לחייל.
חרב על בטן מרוכנת -
זה לא בריא, לא רבותי
קודם יזלול, אחר ילך לו
לאבדון עם ברכותי
בא האביב. קום בן אדם!
חלפו שלגים, המת נקבר
אם עוד הלב שלך לא נדם
קום ותזיז ת'רגל כבר!
תמונות מהצגה
סרטונים
ביקורות
"לי לפחות אין ספק שהקהל הישראלי למוד המלחמות והסבל, רואה בקוראז' את האמא הסובלת, את האם השכולה שלגביה אין קיימים קריטריונים של צדק, של חיוב או שלילה. היא צודקת א-פריורי באבלה. וסיפורה הוא סיפור היחיד, כאבו וסיבלו. סיפור שאיתו אפשר להזדהות, לבכות עימו ולרחם עליו. בשום פנים ואופן לא לשפוט אותו על מעשיו ובוודאי לא להשליך ממנה על כלל הציבור. בישראל כל אחד מאיתנו הוא קוראז', אבל כולנו ככלל איננו קוראז'.
אנחנו חיים בתוך המלחמה כי אין לנו ברירה. זה תלוי בנו כשם שזה תלוי בשכנינו. קוראז' בוחרת מרצון בחיים על רווחי המלחמה. נכון, אולי גם לה אין ברירה, אבל הברירה שאין לה, שונה תכלית השינוי מן הברירה שאין לנו. ולכן האימפקט שיש למחזה 'אמא קוראז'' עלינו, הוא אימפקט רגשי, לאו דווקא בכיוון הרצוי לברכט. לדעתו, קוראז' הוא מחזה חברתי.
קוראז' של ליא קניג, יודעת לרגש במעמדים המרגשים כשהיא מסתכלת על גופת בתה או כשהיא חוזרת מן השוק ונודע לה שבנה אילי נאסר ויוצא להורג. לצידה של ליא קניג, מלאה בימת הבימה כשרונות צעירים וותיקים. רבקה בכר כקטרין, גונבת את ההצגה, כמו שקטרין עושה בכל הצגת 'אמא קוראז''. ויש פנים חדשות ורבות כח, כמו תחיה שמואלי, שרגא הרפז, אסי הנגבי ורפי תבור וותיקים כמו נחום בוכמן, רפאל קלצ'קין ושושנה דואר.
ההיתרון של הצגה זו מבחינת אנסמבל הוא שכמעט לכל שחקן בתפקיד קטן או גדול, יש נוכחות בימתית משכנעת. דבר שנראה לעיתים רחוקות למדי בארץ, בייחוד בהצגות רבת משתתפים.
"אמא קוראז' הוא התפקיד הטוב ביותר שהזדמן לנו לראות מבוצע ע"י ליא קניג והיא הייתה ראויה לרעם תשואות הצופים שנשמע עם רדת המסך. את הבת של אמא קוראז' שיחקה במאמץ ראוי לשומת לב רבקה בכר-אברבוך. הטוב שבשחקנים היה אברהם רונאי בתפקיד של הכומר. מישא אשרוב, נחום בוכמן, רפאל קלצ'קין ושושנה דואר, שיחקו בצורה נאותה ועל כל פנים, טוב בהרבה משחקני הדור הצעיר.
בסיכומו של דבר, כדאי לראות את 'אמא קוראז'' נוסח ליא קניג המופיעה בהצגה זו במלוא סגולותיה הבמתיות ובמלוא כשרונה. ואם תהיה קצת יותר רוח חיים במחציתה השניה של ההצגה, עשויה אמא קוראז' למצוא מחדש את הקהל שאיבדה בזמן האחרון ב'הבימה'.