אוריאל ד'אקוסטה

  • הצגה מספר: 10
  • הצגת בכורה: 24/09/1931
  • מספר הצגות שהועלו: 182
תוכניה
אוריאל ד'אקוסטה

יוצרים

שחקנים

על ההצגה

במחזה הזה חזר תיאטרון "הבימה" לעסוק בנושאים יהודים-לאומיים, לאחר שזנח למשך זמן מה את העיסוק בנושאים אלה.  במאי ההצגה היה אלכסנדר גרנובסקי, מנהלו של התיאטרון הממלכתי היידיש במוסקבה, שהגיע במיוחד לברלין כדי לביים את שחקני "הבימה" ששהו בה מספר חודשים.   

אוריאל אקוסטה, נצר ממשפחת אנוסים שהתנצרה, מתנגד לתלמוד ולעיקרים אחרים של דת ישראל, ולכן מוחרם מהקהילה.  המחזה מגולל את פרשת אהבתו של אוריאל ליהודית תלמידתו, ואת הקונפליקט שבין אהבתו וביו אמונתו בכתביו. הקרע בנפשו כה עמוק, עד שהוא שם קץ לחייו בחתונתה של יהודית לסוחר עשיר.

 

בשנת 1938,  עת שהתה "הבימה" בלונדון במסגרת מסע הופעות, צילם ה - BBC, מערכה אחת מתוך "הדיבוק" ומערכה אחת מתוך "אוריאל ד'אקוסטא" במסגרת שידורי הנסיון. שתי המערכות ששודרו בטלוויזיה היו לתיעוד הראשון של הצגת תיאטרון אי פעם. במהלך השנים נעשה הנסיון לאתר את הצילומים, אך עד כה חיפושים אלו העלו חרס. 

תמונות מהצגה

ביקורות

"בשורה הראשונה מושך את לב המסתכל הצד החיצוני של ההצגה. דבר זה מעורר את תשומת ליבם גם של אלה אשר אינם יודעים כי בעד התפאורות והתלבושות ההסטוריות בהצגה זו, קבלה "הבימה" את הפרס הראשון בתערוכת פאריס. אולם עוד יותר מזה קובע את דרכה של "הבימה" הסגנון המיוחד שלה. "הבימה" הוא התיאטרון היהודי המצטיין בכשרון להציג בכח הבעה נפלא טיפוסים בולטים כל כך שכדוגמתם אין למצוא בשום תיאטרון אחר.

סגולתה השניה המיוחדת של "הבימה" הם המחזות ההמוניים. כל מה שקשור בנוסח יהודי, בדביקות והתלהבות, בריקודים דתיים ועממיים ושירה בציבור.

ז'אלאבסקי."קורייאר פוראגני". 13.03.1938