יוצרים
- מאת: ברטולד ברכט
- תרגום: רפאל אליעז
- בימוי: לאופולד לינדברג
- תפאורה ותלבושות: תאו אוטו
- מוסיקה: פול דסאו
שחקנים
- אמא קוראז': חנה רובינא
- קאטרין: נאוה שאן
- איליף: נחום בוכמן
- גבינשוויץ: מישא אשרוב
- הטבח: רפאל קלצ'קין
- הכומר הצבאי: ארי קוטאי
- איווט: מרים זוהר
- הגייס: חיים אמיתי
- פלדפבל: שמואל (מולה) רודנסקי
- מפקח החזית: ארי ורשבר
- שר אלף זקן: דוד ורדי
- אפסנאי: יהודה רובינשטיין
- פלדפבל קתולי: מרדכי בר, עזריה רפופורט
- לבלר: שלמה ברוק
- מרגל שתום עין: ליאו פילר
- חייל צעיר: שלמה בר שביט
- חייל קשיש: שרגא פרידמן
- יוגבת זקנה: חנה'לה הנדלר
- יוגב זקן: צבי בן-חיים
- יוגב צעיר: שלמה בר שביט
- חייל: יהודה אפרוני
- דגל: שמואל (מולה) רודנסקי
- חייל ראשון: שלמה ברוק
- חייל שני: שרגא פרידמן
- חייל שלישי: ליאו פילר
- איכר זקן: דוד ורדי
- איכר צעיר: יהודה אפרוני
על ההצגה
מלחמת מאה השנים באירופה. על פני שדות הקרב של אירופה - משוטטת "אמא קוראז" בעגלה הקרויה "קנטינה"- חנות ומסעדה ניידת יחד עם שלושת ילדיה:אייליף- גבר מגושם ולא חכם במיוחד, גבינשוויץ- גבר תמים אך ישר מאין כמוהו וקאתרין - נערה אילמת. אמא קוראז' עושה עסקים עם החיילים. היא מוכרת ציוד צבאי, מזון, ביגוד ואלכוהול, מתפרנסת מן המלחמה וזקוקה לה כדי להמשיך ולהתקיים. על ילדיה היא מנסה להגן בכל מחיר מפניה. במסעה פוגשת קוראז' באנשי צבא המנסים לגייס חיילים חדשים. בזמן שהיא עסוקהבמכירת מרכולתה מגוייסים בניה ומוצאים להורג בזה אחר זה כעת חיות בעגלה קוראז' וביתה קאתרין. הן חונות לילה אחד מחוץ לעיר נצורה. חייליםעומדים לכבוש את העיר וקאתרין מחליטה להקים רעש כדי להעיר את תושביה ולהזהירם. אחוזת תזזית, עולה קאתרין על גג עגלה ומתופפת בתוף. חיילי האוייב יורים בה כדי שתפסיק עם התיפוף והיא מתה. העיר מתעוררת ומתקיפה. קוראז' איבדה את שלושת ילדיה. היא שרה לבתה המתה שיר ערש אחרון ומשאירה אותה לאיכרים שיקברו אותה. קוראז' רותמת עצמה לעגלה וצועקת לחיילים הצועדים: "קחו אותי איתכם"!
תמונות מהצגה
ביקורות
"המחזה מופקד בידיה הנאמנות של חנה רובינא הממלאה את תפקיד הרוכלת החיה מן המלחמה ושוכלת בה את ילדיה וליבה שסוע מפני ששלום פירושו הרס כלכלי בשבילה, ומלחמה פירושה : מות ילדיה בזה אחר זה. דומה שכל יתר התפקידים במחזה, לא נוצרו אלא לשם ליווי הדמות המרכזית הזאת. אך על אף הביצוע הנאמן אין האוירה של המחזה עשויה לרתק וגם הלקח שלו האנטי-מליטריסטי אינו מטביע רושם חד ואת סיומו מקבלים באנחת רווחה.
"הסיפור מוגש מתוך ידיעה במתית מובהקת. התמונות מתחלפות ברב גווניות. הדיאלוג חריף. תוספת של פזמונים, משווה להצגה צורה של ריווי מוסיקלי הנוח לעיכול. הדמויות בולטות בינהן כמה בעלי מום, כגון אילמת, מרגל סתום עין, שני הרוגים על הבמה, פרוצה מתעשרת, כומר צבאי... הנוסח צעקני במכוון, אקספרסיוניסטי. המלחמה מופיעה במערומיה.
לא קשה לתאר למה מחזה כגון זה, על סממניו המפולפלים הצליח בשוויץ ואחר כך בגרמניה. זה מתאים לרוח הצופים שם, מה שאין כן בארץ. אין אנו מתייחסים למושג ששמו מלחמה מתוך לא אכפתיות של ניטראליים או מתוך ציניות של עם שסרח, פשע ונוצח. בשבילנו מלחמה היא משהו גורלי. לפי תפיסתנו מלחמה יש בה גם הוד שבגבורה ורגש של עם שעמד מול אויב פולש, זכה לנצחון והגיע לעצמאות. ב'אמא קוראז' יש לעיתים אמנות, אך פאצפיזם ציני אינו גורם מחנך. 'אמא קוראז' - אליל-נכר, נטע זר.
את עיקר המחזה מכתפת חנה רובינא. זהו התפקיד הקשה ביותר שהשחקנית הדגולה הטילה על עצמה. מסופקני אם מתאימה לכוונותיו של המחבר. רובינא השתחררה מכבלי המחבר - ונתנה את עצמה : אם.