מראה מעל הגשר

  • הצגה מספר: 528
  • הצגת בכורה: 25/12/1999
הועלה גם בשנים:
מראה מעל הגשר

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

בשכונה של מהגרים איטלקיים, ליד הנמל בברוקלין, מגדלים אדי קרבונה ואשתו את בת אחותה של האשה. אל הבית מגיעים שני בני דודים שנכנסו לאמריקה באופן בלתי חוקי. זהו סיפורו של "אב" מסור ואוהב, שבנסיון נואש לשמור את "הבת" לעצמו, היה מוכן לוותר על משפחתו, כבודו העצמי וחייו. זהו סיפור של תשוקה איומה, בגידה, נקמה וכבוד - המשמש גם מחזה מוסר על צדק ראשוני וטבעי מול מערכות השיפוט של חברה מתוקנת. המחזה, הנחשב לאחד ממחזותיו הטובים ביותר של ארתור מילר, עוסק בשאלות מוסריות מרכזיות הקשורות בצדק ובאי-צדק, בחוק ובהפרת-חוק, בטוב וברע, באחריות והתחייבות ובמחיר הפרתן, בהתאקלמות של מהגרים ויוצאי דופן בחברה אדישה, מתנכרת ועויינת, בנאמנות לחברים ובהלשנה עליהם.

תמונות מהצגה

ביקורות

"העובדה שזה מחזה כתוב היטב שיעילותו הוכחה, אינה עושה את ההתמודדות עם הצגתו לקלה יותר. אולי להיפך. וכאן יכול הבמאי מיכה לבינסון לרשום לזכותו הישג כפול. האחד הוא הפקה מוקפדת עם פס קול קולנועי מרשים, אבל לא ראליסטית, תאורה שמציפה את הבמה בדם מבלי להפגין את עצמה. ההישג השני היא יכולתו ללהק את ההצגה עם שחקנים בעלי נוכחות ייצרית מרשימה ביותר. זה אולי אפילו מפתיע אצל הצעירים טל צדקוני - קטרין וגיא זוארץ - רודולפו שדמויותיהם הן עילת העלילה ועל כן הישגם משכנע.

נאוה זיו - ביאטריס ועפר זוהר - מרקו, הפגינו כבר בעבר את יכולתם לשחק רגש עצור ומתפרץ וכאן הם מפיקים רגעים חזקים מאוד. יהודה אפרוני בתפקיד עורך הדין אלפיירי בסגנון משחק קצת שונה, עם עבודת ידיים וקול יפים מאוד מהווה קונטרה פונקט חיוני ומעניין.

אבל הישגם של כל אלה רב גם הודות לנצחון התיאטרוני המשכנע כל כך של ג'וליאנו מר בתפקיד אדי קרבונה. יכולתו המופלאה לשחק הר געש פעיל המתפורר בחוסר אונים של סערת יצרים המכלה אותו מבפנים, להקרין כאב ועוצמה ושליטה וגם חוסר ישע גורמים לך לאהוב אותו למרות שהוא עושה מעשים שאינם ראויים לאהבה. כי אדי קרבונה של ג'וליאנו מר ראוי לאהבה. כי מר הוא שחקן שלא יודע להתפשר. וגם ההצגה ראוייה לאהבה, ללא פשרות.

מיכאל הנדלזלץ. "הארץ". 10.1.2000

"הביצוע בתיאטרון 'הבימה' הוא מעניין ומבויים היטב על ידי מיכה לבינסון מבחינת הקצב, הפעולה והמתח. גם המשחק הוא מיומן ומרשים מבחינת הליהוק והביצוע. ג'וליאנו מר היה אדי מעניין עם טמפרמנט ונוכחות. נאוה זיו הייתה ביאטריס מצויינת. טל צדקוני - קטרין, יהודה אפרוני - אלפיירי, עפר זוהר - מרקו וגיא זו-ארץ - רודולפו מלאו את התפקידים השונים בהצלחה. נאוה זיו בתפקיד ביאטריס הצליחה לעצב דמות מעניינת מבחינת היכולת לבטא את המתח שבין הפעולה החיצונית לבין המשמעות הפנימית המובלעת והמרומזת. רוני תורן עיצב במה מעניינת.

בן-עמי פיינגולד. "הצופה". 25.1.2000