יוצרים
- מאת: יצחק באבל
- תרגום: נילי מירסקי
- בימוי: יורי לובימוב
- תפאורה: יוסף יקרסון
- תלבושות: ענת מסנר
- מוסיקה: פולדי שצמן
- תאורה: נתן פנטורין
שחקנים
- מנדל קריק: יוסי פולק
- נחמה: רבקה גור
- בניה: אוהד שחר
- ליובקה: אבי פניני
- דבורה: עדי לב
- אריה לייב: שמואל (מולה) רודנסקי
- ניקיפור: נחום בוכמן
- בן זכריה הרב: רפאל קלצ'קין
- פומין: אלכס פלג
- יבדוקיה חולודנקו: ליא קניג
- דיאבצוב: רולף ברין
- מיטיה: עזרא דגן
- פופיאטיניק: אהוד (אודי) בוכמן
- מאדאם פופוטיאטנין: אתל קובינסקה
- ארוסוב: ישראל רובינצ'יק
- סמיון: אורי אברהמי
- בומברונייץ: מוסקו אלקלעי
- ויינר: צבי שטולפר
- קלאשה זובארייבא: איריס ברנע
- מסיה בויארסקי: אברהם רונאי
- סנקה טופון: שמעון כהן
- מקהלת "קולן": יוסף אג'יאשוילי, רונלד בבל, ראובן בר יוסף, אבי שילה, אבנטדיל קוסאשווילי
- ילדים: רונן בבלוקי, גיל זלמנוביץ, דן לבינטל
- זמרת: חנה רוט
על ההצגה
בניה וליובקה, בניו של מנדל קריק, מבקשים להשיא את אחותם, דבוירה, בניגוד לרצון אביהם ולהשתלט על עסק ההובלות שלו. החתן המיועד בא אל ביתם להתוודע אל הכלה, אך ביקורו מופסק בגסות על-ידי מנדל הזועם.אשתו נחמה מנסה לדבר אל לבו, לנהוג ככל האדם ולהכניס את בניו לעסק, הוא לא נענה לתחנוניה.
מנדל מתהולל בפונדק. חולם לנסוע עם אהובתו הצעירה מארוסיה לבסארביה. מוכרת העופות פוטאפובנה, אמה של מארוסיה, עומדת מאחורי המזימה הנרקמת בפונדק, לפתות את מנדל השיכור למכור את העסק שלו: היא מקווה לזכות בכספיו תמורת בתה ומתפארת בעושר העומד ליפול בחלקה. בשעת תפילת ערב-שבת בבית הכנסת נודע לבניה באקראי שאביו עומד למכור את העסק.
בניה וליובקה אורבים לאביהם. בתגרה המתפתחת בין מנדל לבניו מכים השניים את אביהם מכות רצח. בניה משתלט על עסק ההובלות. פוטאפובנה, שחלומותיה התנפצו, באה לסחוט כסף ממנדל בטענה שבתה נכנסה להריון. מנדל המוכה מכיר בתבוסתו. חגיגת האירוסין של דבוירה וחתנה, בנוכחות מוזמנים רבים : בניה מבקש להעמיד פנים שהעולם כמנהגו נוהג. כלפי חוץ הושב הסדר על כנו, כלפי פנים החורבן שלם.
תמונות מהצגה
ביקורות
"הצגת 'השקיעה' ב'הבימה' היא הצגה בעייתית. קשה למשל לדון בה במושגים של הצלחה או כשלון. זו הצגה שיש בה רגעים רבים של יופי חזותי לצד תמונות רבות המעוררות לפחות תהייה. יצחק באבל כתב למעשה מחזה הווי שעלילתו מצומצמת. גם המעט שמתרחש בו אינו זוכה לפיתוח של ממש שברגיל אנו נוהגים לזהותו כדרמטי. פרקי הווי ססגוניים מטביעים וממסמסים את הדרמה. המחזה מלא בקטעי פרשנות מקהלתיים, המדווחים ללא הרף על הדברים שבעצם אינם מתרחשים
לעניין זה יש השלכה מכרעת על הדמויות ועל היחסים הנרקמים בינהן. הדמויות אינן זוכות כאן לפיתוח מלא ורובן אינן אלא צלליות, טיפוסים הקשורים בעניין מסיים ואשר במקרים רבים אינם אלא חלק מן המרקם הססגוני של אותו מרקם עצמו. אפשר להעלות מחזה זה בתורת מה שיש בו : כהצגה של הווי. הבמאי הרוסי הנודע יורי לובימוב היה מודע מן הסתם לבעיה זו. על כן ניכר בעבודתו קודם כל המאמץ לשוות למחזה הדל הזה משמעות שאין לו.
לובימוב אף לא נרתע מלשוות למחזה מימדים סימבוליים תמוהיים הקשורים בעיקר בהיבט החזותי של ההצגה. היבט מרשים, יפה ואפילו רב עוצמה. אין כיסוי במחזה למה שביקש לובימוב להעלות על הבמה. התוצאה, יופי סתמי, חסר משמעות ולעיתים אפילו מביך. את הבמה היפה להפליא, עיצב יוסף יקרסון שהסתייע בתאורה המצויינת של נתן פנטורין. ברשימת השחקנים בולטים, אוהד שחר בתפקיד הבן האלים, נחום בוכמן בתפקיד העגלון, אברהם רונאי בתפקיד בעל המלאכה התמהוני. יוסי פולק עיצב את דמותו של גברתן בן 62 בצורה האומרת כבוד ועם הרבה עוצמה מאופקת.
"זה מחזה בעייתי לשחקנים שכן הוא מאוכלס בהרבה דמויות שלכל אחת מהן מעט הזדמנויות ליצור דמות מורכבת ומעמיקה. אין צורך לומר שיש ערך כשלעצמו לנוכחות מקובצת של שחקנים כמו שמואל רודנסקי, רפאל קל'צקין וליא קניג על בימה אחת. נוסף על עצם האיכות של נוכחותם האישית ויכולת משחקם. באותה מידה צריך לומר שרוב השחקנים יוצרים דמויות העשויות כהלכה, במידת המגבלות של המחזה.
יוסי פולק הוא בעל נוכחות מרשימה ביותר וקריק שלו, וירילי וארצי, חייתי כמעט בתיאבונו. לקראת סופה של ההצגה ככול שדמותו של קריק מאבדת את כוחה, אחרי העימות האלים עם שני הבנים, רוחש משחקו של פולק את עוצמתו בהדרגה. לעומתו צוברת דמותו קלת המשקל, לכאורה של הבן ביניה, אוהד שחר - עוצמה בהדרגה. זהו סוג של תיאטרון שמעניין ואף יפה לראותו מן תיאטרון בת' רבתי.
אלא שתנועת הבימה המעוצבת ע"י לובימוב על בסיס ציוריו של יוסף יקרסון כמעט ואינה מתעוררת לחיים אנושיים של תיאטרון להבדיל מתיאטרליות חיצונית אסטטית מאוד ועשוייה היטב.